درباره مدیریت اعتبار و بدهی چه می‌دانید؟

مدیریت اعتبار و بدهی
درباره مدیریت اعتبار و بدهی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از مواردی که در هنگام دریافت وام از بانک‌ها و صندوق‌های قرض‌الحسنه مطرح است، بازپرداخت آن و مدیریت اعتبار و بدهی است. هر فردی باید تفاوت بین میزان (بدهی) و مقداری که می‌تواند وام بگیرد (اعتبار) را بداند. با یادگیری تفاوت آن‌ها می‌تواند، مدیریت اعتبار و بدهی را به درستی انجام دهد. مدیریت صحیح این دو در نهایت باعث جلوگیری از ایجاد مشکلات مالی می‌شود.

مدیریت اعتبار و بدهی راهی برای کنترل بدهی، از طریق برنامه‌ریزی مالی و بودجه است. هدف یک برنامه مدیریت بدهی استفاده از این استراتژی‌ها برای کمک به کاهش بدهی فعلی و حرکت به سمت حذف کامل آن است.

ظرفیت بدهی

در استراتژی مدیریت اعتبار و بدهی، ظرفیت بدهی به ظرفیت شرکت برای پذیرش بدهی یا کل بدهی که می‌تواند برای تامین مالی خرید دارایی، سرمایه‌گذاری در عملیات تجاری، افزایش بازده سرمایه‌گذاری، تقویت تولید و … متحمل شود و بازپرداخت وام‌دهندگان (مطابق با شرایط) اشاره دارد. ترازنامه و صورت جریان نقدی دو معیار کلیدی برای ارزیابی ظرفیت بدهی یک شرکت هستند.

رایج‌ترین معیار جریان نقدی که برای ارزیابی ظرفیت بدهی یک شرکت استفاده می‌شود، نسبت بدهی به EBITDA است. EBITDA معیاری است که برای ارزیابی عملکرد عملیاتی شرکت استفاده می‌شود. EBITDA را می‌توان به عنوان نماینده‌ای برای جریان نقدی از کل عملیات شرکت در نظر گرفت.

منطق پشت این نسبت این است که مقدار معینی از بدهی در صورت حساب، EBITDA تقسیم شده به این مقدار ما می‌گوید که یک شرکت تقریبا چند سال طول می‌کشد تا بدهی را بازپرداخت کند.

در مدل مدیریت اعتبار و بدهی، ظرفیت بدهی یک شرکت اطلاعاتی در مورد میزان ظرفیت آن برای مقابله با رکود دوره‌ای یا فصلی به اعتباردهندگان ارائه می‌دهد. اعتباردهندگانی که از بابت اعطای قرض به شرکت‌ها دارای نگرانی هستند می‌توانند در شرایط نامساعد اقتصادی از برآیند افزایش و کاهش رتبه شرکت‌ها، درجه سرمایه‌گذاری را بررسی کنند.

نرم‌افزار صندوق قرض‌الحسنه همیان را از این لینک دانلود کنید.

یکی دیگر از مواردی که در تخمین ظرفیت بدهی شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام است. این موضوع دیدی اجمالی در سطح بالایی از ساختار سرمایه یک شرکت به بانک‌داران برای تخمین ظرفیت بدهی می‌دهد. با این حال، این نسبت می‌تواند پیچیده باشد، زیرا می‌تواند در بین ارزش دفتری و ارزش بازار حقوق صاحبان سهام اختلاف وجود داشته باشد. تملک، تعدیل دارایی‌ها، سرقفلی و کاهش ارزش، همگی عوامل تاثیرگذاری هستند که ممکن است بین ارزش دفتری و ارزش بازار نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام اختلاف ایجاد کنند.

هزینه تسهیلات

در این مقاله بخوانید: با انواع پس‌انداز شخصی آشنا شوید!

هزینه تسهیلات
درباره هزینه تسهیلات چه می‌دانید؟

هزینه‌های تسهیلات در مدل مدیریت اعتبار و بدهی، به معنای هزینه‌هایی است که یک شرکت (غیر از هزینه‌های معامله) در رابطه با تسهیلات، تحصیل، مالکیت، تامین مالی، اجاره، اشغال، ساخت، طراحی، تجهیز، نصب متحمل می‌شود. آزمایش، راه‌اندازی، بهره‌برداری اولیه و راه‌اندازی چنین تسهیلاتی از جمله موارد زیر به شمار می‌رود:

  • کلیه مبالغ قابل پرداخت به اشخاص ثالث تحت اسناد تسهیلات اصلی
  • کلیه پرداخت‌های مورد نیاز به مؤسسه خدمات اتصال و مقامات دولتی
  • هزینه‌های مشاوران، ارزیابان و مهندسان شرکت تسهیلات
  • سود و هزینه‌های ناشی از وام‌دهنده تسهیلات تحت عنوان تامین مالی اسناد و مدارک

اهرم کردن بدهی

مفهوم اهرم در مدل مدیریت اعتبار و بدهی، توسط سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها استفاده می‌شود. سرمایه‌گذاران از اهرمی استفاده می‌کنند که به طور قابل توجهی بازدهی را که میتواند در سرمایه‌گذاری ارائه شود افزایش دهد. آن‌ها سرمایه‌گذاری‌های خود را با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله گزینه‌های آتی و حساب‌های حاشیه‌ای افزایش می‌دهند. شرکت‌ها می‌توانند از اهرم برای تامین مالی دارایی‌های خود استفاده کنند. به عبارت دیگر، به جای انتشار سهام برای افزایش سرمایه، شرکت‌ها می توانند از تامین مالی بدهی برای سرمایه‌گذاری در عملیات تجاری در تلاش برای افزایش ارزش سهامداران استفاده کنند.

سرمایه‌گذارانی که از استفاده مستقیم از اهرم بدهی راحت نیستند، راه‌های مختلفی برای دسترسی غیرمستقیم به اهرم دارند. آن‌ها می‌توانند در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که در روند عادی کسب‌وکارشان از اهرم‌های مالی برای تأمین مالی یا گسترش عملیات خود، بدون اینکه هزینه‌های خود را افزایش دهند، استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب قرض و بدهی

مزایا و معایب قرض و بدهی
مزایا و معایب قرض و بدهی

وام‌های بانکی یک روش مناسب و قدیمی برای تامین مالی به شمار می‌روند. از این روش برای خرید موجودی کالا، تجهیزات و همچنین به دست آوردن سرمایه عملیاتی و وجوه برای توسعه تجارت استفاده می‌شود. وام‌ها روشی قدیمی و قابل اعتماد برای تامین مالی یک کسب و کار کوچک، خرید خانه، توسعه مالی و … هستند.

در مدل مدیریت اعتبار و بدهی، دریافت قرض و ایجاد بدهی در عین حال که می‌تواند روشی سودآور برای کسب‌وکارها و افراد مختلف باشد معایب خود را نیز به همراه دارد. در اینجا به بررسی مجموعه این مزایا و معایب خواهیم پرداخت.

در این مقاله بخوانید: هوش مالی شامل چه مفاهیمی در حسابداری می‌شود؟

توسعه و گسترش فعالیت

دریافت وام را می‌توان یک روش مناسب برای گسترش فعالیت در راستای توسعه کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری‌های مختلف دانست. همین موضوع سبب می‌شود تا شما بتوانید با روشی سریع و آنی سرمایه‌ای قابل توجه را دریافت کرده و از آن در جهت منافع خود استفاده کنید. دریافت این قرض و بدهی و استفاده از مدیریت اعتبار و بدهی، باعث گسترش فعالیت مورد نظر شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌شود. این در حالی است که اگر شما قصد توسعه فعالیت خود را بدون دریافت وام داشته باشید، مدت‌ها باید برای جمع شدن سرمایه مورد نظر انتظار بکشید.

انعطاف‌پذیری

بانک‌ها اغلب بدون توجه به درخواست و استفاده شما از پول، وام بانکی را پرداخت می‌کنند. در بسیاری از مواقع اگر شما قصد دریافت سرمایه از شرکت‌های خطرپذیر و … را داشته باشید، باید مطابق با قوانین آن‌ها دست به توسعه کسب‌وکار خود بزنید. وام بانکی انعطاف‌پذیری شما را برای خرج کردن پول در جایی که صلاح است برای شما فراهم می‌کند. شما چه برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید، چه به منظور توسعه آن قصد جذب سرمایه را داشته باشید می‌توانید از وام بانکی استفاده کنید.

پیچیدگی دریافت وام

در اکثر موارد دریافت وام بانکی دارای پیچیدگی‌های فراوان است. از جمله آن می‌توان به فراهم کردن ضامن معتبر، مراحل اداری و … اشاره کرد. این پیچیدگی‌ها بر اساس مبلغ وام بانکی می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد. اما همه این موارد گاه سبب می‌شود تا برخی از گرفتن این نوع بدهی خودداری کنند.

بازپرداخت وام بانکی

در مدل مدیریت اعتبار و بدهی، بازپرداخت وام بانکی از مهم‌ترین نکاتی است که در دریافت وام بانکی باید به آن توجه داشت. شرایط مالی، درآمدهایی که افراد دریافت می‌کنند و میزان بدهی که وجود دارد از جمله مواردی است که در هنگام دریافت قرض و ایجاد بدهی باید به آن توجه داشت. عدم توجه به این موارد باعث می‌شود نه تنها سوددهی دریافت قرض خاصیت خود را از دست بدهد، بلکه زمینه ایجاد ضرر را نیز فراهم کند. بر همین اساس می‌توان گفت در مدیریت اعتبار و بدهی، بازپرداخت دریافت وام یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه لازم را داشت.

نتیجه‌گیری

مدیریت اعتبار و بدهی می‌تواند ابزار مفیدی برای آزادسازی بدهی باشد، اما یک گلوله جادویی نیست. مدیریت اعتبار و بدهی به بدهی‌های تضمین شده مانند وام مسکن نمی‌پردازد. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که مدیریت بدهی مانع از آمدن صورت حساب های شما نمی‌شود. برای اینکه مدیریت بدهی کار کند، باید درآمد کافی برای پوشش قبوض موجود خود داشته باشید.