اهداف مالی و چگونگی تعیین آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

  مسائل مالی بسیاری از تصمیمات ما را هدایت می‌کنند. تعیین اهداف و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن‌ها به ما کمک می‌کند کنترل بخش اقتصادی زندگی خود را در دست بگیریم و احساس اطمینان بیشتری داشته باشیم. در این مقاله قصد داریم راجع به چیستی اهداف مالی و چگونگی تعیین آن صحبت کنیم.

اهداف مالی چیست؟

 اهداف شخصی و بزرگی هستند که شما برای نحوه پس‌انداز و خرج کردن پول تعیین می‌کنید. آنها می‌توانند چیزهایی باشند که به شکل کوتاه مدت یا بلند مدت به آنها برسید. شناسایی اهداف مالی، دستیابی به آن را راحت‌تر می‌کند. نمونه‌هایی از این اهداف عبارتند از:

_ پرداخت بدهی

_ پس‌انداز برای بازنشستگی

_ ساخت صندوق اضطراری

_ خرید خانه

_ پس انداز برای تعطیلات

_ راه‌اندازی یک کسب و کار

_ احساس امنیت مالی

هر کس ارزش‌ها و آرزوهای منحصر به فردی در زندگی شخصی خود دارد. در نتیجه اهداف مالی آدم‌ها با یک‌دیگر متفاوت است.

به یاد داشته باشید برای تامین اهداف مالی باید به آنچه برای شما مهم است فکر کنید و براساس آن هدف خود را تعیین کنید. اهداف شما ممکن است به مرور زمان تغییر کند یا چندین هدف مالی داشته باشید. این مسائل طبیعی است. سعی کنید بین آن‌ها تعادل برقرار کنید.

چرا تعیین اهداف مالی مهم است؟

تعیین اهداف مالی مسئله‌ای کلیدی برای دستیابی به آزادی مالی است (پیشنهاد می‌شود برای اطلاعات بیشتر راجع به آزادی مالی این مقاله را مطالعه کنید). علاوه بر آن، داشتن چنین هدفی بر اقدامات اقتصادی شما تاثیر زیادی دارد و آینده اقتصادی شما را شکل می‌دهد. برای مثال اگر بدانید یکی از اهداف  شما خرید خانه است، سعی در پیدا کردن راه حلی برای پس‌انداز پول می‎‌کنید. ممکن است با تعیین این هدف بسیاری از هزینه‌های خود را کاهش دهید. بدون ایجاد این هدف مالی، احتمالا شما به دنبال راه حل برای بیشتر کردن پول خود نمی‌باشید و هزینه‌های خود را کاهش نمی‌دهید.

شما باید اهداف مالی را در بودجه‌بندی لحاظ کنید. با این وجود می‌توانید خیلی حساب شده به سوی آن‌ها قدم بردارید. برای داشتن اطلاعات بیشتر راجع به بودجه‌بندی این مقاله را مطالعه کنید.

 

چگونه اهداف مالی تعیین کنیم؟

برای راحت‌تر شدن این کار، باید آن را به چند بخش تقسیم کنیم

 

1 –اهداف مالی باید مشخص باشند

هر فرد برای مشخص کردن اهداف مالی باید به سوالاتی پاسخ دهد. چرا این هدف را انتخاب کرده‌ام؟ برای رسیدن به این هدف  چه کارهایی را باید انجام بدهم؟ چه زمان به این هدف می‌رسم؟ باید دقیق بدانیم چرا و چه چیزی می‌خواهیم.

 

2 – قابل اندازه‌گیری باشد

هنگام عملی کردن یک هدف باید بتوانیم میزان پیشرفت آن را اندازه‌گیری کنیم. با این کار می‌توانیم تشخیص دهیم چقدر به هدف خود نزدیک شده‌ایم. همچنین این کار به ما نشان می‌دهد که آیا مسیر  خود را به درستی طی می‌کنیم یا خیر.

3 – اهداف مالی باید قابل دستیابی باشند

این اهداف باید بنیاد و اساس درستی داشته باشند. در غیر این صورت، زمانی که در حال عملی کردن آن‌ها هستیم به پوچ بودن آن‌ها پی میبریم. این مسئله ممکن است باعث سرخوردگی شما شود. به عنوان مثال، فرض کنید در آمد فردی ماهیانه 10 میلیون تومان است. به صورت طبیعی این فرد نباید هدف مالی خود را پس‌انداز ماهیانه 11 میلیون تومان تعیین کند.

 

4_  واقع بینانه باشد

یک هدف تنها زمانی دست‌یافتنی است که واقع‌بینانه باشد. بنابراین باید هنگام برنامه‌ریزی به سوالات زیر پاسخ دهید.

_آیا هدف در دسترس است؟

_با منابع موجود قابل دستیابی است؟

_آیا فرد تا رسیدن به آن می تواند متعهد شود؟

و……

5_اهداف مالی باید محدود به زمان باشند

یک هدف زمانی معنادار است که به زمان محدود باشد. به عنوان مثال، پس انداز کردن 100 میلیون تومان هدف است. تا چه زمانی باید اجرایی شود؟ ده روز یا ده سال؟ این سوالات مهم هستند، خصوصا  زمانی که هدف مالی شما بلندمدت باشد.

 پس از تجزیه و تحلیل، اهداف مالی را می توان به اهداف کوتاه مدت، بلندمدت و میان‌مدت تقسیم کرد.

 

اهداف کوتاه مدت 

اهداف کوتاه مدت اهدافی هستند که می‌توان در کمتر از سه سال به آنها دست یافت. این مدل اهداف مالی می‌توانند ایجاد بودجه‌بندی برای شهریه دانشگاه یا خرید خودرو باشند.

 

اهداف میان‌مدت 

این اهداف طی سه تا ده سال قابلیت اجرایی دارند. به عنوان مثال، خرید خانه یا سرمایه‌گذاری در سهام اهداف میانی هستند زیرا برای اجرایی کردن آن به زمان نسبتا طولانی نیاز داریم. معمولا برای این مدل اهداف فرد مشتاق است زودتر به آن‌ها دست یابد.

 

اهداف بلندمدت

اهداف مالی بلندمدت اهدافی هستند که برای دستیابی به آنها به بیش از ده سال زمان نیاز است. رایج‌ترین مثال از یک هدف بلندمدت برنامه‌های بازنشستگی است. در واقع با این کار فرد برنامه‌های بازنشستگی خود را برای 10، 15 یا 20 سال قبل از موعد تنظیم می‌کند. برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح اهداف کوتاه مدت برای دستیابی به اهداف بلند مدت مهم است. اهداف مالی بلندمدت نیازمند برنامه‌ریزی، اجرای صحیح و صبر است.

در واقع این اهداف نقاط عطف مشخص و قابل‌اندازه‌گیری هستند که رسیدن به آن‌ها، شما را به آینده ایده‌آل خود نزدیک می‌کند. تعیین اهداف مالی مناسب به سطح نسبتاً خوبی از سواد مالی نیاز دارد. اگر احساس می‌کنید برای تصمیم‌گیری‌های مالی دانش کافی ندارید بهتر است بیشتر مطالعه کنید.

نکته!

توجه داشته باشید که بودجه‌بندی شما تاثیر زیادی بر نحوه‌ی اجرای اهداف مالی شما دارد. بودجه‌بندی این امکان را به شما می‌دهد که اهداف مالی خود را تنظیم کنید.

سعی کنید مانند ورزشکاران حرفه‌ای، سوابق دقیق تمرینات و موفقیت‌های خود را برای به دست آوردن چشم‌انداز و میزان پیشرفت خود نگه دارید. ، شما می‌توانید از برنامه بودجه‌بندی خود برای بررسی دستاوردها و مشکلات مالی خود استفاده کنید و هر بخش از برنامه خود را که نیاز به تنظیم دارد را شناسایی کنید.

یک پیشنهاد!

شما می‌توانید برای عملی کردن اهداف کوتاه مدت خود از یک راه آسان و کم دردسر استفاده کنید. صندوق‌های قرض‌الحسنه یکی از راه‌های آسان و جایگزین وام بانکی هستند. شما می‌توانید با عضویت در یک صندوق قرض‌الحسنه یا راه‌اندازی یک صندوق در نرم‌افزار همیان، وام بدون بهره (قرض‌الحسنه) دریافت کنید و با دردسر کمتر و بدون معطلی بانک‌ها به بخشی از اهداف مالی خود دست پیدا کنید.