مهارت مدیریت مالی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

 هیچ یک از ما با دانش مدیریت مالی به دنیا نیامده‌ایم. مدیریت مالی مهارتی است که به مرور زمان و با آزمون و خطا  فراگرفته می‌شود. اما دلیلی ندارد تمام درس‌های مالی خود را با از سر گذراندن تجربه‌های تلخ به سختی یاد بگیریم. متاسفانه در مدارس و بسیاری از خانواده‌ها مهارت مدیریت مالی آموزش داده نمی‌شود. ورود جوانان به جامعه، بدون آموختن مهارت مدیریت مالی، آسیب‌زا خواهد بود.

 

چرا مدیریت مالی مهم است؟

مهارت‌های مدیریت مالی مانند بودجه‌بندی به شما کمک می‌کند تا به شکل موثرتری برای آینده مالی خود برنامه‌ریزی کنید. شاید بدون مدیریت مالی، به راحتی بتوانید درآمد خود را خرج کنید؛ اما فرصت‌ پس‌انداز و ایجاد شرایطی امن برای بازنشستگی را از دست می‌دهید. مدیریت مالی همچنین از مبتلا شدن شما به بسیاری از مشکلات مالی مانند قرض و بدهی جلوگیری می‌کند. در یک کلام، این مهارت به شما کمک می‌کند تا پول خود را کنترل کنید، نه این که پول شما را کنترل کند.

اولین قدم برای مدیریت مالی چیست؟

اولین قدم برای مدیریت مالی این است بفهمید پول خود را چگونه خرج می‌کنید. هزینه‌های خود را بررسی و دسته‌بندی کرده، سپس مشخص کنید در هر دسته چقدر پول اختصاص می‌دهید. در این صورت می‌توانید مدیریت فعال پول خود را آغاز کنید.

برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی، اساس سلامت مالی در هر سنی است. همچنین این دو مسئله یکی از مهارت‌های مالی ضروری برای بزرگسالان محسوب می‌شود. برنامه‌ریزی صرفاً راهی است برای فهمیدن این که چقدر پول وارد جیب شما می‌شود، چقدر خرج می‌شود و به کجا می‌رود. در حال حاضر به لطف بعضی از نرم‌افزارهای تلفن همراه، برنامه‌ریزی و مدیریت مالی آسان‌تر است.

مهارت مدیریت مالی مانند کلیدی است که باید برای وارد شدن به زندگی راحت‌تر آن را آموخت. در ادامه به عناوین مهم در مبحث مدیریت مالی اشاره می‌کنیم.

1_همه فن حریف بودن!

شاید به نظر برسد که این مسئله چندان به امور مالی مربوط نمی شود، اما مهارت‌هایی مانند خرید مواد غذایی، پخت و پز، نظافت، تعمیر کردن لباس‌ها، تعمیر خودرو و کارهایی شبیه این‌ باعث ذخیره شدن بخش قابل توجهی از پول شما می‌شود و علاوه بر آن به طولانی‌تر شدن عمرٍ وسیله‌های شما کمک می‌کند. اگر این مهارت‌ها را بلد نیستید و در کنار آن قصد آموختن مدیریت مالی را دارید، بهتر است از همین الان شروع به یادگیری کنید. خوب است برای تفهیم بیشتر این مسئله به این مجموعه مقاله مراجعه کنید.

2_ برنامه‌ریزی مالی بلند مدت

داشتن یک برنامه بلندمدت، مسئله‌ای اساسی در مدیریت مالی است. وجود چنین برنامه‌ای به شما انگیزه کار کردن می‌دهد، خصوصا در زمان‌هایی که حوصله‌ کار کردن ندارید. علاوه بر آن، برنامه بلندمدت باعث به وجود آمدن احساس امنیت می‌شود، گویی می‌دانید قرار است چه کنید و چه اتفاقی می‌افتد. در این برنامه بلندمدت شما باید اهداف مالی خود را تعیین کنید. این اهداف باید واقع‌بینانه باشند. بعد از آن باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت ایجاد کنید. کار خود را از برنامه‌های کوتاه‌مدت شروع کرده و آن‌ها را عملی کنید. در کنار آن، برنامه‌های میان‌مدت خود را آرام‌آرام پیگیری کنید تا بالاخره به برنامه‌های بلند‌مدت برسید.

3_ مدیریت مالی در زندگی مستقل

اگر تا پیش از این در خوابگاه‌های دانشجویی یا همراه خانواده‌ی خود زندگی می‌کردید، زندگی مستقل و مدیریت مالی در زندگی شخصی‌تان، برای شما چالش‌زا خواهد بود. اگر در کنار خانواده‌تان زندگی می‌کردید به احتمال زیاد نمی‌دانید چگونه صرفه‌جویانه خرید کنید یا شاید حتی آشپزی کردن را نیاموخته باشید. همچنین زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی بسیاری از خرج‌های ریز و پنهان زندگی در خانه را پنهان می‌کند. این مخارج شامل هزینه‌های آب، برق، گاز، تعمیرات خانه و…می‌شود.

اگر همچنان در خوابگاه زندگی می‌کنید باید بدانید زندگی در خوابگاه همیشگی نیست، بنابراین مهم است که یاد بگیرید چگونه یک آپارتمان را اجاره کرده و نگهداری کنید.

3_ دانش بانکی در مدیریت مالی

به احتمال زیاد، در زندگی بسیاری از ما، دانش بانکی مانند دروس مدرسه به ما آموخته نشده. بیشتر ما وقتی به لزوم فراگرفتن این دانش پی بردیم که با مشکلات مالی مواجه شدیم؛ مثلا نیاز داشتم به بانک مراجعه کنیم یا درخواست وام دهیم.

خوب است برای دانش مالی خود و به دنبال آن مدیریت مالی بهتر، کمی راجع به بانک‌ها و تسهیلاتی که به مشتریانشان ارائه می‌دهند تحقیق و جست‌و‌جو کنیم.

آیا میدانستید که شما می‌توانید در زمانی کمتر نسبت به بانک‌ها و بدون هیچ بهره و کارمزدی وام دریافت کنید؟ اگر می‌خواهید پاسخ این سوال را بدانید، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

 

4_ تشخیص نیازها و خواسته‌ها

نیازها چیزهایی هستند که ما با آن‌ها زندگی روزمره خود را حفظ می‌کنیم. هر چیز دیگری به غیر از آن “خواسته” به شمار می‌آید. یکی از مسائل مهمی که برای مدیریت مالی باید بیاموزیم این است که در بعضی مواقع امیال خود را منتظر بگذاریم.لازم است گاهی از خواسته‌های خود بگذریم.

 

5_ فکر کردن به شرایط اضطراری

اگر در ابتدای راهِ مدیریت مالی هستید، این انتظار را از خود نداشته باشید که حساب پس‌اندازی کامل برای شرایط اضطراری داشته باشید. اما انتظار می‌رود که اهمیت این مسئله را بدانید و شروع به پر کردن صندوق اضطراری خود کنید. برای آشنایی بیشتر با صندوق اضطراری و لزوم داشتن آن مقاله “چرا باید صندوق اضطراری داشته باشیم؟” را مطالعه کنید.

 

یک مسئله مهم!

این مسئله یکی از واقعیت‌های تلخ زندگی همه ما است. اگر امروز شغل خوبی داریم دلیل نمی‌شود روز بعد همه چیز خوب پیش برود و ما سر کار خود باشیم. احتمالِ تصادف برای یک ماشین گران قیمت و خوب هم وجود دارد. در چنین مواقعی علاوه بر صندوق اضطراری، داشتن مهارت مدیریت بحران نیز واجب است. آموختن این مهارت در مدیریت مالی و شرایط اضطراری به کمک ما می‌آید. حتی گاهی بیشتر از صندوق اضطراری ما را یاری می‌رساند.

6_ قرض

بی‌‌شک همه‌ی ما مرتکب اشتباهات مالی میشویم. این مسئله به خودی خود ایرادی ندارد و طبیعی است. گاهی این اشتباهات باعث به وجود آمدن مشکلات مالی دردسرسازی می‌شوند، در چنین مواقعی معمولا سریع‌ترین و اولین گزینه قرض است.

قرض گرفتن شاید مسیر راحت‌تری نسبت به وام‌های بانکی داشته باشد اما دردسرهای خود را هم دارد. ممکن است فرد همه‌ی پولی که به شما داده را یک جا پس بگیرد یا قرض را با شرط بهره (ربا)  به شما بدهد. علاوه بر آن، قرض برنامه‌‌ی شما برای مدیریت مالی را هم مختل می‌کند.

 

قرضِ بی‌دردسر!

یکی از راه‌های بی‌دردسر، صندوق‌های قرض‌الحسنه و خانگی است. شما با عضویت در این صندوق‌ها می‌توانید از وام‌های بدون بهره، همراه با بازپرداخت مناسب استفاده کنید. برای دریافت وام از این صندوق‌ها نیاز به صرف وقت، زمان یا کاغذ بازی‌های معمول بانک نیست. تنها کافی است در این صندوق‌ها عضو شوید و طبق قوانین آن ماهیانه مبلغ مشخصی پول به آن واریز کنید.

اگر صندوقی را نمی‌شناسید، با نصب نرم‌افزار همیان اولین صندوق خود را ایجاد کنید. شما می‌توانید با فرستادن این مقاله برای دوستان و آشنایان خود، آن‌ها را به آموختن مهارت مدیریت مالی و البته عضویت در صندوق‌تان دعوت کنید.