صندوق قرض‌الحسنه خانگی و 6 مورد از مزایا و معایب آن

صندوق قرض‌الحسنه خانگی
مزایا و معایب صندوق قرض‌الحسنه خانگی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در اصطلاح رایج به آن صندوق‌ قرض‌الحسنه خانوادگی می‌گویند. قرض‌الحسنه خانوادگی، خانگی، فامیلی و یا هر جمع صمیمی دیگر، راهی مناسب برای تامین وام و پس‌اندازهای امروزی است. البته که صندوق قرض‌الحسنه خانگی نیز به مانند بسیاری از روش‌های تامین مالی دارای مزیت‌های و معایب خود است. اما بدون شک مزایای خاص آن باعث ترویج رو به افزون آن را در میان افراد از قشرهای مختلف شده است.

چه کسی است که دریافت مبلغی به صورت یک‌جا بدون دردسرهای اداری و کاغذبازی‌ برایش خوشایند نباشد. صندوق قرض‌الحسنه خانگی نیز با هدف تامین همین نیازهای مالی و کاهش فرآیندهای بانکی به وجود آمد. در این مقاله قصد داریم به چگونگی عملکرد قرض‌الحسنه‌های خانوادگی، مزایا و معایب آن بپردازیم.

صندوق قرض‌الحسنه خانگی چیست؟

برای آشنایی با عملکرد صندوق قرض‌الحسنه خانوادگی یک جمع 20 نفره از افراد فامیل را در نظر بگیرید. این افراد ماهانه مبلغ 1 میلیون تومان را به صندوق پرداخت می‌کنند. پس از پرداخت اعضای صندوق قرض‌الحسنه، قرعه‌کشی صورت می‌گیرد و فردی که قرعه به نام افتاده مبلغ 20 میلیون تومان وام دریافت می‌کند.

قرض‌الحسنه خانگی
قرض‌الحسنه خانگی

این روند به مدت 20 ماه تکرار می‌شود، تا جایی که تمامی افراد عضو صندوق قرض‌الحسنه وام خود را دریافت کنند. همانطور که در ابتدا اشاره شد هدف نهایی این صندوق‌ها تامین نیازهای مالی افراد است. از همین رو ممکن است با توافق تمامی اعضای صندوق، وام قرض‌الحسنه در یک یا چند دوره به فردی که نیاز مالی بیشتری دارد پرداخت شود.

طبیعتا در این موقعیت‌های خاص قرعه‌کشی نیز در صندوق قرض‌الحسنه انجام نمی‌شود. حال که با عملکرد صندوق‌های قرض‌الحسنه آشنا شدیم در ابتدا نگاهی به معایب آن نیز داشته باشیم.

معایب صندوق قرض‌الحسنه

مانند بسیاری از موارد مالی دیگر صندوق قرض‌الحسنه خانگی هم می‌تواند معایب خود را داشته باشد. در وهله اول مهم است که بتوانیم این مشکلات را شناسایی کرده و راه‌هایی را برای جلوگیری از آن پیش‌بینی کنیم:

ابهام در قرعه‌کشی

بسیار پیش می‌آید که اعضای صندوق به شفافیت در قرعه‌کشی و نبود تقلب اطمینان کافی را نداشته باشند. این موضوع سبب از بین رفتن اعتماد میان اعضاء که رکن اولیۀ به وجود آمدن صندوق‌های قرض‌الحسنه خانوادگی است می‌شود.

بر هیچ‌کس قابل انکار نیست که فرد همواره میل بیشتری به برنده شدن خود را دارد. از طرف دیگر به دلیل اشتباه در فرآیند قرعه‌کشی و یا حتی تقلب به نفع عضوی خاص، در میان اعضای یک صندوق ناراحتی پیش می‌آید. تمامی این دلایل به دلیل نبود شفافیت کافی در فرآیند قرعه‌کشی اتفاق می‌افتد.

همچنین بخوانید: انواع پس‌انداز شخصی

قرعه کشی صندوق قرض‌الحسنه
قرعه کشی صندوق قرض‌الحسنه

یکی از راه حل‌های مناسب این موضوع استفاده از نرم‌افزار قرعه‌کشی همیان است. یکی از امکانات اپ همیان صندوق قرعه‌کشی برای قرض‌الحسنه‌های خانگی و فامیلی است. با دانلود اپ همیان شما می‌توانید قرعه‌کشی صندوق‌های قرض‌الحسنه خود را با شفافیت کامل و بدون ابهام در میان تمامی اعضای صندوق انجام دهید.

تاخیر در پرداخت اقساط توسط اعضای صندوق قرض‌الحسنه خانگی

عنصر اولیه به وجود آمدن صندوق قرض‌الحسنه خانگی اعتماد در میان اعضاء است. اما به دلایل مختلفی ممکن است فردی از پرداخت سر موعد اقساط سر باز بزند و موجبات به هم خوردن نظم صندوق قرض‌الحسنه را فراهم کند. این موضوع می‌تواند به دلیل دریافت وام و یا مشکلات مالی در افراد به وجود بیاید.

برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی بهتر است مشخصات تماس و محل سکونت تمامی اعضاء به مدیر صندوق قرض‌الحسنه ارائه شود. حتی دیده شده در برخی از صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی ضمانتی مانند چک یا سفته از اعضا دریافت می‌گردد. تعیین سند ضمانت و موارد این‌چنینی از جمله چیزهایی است که در هنگام نوشتن اساس‌نامه باید به آن پرداخته شود.

تخلف و تقلب مدیر صندوق قرض‌الحسنه

البته که در اغلب صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی افراد آشنایی کافی را با یک‌دیگر دارند. اما در مواقعی که اعضای صندوق قرض‌الحسنه یک پرده غریبه‌تر شده و اندازه صندوق بزرگ‌تر می‌شود، احتیاط نیز باید بیشتر شود. در برخی از صندوق‌ها دیده می‌شود که مدیر صندوق از پرداخت به موقع وام قرض‌الحسنه به اعضاء امتناع می‌کند و یا حتی پول اعضا را به جیب زده و متواری می‌شود.

برای جلوگیری از چنین حوادثی در صندوق‌های قرض‌الحسنه بهتر است یک هیئت امنا تشکیل شود و حسابی که برای پرداخت اقساط قرض‌الحسنه استفاده می‌شود، بیش از یک یا دو امضا باشد.

از راه‌حل‌های مناسب دیگر برای جلوگیری از تخلف مدیر، استفاده از نرم افزار مدیریت آنلاین قرعه کشی خانگی همیان است. نرم‌افزار همیان با شفافیت کامل وضعیت هر فرد را در صندوق قرض‌الحسنه خانوادگی مشخص کرده و اجازه بروز تخلف را به صفر می‌رساند. اگر شما نیز به دنبال راهی مطمئن برای جلوگیری از چنین تخلفاتی در وام قرض‌الحسنه صندوق‌ خانوادگی خود هستید، هر چه سریع‌تر اپ همیان را دانلود کنید.

مزایای صندوق قرض‌الحسنه خانوادگی

بدون شک مزایای صندوق قرض‌الحسنه خانگی بیشتر و ارزشمندتر از معایب آن است. ازدیاد این صندوق‌های قرض‌الحسنه و اشتیاق افراد به عضویت در آن نیز گواه این موضوع است. برخی از مزایای صندوق قرض‌الحسنه خانگی را مرور می‌کنیم.

وامی بدون دردسر

چه بسا مبلغ آن از وام‌های بانکی کمتر و یا پرداخت آن دیرتر باشد، صندوق قرض‌الحسنه خانگی به شما وامی را بدون کارمزد اضافی و دردسرهای رایج اداری پرداخت می‌کند.  با دریافت به موقع وام قرض‌الحسنه می‌توانید از آن به عنوان یک کمک‌خرج برای خریدهای ضروری‌تان استفاده کنید. این خرید ممکن است رفتن به یک سفر رویایی و یا تعویض خودروی شما باشد.

حتی اگر قرعه به نام شما نیفتد و آخرین فردی باشید که وام را دریافت می‌کند این مبلغ به عنوان یک پس‌انداز یک‌جا نقش خود را به بهترین شکل ایفا می‌کند

روحیه همکاری و مشارکت را افزایش می‌دهد

استفاده از وام‌های صندوق قرض‌الحسنه سبب افزایش هم‌دلی در بین اقوام و تلاش آنان برای حل مشکلات یک‌دیگر می‌شود. همان‌گونه که اشاره شد بسیار پیش می‌آید که با توافق اعضای صندوق، وام قرض‌الحسنه بدون نوبت به یکی از اعضا که دارای نیاز مالی است پرداخت می‌شود.

این موضوع سبب می‌شود، اعضای یک جامعه کوچک خانوادگی و یا فامیلی روحیه هم‌راهی بهتری پیدا کنند. علاوه بر آن جلساتی که برای هماهنگی‌های لازم در صندوق قرض‌الحسنه ایجاد می‌شود، سبب دیدار افراد و تقویت روابط خواهد شد.

آسان و قابل اطمینان است

 به دلیل وجود اعتماد در میان اعضاء، صندوق قرض‌الحسنه راهی مطمئن برای دریافت وام و پس‌انداز است. تنها کاری که برای ایجاد یک صندوق قرض‌الحسنه خانوادگی مورد نیاز است جمع کردن چند نفر از افراد خانواده و فامیل به دور هم است. همین ماهیت آشنایی سبب آسانی در کارکرد و اطمینان در سرمایه‌گذاری این صندوق می‌شود.

وام قرض‌الحسنه خانگی قابل دسترس در نرم افزار مدیریت آنلاین وام‌های خانگی همیان

با توجه به تمامی موارد گفته‌شده و شناخت مزایا و معایب صندوق خانوادگی می‌توان نتیجه گرفت: یکی از بهترین راه‌های دریافت وام، عضویت در صندوق قرض‌الحسنه وام خانگی است. این صندوق‌ها بدون دردس‌هایی مانند: پیدا کردن ضامن، صف انتظار طولانی و یا کارمزدهای غیرمنطقی وام خود را به شما پرداخت می‌کنند.

با گسترش تکنولوژی حتی کار برای شما آسان‌تر نیز شده و با استفاده از اپلیکیشن مدیریت آنلاین وام‌های قرض الحسنه همیان شما می‌توانید بدون نگرانی از تقلب و یا کلاهبرداری، با خیال راحت پرداخت اقساط وام قرض‌الحسنه‌تان را انجام دهید.

اگر شما نیز قصد راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه را دارید و یا می‌خواهید از این پس فرآیند توزیع وام‌های قرض‌الحسنه خود را انجام دهید. استفاده از نرم‌افزار مدیریت آنلاین وام‌های قرض الحسنه همیان را همین الان شروع کنید.