مقایسه crowdfunding و قرض‌الحسنه

crowdfunding و قرض الحسنه
مقایسه crowdfunding و قرض‌الحسنه
زمان مطالعه: 5 دقیقه

Crowdfunding را می‌توان اصطلاحا، تامین مالی جمعی معنا کرد. Crowdfunding روشی برای تامین مالی یک پروژه خاص با استفاده از سرمایه‌های جمع زیادی از افراد است. Crowdfunding معمولا در بازه زمانی کوتاه از طریق اطلاع‌رسانی آنلاین با استفاده از سرمایه‌های اندک، با تعداد بالایی از افراد انجام می‌شود.

در بررسی سیستم تامین مالی جمعی و قرض‌الحسنه ما شباهت‌هایی را از جنبه‌های مختلف شاهد هستیم.

یکی از روش‌های تامین مالی استارت‌آپ‌ها، روش Crowdfunding یا تامین مالی جمعی از طریق جذب سرمایه است. در این مقاله علاوه بر تعریف مزیت‌ها و انواع Crowdfunding قصد داریم به مقایسه میان Crowdfunding و قرض‌الحسنه بپردازیم.

تامین مالی crowdfunding چگونه صورت می‌پذیرد؟

تامین مالی Crowdfunding به شیوه آنلاین انجام می‌شود. روش تامین مالی جمعی از طریق وب‌سایت‌های مربوط به این کار در 4 مرحله صورت می‌پذیرد:

  1. ارائه درخواست: صاحب کسب‌وکار پروژه خود را در سایت مربوط به این کار طراحی می‌کند. پروژه توسط اپراتور بررسی شده و در سایت قرار می‌گیرد.
  2. تامین مالی پروژه در یک یک بازه زمانی: در این مرحله کارآفرینان پروژه باید تلاش خود را در جذب سرمایه، به روش‌های مختلف انجام دهند. صاحبان کسب‌وکار باید بتوانند طرح را بدون ابهام و مشوق ارائه کنند و به سوالات سرمایه‌گذار پاسخ شفاف را ارائه دهند.
  3. بسته شدن فرصت درخواست مالی: هر نوع درخواستی دارای یک مدت زمان مشخص برای جذب سرمایه است. اگر مبلغ درخواستی کارآفرین در این بازه زمانی تامین شود سایت واسط پس از بررسی شرایط سرمایه را به کارفرما پرداخت می‌کند.

در غیر این‌صورت مبلغ جذب شده به سرمایه‌گذاران عودت داده می‌شود.

  1. رابطه میان سرمایه‌گذار و کارآفرین: پس از روند تامین سرمایه، صاحب پروژه و سرمایه‌گذار باید با یکدیگر در ارتباط باشند. گزارشات لازم را یکدیگر دریافت کرده و جلسات مشترکی را برگزار کنند.

مقایسه درخواست تامین مالی از قرض‌الحسنه با crowdfunding

در روش تامین مالی جمعی یا crowdfunding مانند قرض‌الحسنه نیاز به ثبت درخواست و تایید صلاحیت است. در این روش برخلاف قرض‌الحسنه تاییدکنندگان سرمایه‌گذاران مستقیم هستند. این افراد منافع متفاوتی را نسبت به قرض‌الحسنه دنبال می‎کنند. به همین سبب تامین مالی باید مطابق با اهداف آنان صورت پذیرد.

در روش تامین مالی از قرض‌الحسنه برای ضمانت دریافت وام نیاز به ارائه ضامن است. اما در روش crowdfunding ضمانت اصلی همان ایده اولیه و نحوه ارائه آن است. همچنین با دریافت وام قرض‌الحسنه ارتباط میان بانک یا صندوق قرض‌الحسنه و فرد تنها برای بازپرداخت اقساط صورت می‌پذیرد. اما در روش crowdfunding ارتباط میان سرمایه‌گذاران و افراد همواره باید حفظ و تقویت شود.

انواع crowdfunding

Crowdfunding دارای انواع متفاوتی است. هر یک از این موارد دارای شرایطی متفاوت بوده و برای یک نوع کسب‌وکار مناسب است. فرد کارآفرین بر اساس درخواست خود می‌تواند crowdfunding مناسب خود را انتخاب و درخواست خود را ثبت کند.

1- وام‌دهی

با استفاده از این روش تعداد زیادی از افراد، سرمایه‌های شخصی خود را در قالب وام به کارآفرینان پرداخت می‌کنند. این روش به مانند، پرداخت وام در بانک‌ها است، با این تفاوت که از افراد حقیقی پرداخت وام صورت می‌پذیرد.

2- کمک مالی

در این نوع تامین مالی افراد بدون انتظار برای بازپرداخت پول یا چیز دیگر، اقدام به کمک و تامین مالی کسب‌وکار می‌کنند. این نوع از crowdfunding اغلب به منظور اهداف اجتماعی و خیرخواهانه استفاده می‌شود.

3- با استفاده از پاداش

تامین مالی مبتنی بر پاداش فرد کمک‌کننده در قبال تامین سرمایه پاداشی را دریافت می‌کند. پاداش‌هایی که افراد دریافت می‌کنند می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال یک فرد به ازای کمک خود می‌تواند تخفیف استفاده از محصول و خدمات و فردی دیگر بن استفاده رایگان را دریافت کند.

4- سهام شرکت

افرادی که در تامین سرمایه برای این نوع کسب‎وکار کمک می‌کنند، در سهام شرکت شریک می‌شوند. در واقع سرمایه‌گذار با تامین مالی پروژه در مالکیت کسب‌وکار سهمی را پیدا می‌کند.

شباهت قرض‌الحسنه با انواع crowdfunding

Crowdfunding
مقایسه crowdfunding و قرض‌الحسنه

همانطور که در مقالات پیش‌تر به انواع قرض‌الحسنه پرداختیم قرض‌الحسنه و انواع crowdfunding دارای شباهت‌هایی با یکدیگر هستند. در اینجا به بررسی برخی از موارد می‌پردازیم:

  • کمک برای گسترش کسب‌وکار یکی از اهداف قرض‌الحسنه محسوب می‌شود.
  • در قرض‌الحسنه پرداخت بدهی بدون بهره و یا با سود 4 درصد پرداخت می‌شود. (از این نظر شباهت زیادی را با سیستم وام‌دهی crowdfunding پیدا می‌کند.)
  • صندوق یا بانک‌های قرض‌الحسنه مانند crowdfunding اغلب تامین‌کنندگان مالی افراد حقیقی هستند.

مزیت های crowdfunding

تامین مالی از طریق روش crowdfunding دارای مزیت‌های ویژه‌ای به خصوص برای کسب‌وکارهای کوچک است. یکی از نکاتی که در بحث crowdfunding وجود دارد، روبه‌رشد بودن این صنعت است. در این جا برخی از مزیت‌های crowdfunding را بررسی می‌کنیم:

تامین دسترسی به سرمایه

یکی از دغدغه‌های کارآفرینان برای شروع یک کسب‌وکار، تامین سرمایه به شکل‌های مختلف است. تامین مالی جمعی یکی از راه‌های مناسب است که کارآفرینان بدون دغدغه ایجاد بدهی از آن استفاده کنند.

علاوه بر این صنعت crowdfunding یکی از راه‌های روبه‌گسترش برای تامین سرمایه است. همین موضوع سبب افزایش امکان این نوع تامین مالی نسبت به روش‌هایی مانند وام بانکی و یا سرمایه‌گذای‌ خطرپذیر شده است.

تحت پوشش قرار دادن ریسک سرمایه‌گذاری

راه‌اندازی یک کسب‌وکار همواره دارای چالش‌های متعدد خاص خود است. در اکثر اوقات، علاوه بر بودجه اولیه برای شروع، هزینه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی در این راه وجود دارد که سبب برهم خوردن معادلات می‌شود. با استفاده از تامین مالی جمعی کارآفرین می‌تواند سرمایه مورد نیاز خود را جمع‌آوری کند. ضمن این‌که در روند جذب سرمایه، استراتژی محصول و خدمات خود را بررسی کرده و آن را تغییر دهد.

یک ابزار بازاریابی مناسب است

استفاده از crowdfunding یکی از راه‌های مناسب برای معرفی محصول و بازاریابی آن در کانال‌های مختلف است. کمپین‌های تامین مالی جمعی، اغلب از رسانه‌های مختلفی برای تامین سرمایه و معرفی کسب‎وکار استفاده می‌‌کنند. این روش خود به نوعی باعث بازاریابی محصول می‌شود.

ادامه روند جذب سرمایه را آسان می‌کند

در بسیاری از مواقع تامین مالی جمعی یا crowdfunding شروع روند جذب سرمایه است. کسب‌وکارها برای گسترش حوزه خدمات خود نیاز به تسهیلات دیگر از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذار پیدا می‌کنند. یکی از راه‌های مناسب برای اثبات خود و جذب اعتماد سرمایه‌گذاران، نمایش کمپین سرمایه‌گذاری موفق تامین مالی جمعی است.

Crowdfunding یا قرض‌الحسنه کدام یک مناسب شما است؟

انواع Crowdfunding
انواع Crowdfunding

عکس درون متنی 2: نمایش استارت آپ که اول راهه و مقایسه با کسب و کار که رشد کرده و الان دنبال پیشرفته. میشتون با علامت فلش پلکانی نمایش داده بشه.

پاسخ به این سوال قطعی نیست. هر نوع کسب‌وکار با استفاده از دامنه خدمات و جایگاهی که در بازار دارد، می‌تواند قرض‌الحسنه یا تامین مالی جمعی را انتخاب و از آن استفاده کند.

  • استارت‌آپ‌ها: یکی از روش‌های تامین مالی جمعی، از طریق شراکت در سهام انجام می‌شود. اگر شما در ابتدای تاسیس یک کسب‎و‌کار باشید، طبعیتا توان بازپرداخت اقساط را به نسبت کمتری از یک کسب‌وکار تاسیس‌شده خواهید داشت.

در این زمان یکی از روش‌های مناسب برای تامین سرمایه استفاده از شراکت سهام تامین مالی جمعی است. البته ممکن است بر اساس شرایط بیزینس‌پلن، سوددهی را سریع‌تر پیش‌بینی کنید. در این موقعیت بازپرداخت بدهی ممکن است برای شما مناسب‌تر باشد.

  • کسب‌وکارهای روبه‌رشد: هنگامی که یک کسب‌وکار به درآمدی ثابت رسیده و سوددهی را تجربه می‌کند، می‌تواند از وام‌های مختلف استفاده کند. تسهیلات بانک‌های قرض‌الحسنه و یا روش وام‌دهی Crowdfunding می‌تواند برای کسب‌‌وکارهایی که مدت زمانی از تاسیس آن‌ها گذشته مناسب باشد.

نرم افزار مدیریت آنلاین وامهای قرض الحسنه همیان

قرض‌الحسنه و مدیریت آن به شکلی صحیح یکی از دغدغه‌های مدیران صندوق قرض‌الحسنه است. یکی از روش‌های مدیریت این صندوق‌ها نرم افزار مدیریت آنلاین قرعه کشی خانگی همیان است. این نرم‌افزار با استفاده از امکانات خود در مدیریت انواع صندوق می‎تواند کار شما را در مدیریت صندوق به صورت محسوسی کاهش دهد.

شما با مراجعه به صفحه راهنمای استفاده از این اپ می‌توانید امکانات ویژه مدیریتی قرض‌الحسنه را در آن مشاهده کنید.