درباره سرمایه‌گذاری در بورس

زمان مطالعه: 3 دقیقه

شراکت و تقسیم سود و زیان، فلسفه ابتدایی تشکیل بازار بورس است. این بازار ایجاد شد تا سرمایه‌های خرد و کلان در کنار هم قرار بگیرند و تامین مالی شرکت‌ها آسان‌تر شود. هر کس با سرمایه‌گذاری در بورس در واقع به اندازه سهم خود مالک شرکت شده و از سود آن بهره می‌برد.

در این مقاله قصد داریم تا با معرفی اجمالی بازار بورس شما را در سرمایه‌گذاری هرچه بهتر پول خود و در امان ماندن از تورم یاری کنیم. تیم همیان برای افرادی که ابتدایی راه سرمایه‌گذاری هستند و نقدینگی قابل توجهی ندارند، پیشنهادی دارد.


اگر اول راه هستی

اگر در ابتدای راه هستید و سرمایه‌ای ندارید، می‌توانید با ایجاد صندوق قرض‌الحسنه به شکل رایگان و دریافت وامی سریع و راحت از آن، در این بازار سرمایه‌گذاری کنید. اپلیکیشن همیان با ایجاد بستری دیجیتال، سعی دارد روال کار صندوق‌های قرض‌الحسنه را نسبت به قبل راحت‌تر کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به همیان مقاله قابلیت‌های نسخه رایگان و کامل نرم‌افزار همیان را مطالعه کنید.

بورس چیست؟

شراکت معمولا ریسک ضرر و زیان در هر کسب و کاری را کاهش می‌دهد. وقتی چند نفر صاحب یک شرکت باشند سود و زیان آن بین همه پخش می‌شود. این کار به مرور به مرور منجر به ایجاد شرکت‌های سهامی شد. نخستین شرکت سهامی هم در سال 1553 میلادی و در کشور روسیه با نام ماسکوی (Muscovy) ایجاد شد. بعد از آن مبادلات تجاری در جهان گسترش پیدا کرد و به دنبال آن احساس نیاز به وجود مراکزی که بتواند متقاضی و سرمایه را با یک دیگر آشنا کند افزایش یافت. این مراکز تاسیس شدند و با عنوان “بورس” فعالیت خود را آغاز کردند.


دلیل اقبال به سرمایه‌گذاری در بورس

وقتی در کشوری رشد اقتصادی منفی می‌شود و به دنبال آن تورم به وجود می‌آید، نقدینگی به سمت بازارهای موازی حرکت می‌کند. بازارهای موازی عبارتند از بازار ارز، طلا، خودرو، مسکن، زمین و بازار سرمایه. بازار سرمایه در سال 98 با استقبال زیادی روبه‌رو شد و حمایت‌های زیادی هم از آن صورت گرفت. لذا اقبال عمومی ایرانی‌ها در سال‌های اخیر به سمت بازار بورس است. در حال حاضر حدود 15 میلیون نفر در کشور کد بورسی فعال دارند. این رقم بالا نشان دهنده جذابیت و تمایل افراد برای ورود و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌باشد. بازار بورس در ۵ سال گذشته تا به پایان شهریور ۱۴۰۰، در مقایسه با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری بهترین عملکرد را داشته است.


اولین قدم برای سرمایه‌گذاری در بورس

دریافت کد بورسی، اولین قدم برای سرمایه‌گذاری در بورس است. شما می‌توانید به مراجعه به سایت و به شکل غیرحضوری مراحل دریافت کد بورسی را انجام دهید. بعد از دریافت این کد می‌توانید سرمایه‌گذاری در بورس را شروع کنید. شما می‌توانید به شکل مستقیم در این بازار فعالیت کنید. در این روش باید حتما سواد کافی را داشته باشید و بتوانید این بازار را تحلیل کنید. اما اگر فرصت این کار را ندارید می‌توانید با خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت خود را به شکل غیرمستقیم انجام دهید.


حداقل پول برای سرمایه‌گذاری در بورس

یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در بورس عدم نیاز به سود زیاد است. شما می‌توانید با سرمایه‌ای زیر یک میلیون تومان تا چند میلیارد در این بازار سرمایه‌گذاری کنید. تنها مسئله‌ای که اهمیت زیادی دارد، داشتن تسلط و سواد کافی قبل از ورود مستقیم به این بازار است زیرا در بسیای از اوقات ریسک سرمایه‌گذاری بسیار بالاست و یک اشتباه می‌تواند شما را متحمل ضرر کند.

تا حالا تجربه سرمایه‌گذاری در بورس رو داشتید؟ از تجربه‌تون بنویسید.