مشکلات مدیریت صندوق قرض‌الحسنه خانگی

مشکلات مدیریت صندوق قرض‌الحسنه خانگی
مشکلات مدیریت صندوق قرض‌الحسنه خانگی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

از عادی شدن نام «صندوق قرض‌الحسنه خانگی»، چند سالی است که می‌گذرد. بدون شک بسیاری از افراد جامعه عضویت در این صندوق‌ها را تجربه کرده‌اند. به هر حال تجربه جالبی است. هم در آن منفعت اقتصادی نهفته و هم دورهمی‌های سرگرم‌کننده با اعضای آشنای دوست و فامیل.

ولی در بسیاری از مواقع، پشت این ظاهر دوست‌داشتنی مشکلات عدیده‌ای پنهان شده است. این مشکلات گاهی به قدری سر به فلک می‌زند که ادامه حیات صندوق قرض‌الحسنه را با خطر مواجه می‌کند. در این مقاله از وبلاگ، قصد داریم به برخی از مشکلاتی که صندوق قرض‌الحسنه با آن مواجه می‌شود و وظیفه مدیر صندوق در قبال آن‌ها بپردازیم.

نداشتن اطمینان کافی از صداقت در قرعه‌کشی 

شاید بتوان این عامل را یکی از مهم‌ترین نکات در افول یک صندوق قرض‌الحسنه خانگی دانست. از بین رفتن اعتماد در میان اعضا و شک به مدیر صندوق، گام اول به هم خوردن تعادل، در صندوق قرض‌الحسنه است. در مواقع زیادی در نیامدن قرعه به نام اعضای منتظر باعث دل‌سری آنان می‌شود. در اکثر اوقات، این موضوع عمدی نیست. اما صبر و انتظار و یا مشکلات مالی اعضاء، زمینه بدگمانی را فراهم کند. 

از سوی دیگر ایجاد شایعات در محیط‌های کوچک را نیز نباید دست‌کم گرفت. صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی، تا همان اندازه که می‌توانند محیطی آرام باشند، زمینه ایجاد جوی مسموم را دارند. از دلایل این موضوع، به کوچک بودن جامعه و کم بودن تعداد اعضاء می‌توان اشاره کرد. 

راه حل چیست؟ مدیر صندوق به عنوان مسئول این جامعه کوچک باید به دنبال راه‌حلی در جهت حفظ بنیان اعضاء باشد. بهترین راه‌حل برای این مشکل شفاف‌سازی فرآیند قرعه‌کشی و دادن اطمینان کافی به اعضاست. برای این کار از روش‌های متفاوتی می‌توان بهره برد. استفاده از اپ‌ قرعه‌کشی خانگی همیان از بهترین این موارد است. 

نرم‌افزار همیان امکانات متعددی را برای مدیریت صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی فراهم کرده است. مدیر صندوق قرض‌الحسنه با استفاده از این امکانات می‌تواند به صورت کاملا مشخص اعضای صندوق را وارد فرآیند قرعه‌کشی کند. پس از وارد کردن تمامی افراد، تنها با زدن دکمه قرعه‌کشی نام برنده مشخص می‌شود. شفاف بودن فرآیند قرعه‌کشی در همیان باعث می‌شود تا ابهامی برای انجام این کار باقی نماند.

همچنین در این لینک بخوانید: ‌صندوق قرض‌الحسنه چیست؟

دیرکرد در پرداخت اقساط صندوق قرض‌الحسنه

یکی از مشکلاتی که صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی با آن روبرو هستند مبنای اعتماد است. اغلب این صندوق‌ها تنها بر اساس آشنایی فامیلی، دوستی یا خانوادگی، بدون دریافت ضمانت به وجود می‌آیند. همین اعتماد میان اعضای صندوق در بسیاری از اوقات موجبات ایجاد مشکل را فراهم می‌کند. پرداخت نکردن اقساط صندوق از جمله این مشکلات است. این اتفاق زمانی تبعات خود را بیشتر نشان می‌دهد که فرد وام خود را هم دریافت کرده باشد. 

راه‌حل: مدیر صندوق قرض‌الحسنه باید برای این مشکل، راه‌کارهایی را داشته باشد. در صندوق‌های کوچک‌تر که تمامی اعضاء نسبت‌های خونی و فامیلی با یکدیگر دارند ممکن است کمتر این مشکل پیش بیاید. در صورت بروز مشکل نیز به دلیل آشنایی کافی می‌توان از آدرس و اعضای خانواده فرد جویای او شد.

مشکلات صندوق قرض الحسنه خانگی
مشکلات مدیریت صندوق قرض‌الحسنه خانگی

اما در مواقعی که اعضای صندوق چند پرده با یکدیگر غریبه می‌شوند راهی جز دریافت ضمانت نمی‌ماند. مدیر صندوق وظیفه دارد در وهلۀ اول مشخصات کامل محل سکونت و چند تن از نزدیکان فرد را دریافت کند. در مرحله بعدی، بسته به ارزش صندوق، می‌توان سفته پشت‌نویسی‌شده را نیز به عنوان معیار ضمانت قرار داد. 

همچنین در این لینک بخوانید: 10 نکته درباره وام‌های خانگی که نمی‌دانید

البته اگر نخواهیم به صورت تک‌بعدی نگاه کنیم، دادن سفته ممکن است برای افراد ناراحت‌کننده باشد. در اینجا نیز مدیر صندوق با ارائه توضیحات کامل از بابت این کار می‌تواند افراد را قانع کند. مدیر صندوق باید این توضیح را در ذهن افراد تعریف کند که این ضمانت، برای مراقبت از سرمایه تک‌تک اعضاء دریافت می‌شود. علاوه بر این و با پشت‌نویسی کردن سفته و ارائه رسید، به آنان اطمینان خاطر دهد.

ایجاد اختلاف سلیقه و نظر در میان اعضای صندوق قرض‌الحسنه

به دلیل نزدیکی افراد، این اتفاق بسیار پیش می‌آید که اعضاء از ریزترین مسائل صندوق باخبر می‌شوند. از حق عضویت هر فرد گرفته، تا نحوه و میزان واریز اعضای صندوق و … از طرفی دیگر در پرداخت خدمات جاری صندوق، مانند حقوق حسابدار و یا هزینه sms نیز ممکن است اظهار نظرهای مختلفی انجام شود. هر یکی از این مسائل در مرور زمان ممکن است باعث ایجاد برهم‌خوردن نظم جاری صندوق شوند.

راه‌حل: تهیه یک اساس‌نامه یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از موارد این‌چنینی است. مدیر صندوق در تهیه اساس‌نامه باید تمامی موارد را به صورت مشخص عنوان کند.

اساس نامه صندوق قرض الحسنه
مشکلات مدیریت صندوق قرض‌الحسنه خانگی

شرایط عضویت در صندوق، میزان اختیارات اعضاء و مدیر صندوق، اتفاقات پیش‌بینی نشده، نحوه انجام قرعه‌کشی، هزینه‌های جاری، میزان ضمانت و … تمامی اعضاء پس از مطالعه این اساس‌نامه بایستی بر طبق قوانین قوانین آن عمل کنند. تهیه اساس‌نامه می‌تواند راه‌حلی مناسب برای بسیاری از مشکلات صندوق باشد. 

ویژگی‌های شخصیتی مدیر صندوق‌قرض‌الحسنه

مدیر صندوق قرض‌الحسنه باید قاطع باشد. همانطور که گفته شد، اغلب صندوق‌های قرض‌الحسنه دارای محیطی کوچک و آشنا هستند. حتی ممکن است اعضای صندوق نسبت خانوادگی با مدیر داشته باشند. وجود این نزدیکی در برخی اوقات باعث ایجاد انتظارات و درخواست‌های نامعقول شود. از جمله آن‌ها می‌توان به درخواست وام بدون نوبت و یا دیرکرد در اقساط اشاره کرد.

مدیر صندوق در عین تواضع در برخورد، باید حق‌شناس باشد. این ویژگی سبب می‌شود در مقابل این درخواست‌ها تحمل لازم را به خرج داده و از پذیرش آنان خودداری کند.

مدیر صندوق باید پیگیر امور باشد. این موضوع که مدیریت صندوق ‌قرض‌الحسنه، امری دشوار است بر کسی پوشیده نیست. مدیر صندوق همواره باید در فکر ایجاد گردهم‌آیی اعضاء، پیگیری اقساط، نحوه صحیح قرعه‌کشی  و …  باشد. بدون شک انجام چنین اموری از فرد انرژی زیادی را دریافت می‌کند. اما مدیر صندوق ‌قرض‌الحسنه با تحمل بالایی که دارد، باید بتواند از عهده آنان برآید.

مدیر صندوق باید مسئولیت‌پذیر باشد. در اینجا منظور از مسئولیت‌پذیری، تنها به مسائل جاری مربوط به صندوق محدود نمی‌شود. مدیر صندوق قرض‌الحسنه، باید تا جای امکان از مسائل مربوط به اعضاء باخبر باشد. همانطور که در مقالات پیشین نیز اشاره کردیم، یکی از اهداف قرض‌الحسنه رفع مشکلات مادی افراد است. مدیر صندوق با آگاهی از مشکلات مالی افراد می‌تواند پرداخت وام فرد نیازمند کمک را به جلو بیاندازد. البته که این موضوع نیز باید با مشورت اعضای صندوق صورت بپذیرد. 

نرم‌افزار مدیریت صندوق قرض‌الحسنه همیان

نرم‌افزار همیان به عنوان دستیاری کمکی به مدیران صندوق قرض‌الحسنه، کمک شایانی در کاهش دغدغه‌های پیگیری آنان می‌کند. همیان به عنوان دستیاری مدیریتی صندوق قرض‌الحسنه، وضعیت پرداخت اعضاء و میزان دیرکرد آنان را مشخص می‌کند. از طرف دیگر با نشان دادن موجودی صندوق و ایجاد قرعه‌کشی به شکل هوشمند نقش مهمی را در شفاف‌سازی صندوق ایفا می‌کند. ایجاد قرعه‌کشی سفارشی با مشخص کردن اعضاء از دیگر امکانات همیان است که در مواقع خاص می‌توان از آن استفاده کرد.

اگر شما نیز به عنوان مدیر صندوق قصد کم کردن امور خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم همین الان اپ همیان را دانلود کرده و از امکانات آن استفاده کنید.