روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در ایران 

زمان مطالعه: 4 دقیقه

برای داشتن آینده مالی بی‌دغدغه، سرمایه‌گذاری برای اکثر مردم کاملا ضروری است. همه‌گیری کووید-19 نشان داد، حتی اقتصادهای به ظاهر باثبات را می‌توان به سرعت برگرداند. کسانی که برای زمان‌های سخت آماده نبودند، برای کسب درآمد به تکاپو افتادند. اما در زمانی که شرایط اقتصادی با وجود تورم و افزایش نرخ بهره، بهترین سرمایه‌گذاری در ایران چیست؟ یک اپیشنهاد این است که ترکیبی از سرمایه‌گذاری‌های ایمن تر و سرمایه گذاری های پرمخاطره تر و با بازده بالاتر داشته باشید.

 

 

چرا سرمایه گذاری مهم است ؟

سرمایه‌گذاری موثرترین راهی است که افراد از طریق آن می‌توانند ثروت خود را حفظ و برای اهداف بلندمدت مانند بازنشستگی پس‌انداز و برنامه‌ریزی کنند. هرچه سریع‌تر سرمایه‌گذاری را شروع کنید، زودتر می‌توانید از مزایای آن استفاده کنید و به پول خود اجازه می‌دهید در طول زمان با سرعت بیشتری رشد کند. با سرمایه‌گذاری _ بدون اینکه کاری انجام دهید_ پول شما درآمد کسب می‌کند. با سرمایه‌گذاری‌ نه تنها با تورم همگام می‌شوید، بلکه گاه از آن پیشی می‌گیرید تا امنیت مالی آینده خود را تضمین کنید. اگر سود شما از تورم فراتر رود، در طول زمان قدرت خرید خود را افزایش خواهید داد.

در ادامه به بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران و توضیح هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

مقایسه بازدهی بازارهای مختلف سرمایه گذاری

بورس با بازدهی حدوداً ۱۴۵۰ درصدی، بهترین عملکرد را در مقایسه با سایر روش های سرمایه گذاری در ایران داشته است. در طی همین مدت، طلا با بازدهی ۸۳۳ درصد، مسکن با ۶۵۱ درصد، دلار با ۵۷۴ درصد و سپرده‌های بانکی با ۹۲ درصد، در رتبه های بعدی قرار گرفته‌اند.

 

آیا برای یافتن بهترین روش سرمایه گذاری در ایران فقط باید به بازدهی توجه کرد؟

قطعا خیر. هر یک از گزینه های سرمایه گذاری مانند مسکن، طلا و سکه طلا، دلار، خودرو، سپرده‌های بانکی و … شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارد و طبیعتا همه افراد، امکان حضور در همه این بازارها را ندارند. لذا برای شناسایی بهترین روش سرمایه گذاری باید علاوه بر بازدهی، به پارامترهای دیگری نیز توجه کنید. در ادامه به بررسی بیشتر ویژگی‌های بازارهای موازی بورس پرداخته می‌شود.

 

1_ زمین و مسکن

با توجه به افزایش چند برابری قیمت زمین و مسکن در سال‌های اخیر، زمین و مسکن می‌توانند راه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری در ایران باشند. البته این راه هم باید در نظر که گرفت که خرید یا ساخت مسکن به هزینه‌ی زادی نیاز دارد. همچنین بازار زمین و مسکن خیلی شفاف به نظر نمی‌رسد و چنین سرمایه‌ای به سختی نقد می‌شود. پروژه‌های ساخت و ساز، منطقه‌، سیاست‌های دولت در زمینه مسکن، تعمیرات و… از جمله مواردی هستند روی این بازار تاثیرگزارند.

 

3_ طلا و سکه طلا

سرمایه‌گذاری در این بازار با بودجه‌ی کمتر امکان پذیر است و طیف بیشتری می‌توانند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. شرایط سیاسی حاکم، نرخ ارز، وابستگی به قیمت جهانی، از جمله موارد تاثیرگزار بر این سرمایه هستند. ضمن این که هنگام خرید طلا باید از جای مطمئن خرید کنید.

 

4_ دلار و ارزهای خارجی، روشی رایج برای سرمایه‌گذاری در ایران

بازار ارز یکی از بازارهای با ریسک بالا به شما می‌آید. بسیاری از ایرانیان به سرمایه‌گذاری در این بازار علاقه دارند. عوامل زیادی بر این بازار تاثیرگزارند از جمله سیاست‌های دولتی، روابط خارجی، واردات و صادرات، بانک مرکزی و…گاهی برای خرید ارز محدودیت قانونی گذاشته می‌شود و داشتن مقدار زیاد آن تخلف محسوب می‌شود.

 

5_ سرمایه‌گذاری با خرید اتومبیل

با نگاهی به سال‌های گذشته در می‌یابیم که بازار اتومبیل افزایش قیمت قابل توجهی داشته است. بنابراین می‌توان گفت از جهاتی خودرو یک کالای سرمایه‌ای در ایران محسوب می‌شود. با این وجود عواملی مانند پیشرفت تکنولوژی، حدودیت خرید از کارخانه، هزینه‌های خودرو و بیمه و… از جمله عوامل تاثیرگزار بر انتخاب این کالا برای سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

 

6_ سرمایه‌گذاری در ایران با سپرده های بانکی

بعضی از افراد سپرده کردن پول خود در بانک و گرفتن سود ماهانه را نوعی سرمایه‌گذاری می‌دانند. البته بازدهی سود بانکی نسبت به هر سرمایه‌گذاری کمتر است و راه خوبی جهت سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید.

 

سرمایه‌گذاری همیانی

اگر تا به حال سرمایه‌گذاری انجام ندادی و اهل پس‌انداز هم نیستید می‌توانید از همیان شروع کنید. شما می‌توانید با ایجاد صندوقی دورهمی در اپلیکیشن همیان، ماهانه یا هفتگی مقدار مشخصی از پول خود را ذخیره کنید و از این صندوق وام دریافت کنید. می‌توانید بعد از دریافت وام سرمایه‌گذاری خود را در بازاری مثل طلا که به بودجه نسبتا کمتری نیاز دارد آغاز کنید.

برای اطلاعات بیشتر راجع به همیان این مقاله را مطالعه کنید.

تا حالا تجربه صندوق‌های دورهمی رو داشتید؟ تجربه‌تون رو با ما به اشتراک بذارید.