چرا باید صندوق اضطراری داشته باشیم؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

 آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در شرایط کاملا دور از انتظار یکی از وسیله‌های ضروری خانه دچار مشکل شود؟ یا بر اثر حادثه‌ای مثل آتش‌سوزی یا زلزله، اتومبیل شخصی شما دچار خرابی شود؟ یا….این دست از اتفاقات همیشه هزینه‌بردار هستند. هیچکس نمی‌داند چه زمان سر و کله‌شان پیدا می‌شود و چه میزان هزینه بر دوش ما می‌اندازند. یکی از راه حل‌های مناسب در این شرایط داشتن صندوق اضطراری است.

به احتمال زیاد در خانواده‌ی خود دیده‌اید که علاوه بر مخارج ماهیانه، همیشه مقداری پول برای مواقع اضطراری یا اصطلاحا “روز مبادا” کنار گذاشته می‌شود. این پول‌های کنار گذاشته شده همیشه در مواقع بحران به یاری خانواده آمده و مانع مقروض شدن اعضا می‌شوند. به صندوقی که در آن مقداری پول برای شرایط اضطراری، مواقع بحران یا اتفاقات غیرمترقبه و هزینه‌بر کنار گذاشته می‌شود “صندوق اضطراری” گفته می‌شود. 

هزینه‌های اضطراری شامل چه هزینه‌هایی می‌شوند؟

به هزینه‌هایی اضطراری گفته می‌شود که از پیش در دسته‌بندی‌های برنامه‌ی مالی ما قرار نگرفته باشد. به شکل غیرمنتظره‌ای به وجود آمده و خیلی فوری باید برای آن اتفاق هزینه کرد. مثلا وقتی در حالت دور از انتظار لاستیک ماشین پنچر ‌شده و ماشین آسیب می‌بینید، یا بعد از یک مهمانی شلوغ متوجه می‌شویم پسر بچه‌ی فضول مهمان با خودکاری که برای نقاشی به او داده بودیم، تمام مبل خانه را سوراخ کرده است! یا بر اثر تصادفی سخت، مجبوریم عمل جراحی انجام دهیم که هزینه‌ی بالایی دارد. این مدل از هزینه‌ها، اضطراری محسوب می‌شوند.

توجه کنید که هزینه‌ی بیماری و درمان جزءِ هزینه‌های اضطراری محسوب نمی‌شوند. شما باید از قبل برای این مدل از هزینه‌ها دسته‌ای در نظر بگیرید و آن را پیش‌بینی کنید. (مگر این که دچار بیماری حاد شده باشید که انتظار آن را نداشته‌اید و مجبورید برای آن بیشتر از آنچه در نظر گرفته‌اید هزینه کنید.)

در ادامه به عواملی که اثبات می‌کند وجود این صندوق ضروری‌ست، اشاره می‌کنیم.

1_ احساس امنیت با وجود صندوق اضطراری 

وقتی شما یک صندوق اضطراری دارید، به این معناست که بخشی از پیش‌آمدهای احتمالی خود را پیش‌بینی کرده‌اید. در واقع وجود صندوق اضطراری حتی اگر نتواند هنگام مشکل همه‌ی بار مالی را از روی دوش شما بردارد، دست کم بخش زیادی از بار روانی شما را کم می‌کند. شما دیگر لازم نیست دائما نگران اتفاقات ناگوار زندگی باشید و حداقل آنچه از دستتان ساخته بود را انجام داده‌اید. با وجود صندوق اضطراری تاب‌آوری شما در مقابل مشکل نیز بیشتر است.

2_ نظم مالی

وقتی شما مبلغ مشخصی را در صندوق اضطراری خود نگه دارید، در واقع فقط برای اتفاقات فوری و اضطراری می‌توانید روی آن حساب کنید. کمتر پیش می‌آید که آن را برای مخارج دیگر مصرف کنید. در نتیجه نظمی به امور مالی خود داده‌اید و با حساب و کتاب خرج می‌کنید. هر دسته از مخارج شما از قبل تعیین شده و اگر طبق برنامه پیش بروید دچار مشکل مالی نمی‌شوید. اگر هر چیز سر جای خودش قرار بگیرد، تمرکز ذهن و تصمیم گیری در شرایط بحرانی راحت‌تر می‌شود. 

 

3_ کاهش مشکلات مالی احتمالی در صورت داشتن صندوق اضطراری 

شما با تعیین صندوق اضطراری دیگر لازم نیست در ‌هنگام بروز مشکل به دسته‌هایی که برای مخارج ماهانه خود تعیین کرده‌اید، دست بزنید. بلکه با خیال راحت از صندوق اضطراری مبلغ مورد نیاز خود را برداشت می‌کنید. نبود صندوق اضطراری باعث‌ می‌شود در زمان بروز مشکل حساب و کتاب مالی روزمره شما به هم بریزد. ممکن است مجبور شوید از برنامه‌ای که برای تفریح خود در نظر گرفته‌اید صرف نظر کنید و هزینه‌ی آن را به مشکل پیش آمده اختصاص دهید. با وجود صندوق اضطراری دیگر لازم نیست در هنگام وقوع بحران به قرض روی بیاورید و بدهکار شوید.

 

چه میزان مبلغ به صندوق اضطراری اختصاص دهیم؟

این مسئله بستگی به میزان درآمد و خرج و مخارج شما در هر ماه دارد. بین 6 الی 9 ماه از مخارج ثابت ماهیانه خود را باید به این صندوق اختصاص دهید. مثلا اگر جمع مخارج ماهیانه شما 6 میلیون می‌شود، موجودی صندوق اضطراری شما باید بین 36 الی 54 میلیون باشد

چگونه این پول را جمع کنیم؟

در ابتدا لازم است یک برنامه مالی صحیح داشته باشید. برای آگاهی نسبت به لزوم بودجه‌بندی، پیشنهاد می‌شود مقاله “بودجه‌بندی، راهکاری کلیدی جهت پس‌انداز اصولی” را مطالعه کنید. همچنین اگر نمی‌دانید چگونه درآمد خود را بودجه‌بندی کنید، مقاله “چگونگی ایجاد یک برنامه مالی” را بخوانید.

اگر درآمد شما کفاف کنار گذاشتن پول برای صندوق اضطراری را نمی‌دهد می‌توانید موقتا، بعد از ساعت کاری خود مشغول کاری نیمه وقت شوید. در این صورت می‌توانید درآمد این کار را مستقیما به صندوق اضطراری خود واریز کنید. 

سعی کنید موقتا در هزینه‌های خود بیشتر صرفه‌جویی کنید. تفریحات به صرفه‌تری انتخاب کنید و کم‌تر به رستوران بروید. (برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید)

این پول به چه شکل باید ذخیره شود؟

شما می‌توانید بخشی از هزینه‌ی صندوق اضطراری خود را به شکل طلا (به جهت حفظ ارزش مادی) و بخشی از آن را به شکل پول در حساب بانکی خود ذخیره کنید. در هر صورت شما باید بتوانید از صندوق اضطراری خود کمتر از 2 الی 3 روز پس از اتفاق استفاده کنید. 

توجه: توصیه نمی‌شود هزینه‌ی صندوق اضطراری را سرمایه‌گذاری کنید. زیرا سرمایه‌گذاری عمل پرریسکی است و ممکن است پول خود را از دست بدهید یا در هنگام بروز مشکل نتوانید آن را به راحتی دریافت کنید.

شما می‌توانید این پول را در کارت بانکی جداگانه ذخیره کنید. بهتر است این کارت را دور از دسترس مستقیم خود نگه دارید. توصیه نمی‌شود آن را در کیف پول خود حمل کنید. همچنین می‌توانید این کارت را به یکی از اعضای امین و قابل اعتماد خانواده‌ی خود بسپارید و از او بخواهید تا در شرایط بحران کارت را به شما بازگرداند.

اگر تا به حال صندوق اضطراری نداشته یا هزینه‌ای برای روز مبادا کنار نگذاشته‌اید و عادت به این کار ندارید، می‌توانید با نصب نرم‌افزار همیان، صندوقی گروهی، تحت عنوان صندوق اضطراری ایجاد کنید و ماهیانه هزینه‌ای به آن واریز کرده و در شرایط بحران از آن صندوق وام دریافت کنید. در این صورت انگیزه‌ی شما برای شروع این کار بیشتر شده و به مرور به این روند عادت می‌کنید. همچنین با همفکری یاد می‌گیرید که چگونه مقداری پول برای صندوق اضطراری کنار بگذارید.

به یاد داشته باشید که شما حق ندارید برای اموری چون سفر، خرید اتومبیل جدید یا عمل زیبایی از این صندوق درخواست وام کنید.

حتما خانواده‌ی خود را در جریان برنامه‌مالی و اهداف خود قرار دهید. سعی کنید آن‌ها را با خود همراه کنید. 

اگر تجربه‌ی استفاده از صندوف اضطراری خود را داشته‌اید با ما به اشتراک بگذارید.