انواع پس‌انداز شخصی

انوع پس‌انداز
با پس‌انداز شخصی آشنا شوید
زمان مطالعه: 4 دقیقه

پس‌انداز پول برای اغلب افراد از همان دوران کودکی نامی آشناست. ما از همان ابتدا یاد می‌گیریم که پس‌انداز شخصی، برای آینده مهم است و تمامی افراد باید بتوانند به پس‌انداز قسمتی از درآمد خود بپردازند. ایده پس‌انداز کردن پول به حدی قابل اهمیت است که نه تنها یک نوع پس انداز، بلکه افراد باید چندین نوع پس‌انداز مختلف را داشته باشند. با تغییراتی که در سطح زندگی افراد به وجود آمده، داشتن چندین نوع حساب پس‌انداز شخصی اهمیت خود را دو چندان نشان داده است.

باز کردن چندین حساب پس‌انداز می‌تواند به شما کمک کند تا اهداف مالی مختلف را شناسایی کرده و مطمئن شوید که در مسیر دستیابی به آن‌ها هستید. شما می‌توانید برای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود حساب پس‌انداز شخصی داشته باشید. و با آن برای بسیاری از انواع خریدها، از انباشت بدهی‌های سبک و سنگین جلوگیری کنید.

حساب‌هایی که شما باید برای پس‌انداز شخصی خود داشته باشید کاملا به موقعیت شما بستگی دارد. اما با توجه به شرایط زندگی اغلب افراد در این جا به  پنج نوع  پس‌اندازی که افراد باید داشته باشند می‌پردازیم.

صندوق اضطراری

صندوق اضطراری اولین و مهم‌ترین نوع حساب پس‌انداز شخصی است که باید داشته باشید. صندوق‌های اضطراری شما را از هزینه‌های غافلگیرکننده‌ای که شرایط زندگی شما را دستخوش تغییر می‌کند جلوگیری می‌کنند. از دست دادن شغل، بیماری، تصادف و یا سایر بلایایی که برای رسیدگی به آنها به پول نیاز دارید از جمله این اتفاقات به شمار می‌رود.

صندوق اضطراری شما باید پول کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی سه تا شش ماهه داشته باشد. ممکن است در ابتدا شما مجبور باشید به آرامی تا آن مقدار کار کنید. این موضوع اصلا ایرادی ندارد. نکته مهم این است که ساخت یک صندوق اضطرای را در اولویت قرار دهید و به آن پول دست نزنید مگر اینکه یک وضعیت اضطراری در زندگی شما ایجاد شود.

صندوق خرید یا تعمیر خودرو

اگر شما نیز صاحب یک وسیله نقلیه‌ باشید، به خوبی از هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر تعمیر خودرو آگاهی دارید. برای تعمیر،نگهداری و تعویض خودرو شما به پول نقد احتیاج دارید. از طرفی دیگر امکان صرف‌ نظر اهمیت جابه‌جایی نیز امری ناشدنی به نظر می‌رسد. همین موضوع ضرورت پس انداز شخصی برای تعمیر یا خرید خودرو را نشان می‌هد.

پس انداز شخصی
با انواع پس‌انداز شخصی آشنا شوید

شاید به ذهن شما نیز این موضوع خطور کند که برای خرید خودرو می‌توانید وام دریافت کنید. اما قطعا از دردسرهای وام نیز باید آگاهی داشته باشید. انجام این کار نه تنها خودرو شما را گران‌تر می‌کند، بلکه یک تعهد ماهانه را نیز در بازپرداخت اقساط برای شما فراهم می‌کند. بهترین کار برای انجام این نوع پس‌انداز، صرفه جویی در پول و افزایش پس‌انداز شخصی برای خرید خودرو است.

صندوق تعمیر خانه یا ملک

اگر صاحب خانه باشید، از هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری از خانه باخبر هستید. برخی از این تعمیرات می‌توانند بسیار گران باشند و هزینه‌های چند میلیونی برای شما به همراه بیاورند.

قرض گرفتن برای نگهداری خانه یا به تعویق انداختن تعمیر و نگهداری به دلیل نداشتن سرمایه کافی، می‌تواند به وضعیت مالی بلندمدت شما آسیب برساند. یکی از بهترین راه‌ها برای این کار پیش‌بینی این مخارج و ایجاد یک صندوق پس‌انداز شخصی برای تعمیر خانه است.

شاید به ذهن شما نیز این موضوع خطور کند که به دلیل مستاجر بودن دیگر نیازی به داشتن این پس‌انداز ندارید. با وجود این که صاحب‌خانه شما احتمالاً اکثر تعمیرات را انجام خواهد داد، شما نیازی به صرفه‌جویی در هزینه‌های یک صاحب خانه ندارید. با این حال، ممکن است دارایی شخصی داشته باشید که نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد. هزینه‌هایی مانند تلویزیونی که خراب می‌شود یا جاروبرقی که کار نمی‌کند، از جمله هزینه‌هایی هستند که در دسته این نوع پس‌انداز شخصی قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، اگر شما نیز بخواهید روزی صاحب‌خانه شوید، صندوق خانه شما می‌تواند جایی باشد که برای پیش‌پرداخت آینده در آن پس‌انداز شخصی خود را نگه می‌دارید.

در این مقاله بخوانید: هوش مالی شامل چه مفاهیم حسابداری می‌شود؟

صندوق مرخصی

اکثر مردم هر چند وقت یک بار از تعطیلات لذت می‌برند. استفاده از تعطیلات و رفتن به آن هزینه‌ای ضروری برای حفظ سلامت روان در زندگی است. برای دریافت لذت کافی از تعطیلات شما باید بتوانید پس‌اندازی را برای آن در نظر بگیرید . داشتن این نوع پس‌انداز به شما اطمینان کافی را بابت داشتن توانایی مالی رفتن به این سفرها برای شما فراهم می‌کند. بهترین کار برای انجام این پس‌انداز باز کردن یک حساب پس‌انداز شخصی برای تأمین هزینه‌های تعطیلات است. با داشتن این نوع حساب پس‌انداز شما می‌دانید چه میزان بودجه‌ای برای رفتن به  سفر دارید. چگونه باید محل اقامت و تفریحات خود را انتخاب کنید که برایتان به صرفه باشد. و همین موضوع سبب می‌شود تا دیگر نگران پرداخت هزینه پروازها، هتل‌ها یا سایر فعالیت‌ها نباشید.

صندوق خرید بزرگ

در نهایت، شما نیز باید در زندگی خود چیزهایی بخرید که توانایی پرداخت آن را با یک چک حقوق ندارید. شما باید یک حساب پس‌انداز شخصی برای این موارد در نظر بگیرید تا مجبور به تامین آن‌ها با وام یا خرید قسطی نباشید.

اگر شما نیز بتوانید به جای وام گرفتن، برای خریدهای بزرگ پس‌انداز شخصی داشته باشید، می‌توانید از پرداخت سود صرف‌نظر کرده و انعطاف‌پذیری بیشتری در بودجه ماهانه خود حفظ کنید، زیرا هزینه‌های زیادی برای پرداخت ندارید.

با پس‌انداز شخصی برای هر یک از این پنج دسته هزینه، می‌توانید هم برای هزینه‌های معمول و هم برای هزینه‌های غیرمنتظره آماده باشید. همین موضوع باعث می‌شود شما دیگر نگران بدهی‌های این مخارج نباشید. چرا که بودجه لازم را برای پوشش اغلب چیزهایی که می قصد خرید و نگه‌داری از آن را دارید برای شما فراهم می‌شود.

صندوق پس‌انداز همیان راهی مناسب برای پس انداز هزینه‌ها

شما برای نحوه پس‌انداز خود، انتخاب‌های متفاوتی را خواهید داشت. از باز کردن حساب پس‌انداز شخصی، خرید طلا، نگه‌داری پول در صندوق خانه گرفته تا سرمایه‌گذاری در بورس و بازارهای مالی. نکته قابل توجه در انتخاب شما امن بودن بستر صندوق خواهد بود. صندوق پس ‌انداز همیان یکی از مناسب‌ترین راه‌ها برای نگه‌داری از پول و سرمایه‌های شما خواهد بود.

این صندوق که در بستر اپلیکیشن صندوق‌های مختلف فعال است، به شما این امکان را می‌دهد تا با تشکیل یک صندوق، با اطرافیان خود پولتان را در بستری امن نگه‌داری کرده و در مواقع نیاز از آن برداشت کرده و حتی وام دریافت کنید. شما به آسانی می‌توانید با دانلود اپلیکیشن همیان از امکانات آن استفاده کنید.