راه کارهای احیای قرض‌الحسنه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

 در بسیاری از کشورهای پیشرفته و نیمه‌پیشرفته، سازمان‌ها و موسسات تأمین اجتماعی به حمایت از نیازمندان، که از اعضای خود هستند، می‌پردازند. در فرهنگ اسلام، حمایت از نیازمندان یک امر مهم، عمومی و فراگیر است که همه افراد جامعه باید نسبت به آن احساس مسئولیت کنند. دستگیری از نیازمندان آثار مثبت زیادی دارد که مصداق‌های آن باید مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از مصداق‌های دستگیری از نیازمندان قرض‌الحسنه است. اسلام قرض‌الحسنه را به عنوان جایگزینی برای ربا معرفی کرد و برای آن پاداش اخروی زیادی در نظر گرفت؛ تا جایی که حتی در اسلام پاداش قرض‌الحسنه بیشتر از کمک بلاعوض است.

علاوه بر آن، خوب است به این مسئله توجه کنیم که تاکید بر احیای این سنت تنها به جهت نفع اقتصادی آن نیست؛ البته که نفع اقتصادی مد نظر است، اما همه‌ی داستان قرض‌الحسنه به مسائل اقتصادی ختم نمی‌شود. قرض‌الحسنه در واقع یک اخلاق است که نیکو است که خوب است همه‌ی شهروندان یک جامعه باید نسبت به کسب آن اهتمام بورزند.

همچنین قرض‌الحسنه موجب توزیع عادلانه پول و درآمد می‌شود. در واقع قرض‌الحسنه می‌تواند عدالت اجتماعی را برای یک جامعه به ارمغان بیاورد.

یکی دیگر از مسائل قابل توجه وابسته نبودن آن به دولت و ارگان‌های دولتی‎ است که کار را راحت‌تر می‌کند.

در مقاله‌ی “تاثیرات مثبت قرض‌الحسنه در جامعه” به مزایای احیای سنت قرض‌الحسنه پرداختیم. حال در این مقاله قصد داریم راهکارهایی برای احیاء این امر ارائه دهیم.

1_ تاثیر رسانه در احیای قرض‌الحسنه

رسانه یکی از قدرتمندترین فاکتورهای ترویج و تبلیغ هر چیزی است. مردم در جوامع مختلف به شدت تحت تاثیر رسانه‌ها هستند. در واقع رسانه است که علاقه، عادات و سبک زندگی قریب به اتفاق جوامع را مشخص می‌کند. از رسانه‌ی ملی تا فضای مجازی، همه از جمله ابزار مهم برای ترویج قرض‌الحسنه در جامعه می‌باشند. شایسته است که نهادها و افراد مربوطه نسبت به این کار اهتمام بورزند. علاوه بر آن، این روزها اکثریت افراد در فضای مجازی فعال هستند. می‌توان از فضای مجازی که محدودیت کمتری نسبت به رسانه‌های دیگر دارد برای ترویج این امر استفاده کرد. در واقع هر فرد می‌تواند به نوبه‌ی خود رسانه باشد و این سنت نیکو را ترویج کند.

2_آموزش قرض‌الحسنه در مدارس

نوجوانی بهترین سن برای آموزش است. افراد در این دوران همه چیز را به آسانی فرا می‌گیرند. همچنین نوجوانان مانند بزرگسالان نسبت به مسائل مختلف تعصب کورکورانه ندارند، بنابراین موانع ذهنی آنان برای پذیرش مسائل مختلف کمتر است. با توجیه کردن معلمان و مدیران مدارس مبنی بر ضرورت آموزش سنت قرض‌الحسنه به نوجوانان، می‌توان به ترویج این امر پرداخت. 

3_ تولید اسباب‌بازی

شاید در ابتدا آموزش مفاهیم مالی و سنت قرض‌الحسنه به کودکان امری دشوار به نظر برسد. یکی از راه‌های آسان کردن این کار تولید اسباب‎‌بازی‌ مرتبط با این موضوع است. اسباب‌بازی باید این مسئله را در قالب بازی و سرگرمی به کودکان آموزش دهد. مثلا می‌توان بازی گروهی یا داستانی تهیه کرد که در آن  یکی از اعضا بر اثر حادثه‌ای دچار مشکل مالی شود و دیگر اعضا باید برای کمک کردن به او به فکر راه حل باشند.

4_ بازی‌های خانوادگی برای کودکان

می‌توان به عنوان بازی و البته آموزش به کودکان، صندوق قرض‌الحسنه‌‌ای کوچک و خانوادگی راه‌اندازی کرد که اعضای خانواده هر هفته یا هر ماه مبلغ اندکی را به آن واریز کنند؛ سپس مبلغ جمع شده را به فردی نیازمند قرض بدهند. در این صورت سنت قرض‌الحسنه در خانواده جریان پیدا کرده و فرزندان نیز از سن کم با این مسئله ارتباط برقرار می‌کنند و جزئی از سبک زندگی‌شان می‌شود.

 

5_ جایگزین قرض‌الحسنه به جای وام دانشجویی

میتوان به جای اختصاص دادن وام دانشجویی در دانشگاه‌ها، سیستم وام قرض‌الحسنه را جایزین آن کرد. به این صورت که هر دانشجویی که درخواست وام دارد، مقداری پول به صندوق قرض‌الحسنه دانشگاه‌ واریز کند و بعد از آن مبلغی وام به او تعلق بگیرد. با این کار لزومی ندارد برای دادن وام دانشجویی از دانشگاه یا ارگان‌های دیگر کمک گرفت، بلکه خود دانشجویان هستند که مبلغ این وام را تامین می‌کنند.

 

6_ بررسی صندوق‌های دیگر

یکی از راه‌هایی که ‌موجب می‌شود افراد نسبت به انجام دادن کاری اطمینان پیدا کنند، شنیدن تجربه‌ی مثبت دیگران است. می‌توان با روایت آثار مثبت و برکات صندوق‌های قرض‌الحسنه، مردم را به انجام دادن این کار ترغیب کنیم. علاوه بر تجربه‌های مثبت نیز می‌توان با پرداختن به فرصت‌هایی که با نبود قرض‌الحسنه از بین می‌روند؛ افراد را نسبت مشکلاتی که نبود قرض‌الحسنه به بار می‌آورد آگاه کنیم.

برای اطلاع بیشتر از تاثیرات مثبت قرض‌الحسنه مقاله “لزوم ترویج قرض‌الحسنه در جامعه اسلامی” را مطالعه کنید. علاوه بر آن می‌توانید با مطالعه‌ مقاله “موانع ترویج قرض‌الحسنه و عواقب ترک آن” نسبت به مشکلاتی که نبود قرض‌الحسنه به بار می‌آورد آگاهی پیدا کنید.

 

7_ برداشتن گام‌های کوچک

یکی از راه حل‌های آسان اما موثر برای ترویج این امر این است که شما این سنت را در خانواده و دوستان خود زنده کنید. به این صورت که صندوق قرض‌الحسنه‌ای را راه‌اندازی کرده و دوستان یا اقوام خود را در آن عضو کنید. 

شما می‌توانید برای آسان‌تر کردن مدیریت این صندوق از نرم‌افزار همیان استفاده کنید. همیشه قدم‌های کوچک هستند که به مرور منجر به اتفاق‌های بزرگ می‌شوند. اگر مقاله “تاریخچه و آداب قرض‌الحسنه” را خوانده باشید متوجه می‌شوید که اولین صندوق‌ قرض‌الحسنه در ایران صرفا با یک قدم و فکر کوچک به وجود آمد و تا به امروز خیر و برکت این صندوق جاری است.

اگر فکر می‌کنید راه‌اندازی این صندوق دردسرهای زیادی دارد و علاوه بر آن صندوقدار بودن مسئولیت سنگینی است؛ همیان می‌تواند بخشی از این مسئولیت‌ها را به عهده بگیرد و کار شما را راحت‌تر کند.

در نرم‌افزار همیان گزارش واریزی همه‌ی افراد، وام‌های دریافتی پرداخت اقساط وام، مبلغ کل صندوق، میزان قسط‌های عقب مانده هر فرد، افرادی که اقساط خود را پرداخت نمی‌کنند، صورت دادن قرعه‌کشی برای صندوق‌های قرعه‌کشی و…بسیاری از مواردی که ممکن است موجب بروز مشکل شود را انجام داده و مدیریت را برای صندوقدار راحت‎‌تر می‌کند.

علاوه بر صندوق‌های قرض‌الحسنه، قرعه‌کشی و پس‌انداز، همیان قابلیت ایجاد صندوق‌های ساختمانی، برای افرادی که مسئولیت مدیریت ساختمان و دریافت شارژ را عهده‌دار هستند را دارد.

همه‌ی اقساط و مبالغ از طریق درگاه بانکی در همیان  قابل پرداخت است. برای آشنایی بیشتر با همیان اینجا کلیک کنید.

 آیا علاوه بر مواردی که ذکر شد، راهکاری به ذهن شما می‌رسد؟ با ما به اشتراک بگذارید.