جلوگیری از مشکلات رایج در صندوق‌های خانگی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

پیش از این راجع به صندوق‌های خانگی و مزیت آن صحبت کردیم. می‌توانید برای مطالعه راجع به این موضوع اینجا کلیک کنید. صندوق‌های خانگی با وجود همه مزیت‌هایی که دارد، خیلی از اوقات دچار مشکلات زیادی می‌شود. کدورت‌های فامیلی و دوستانه، مشکل در حسابداری پول‌ها، مسئولیت سخت صندوقداری و… از جمله مشکلاتی هستند که گاهی حتی افراد را از راه‌اندازی این صندوق‌ها پشیمان می‌کنند. در ادامه به چند راهکار برای جلوگیر از مشکلات صندوق‌های خانگی اشاره می‌کنیم.


۱_گذاشتن جلسه توجیهی در ابتدای کار

خوب است در ابتدای کار جلسه توجیهی برای جلوگیری از مشکلات صندوق‌های خانگی گذاشته شود. در این جلسه باید توضیحات ابتدایی و کلی راجع به صندوق‌های خانگی داده شود تا همه اعضا از چند و چون سازوکار این صندوق‌ها مطلع شوند. بهتر است همه اعضا در این جلسه حضور داشته باشند تا از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری شود.


۲_ تعیین اساسنامه

بعد از جلسه توجیهی سعی کنید سریعا اساسنامه‌ای تعیین و آن را مکتوب کنید. برای اطلاع از چگونگی تنظیم اساسنامه این مقاله را مطالعه کنید. اساسنامه تضمین اجرای بسیاری از قوانینی است که آن را در جلسه توجیهی به اطلاع اعضا رساندید. مکتوب کردن این قوانین حس تعهد افراد در اجرای قوانین را بیشتر می‌کند. همچنین از بسیاری از مشکلات صندوق‌ها خانگی جلوگیری می‌کند.


۳_ شفافیت مالی صندوق

عدم شفافیت در این مسئله می‌تواند سرآغاز مشکلات زیادی شود. در این خصوص حتما باید حد و حدودی برای این شفافیت تعیین شود و اطلاعات لازم در رابطه با شرایط مالی صندوق به شکل ماهانه یا هفتگی در اختیار اعضا گذاشته شود. رعایت کردن این مسئله بسیاری از مشکلات صندوق‌های خانگی را کاهش می‌دهد و موجب حفظ هرچه بهتر روابط فامیلی و دوستانه می‌شود.


۴_ جدیت در اجرای قوانین

صندوقدار وظیفه دارد بعد از مشورت با اعضا و تدوین اساسنامه با جدیت قوانین آن را اجرا کند. به هیچ عنوان نباید در قرعه‌کشی و واریزی‌ها یا به خاطر مناسبات فامیلی و دوستانه از قوانین اساسنامه تخطی شود. جدیدت در اجرای اساسنامه، تضمین نبود بسیاری از مشکلات صندوق‌های خانگی است.


همیان و شفافیت مالی

شاید دادن گزارش ماهانه یا هفتگی برای صندوقدار سخت به نظر بیاید و گاهی از خیر این کار بگذرد. اپلیکیشن همیان این کار را برای مدیران صندوق آسان کرده است. همیان از طریق نوتیفیکیشن، پیامک و بستر اپلیکیشن، این شفافیت مالی را ایجاد کرده و مانع بروز بسیاری از مشکلات صندوق‌های خانگی می‌شود.

همیان

این اپلیکیشن با ایجاد بستری دیجیتال برای صندوق‌های خانگی و قرعه‌کشی، مدیریت این صندوق‌ها را آسان‌تر کرده است. افرادی که قصد راه‌اندازی صندوق‌های خانگی را دارند، می‌توانند با نصب این اپلیکیشن و ایجاد اولین صندوق به صورت رایگان از همیان استفاده کنند. همچنین برای صندوق‌های قرعه‌کشی، عمل قرعه‌کشی به صورت نرم‌افزاری صورت می‌گیرد. همه اعضا می‌توانند اطلاعات مالی صندوق را ببینند و مدیر می‌تواند حدِ نمایش این اطلاعات را تنظیم کند. همچنین همه پرداخت‌ها به صورت درون‌برنامه‌ای انجام می‌شود. برای اطلاعات بیشتر راجع به همیان این مقاله را مطالعه کنید.

تجربه‌ی خودتون را از مشکلات صندوق‌های خانگی که در آن عضو بوده‌اید را با ما به اشتراک بگذارید.