تاریخچه وام در ایران

زمان مطالعه: 3 دقیقه

اگر لغت‌نامه را باز کنید و واژه «وام» را جست‌و‌جو کنید به این کلمات می‌رسید، استقراض، بدهی، دین، قرض، قرضه، نسیه. وام به طور کلی به معنای قرض دادن نوعی پول سود‌دار است. این پول از زمان مشخصی بین کسی که قرض می‌دهد و کسی که قرض می‌گیرد رد و بدل می‌شود. این تبادل پول بین دو طرف به صورت‌های مختلفی انجام می‌شود. تاریخچه وام به دوران باستانِ و کهن جوامع بشری باز می‌گردد.

در این مقاله قصد داریم راجع به تاریخچه تاسیس بانک در ایران به شکل مختصر صحبت کنیم.

تاریخچه اولین وام در ایران 

اولین وام در ایران در سال ۱۲۶۵ شمسی، توسط تجارتخانه جمشیدیان ثبت شد. ارباب جمشید، تاجر منسوجات، موسس این تجارت‌خانه است. این تجارت‌خانه وام‌های بانکی کوتاه‌مدت و بلندمدت را به متقاضیان اختصاص می‌داد و رونق خوبی هم داشت. در نهایت به دلیل ناتوانی تجارتخانه جمشیدیان در پرداخت به موقع وام سنگین دریافت شده از دو بانک شاهی و استقراضی، و عدم تمدید مهلت پرداخت از سوی این بانک‌ها، تجارت‌‌خانه جمشیدیان عملا از میان رفت.

تاریخچه بانک شاهی

 در سال ۱۸۸۹ میلادی بانک شاهی به دستور ملکه بریتانیا به دلیل وام بانکی که انگلستان به ناصرالدین شاه داده بود، تاسیس شد. در واقع امتیاز بانک شاهی به عنوان وثیقه از ناصرالدین شاه گرفته شد. بعد از ارباب جمشیدیان، ناصرالدین شاه به عنوان دومین وام گیرنده بزرگ، شناخته می‌شود. سود وام‌های بانک شاهی بین ۵ تا ۹ درصد بود. 

همچنین میرزا ابوالقاسم ناصرالملک، وزیر مالیه مظفرالدین شاه، در سال ۱۲۸۵ شمسی درخواست وام کرد که در نهایت پاسخ مثبتی نگرفت. 

وام بانکی به چه کسانی پرداخت میشد؟ 

سیستم وام‌های بانکی در روزگاران قدیم بیشتر در اختیار دولتمردان و سران حکومت بوده. در سال ۱۳۰۵ با افتتاح بانک کارگشایی بانکی تاسیس شد که اساس کار آن دادن وام به مردم عادی، در قبال گرفتن اموال منقول آنان بود. همچنین بانک کارگشایی در سال ۱۳۱۸ شکلی از قرض‌الحسنه را در تاریخ وام بانکی ایران راه‌اندازی کرد. 

دریافت وام قرض‌الحسنه در همیان 

این روزها پیدا کردن بانکی که وام قرض‌الحسنه و کم‌بهره به مشتریان خود اختصاص دهد دشوار است. همیشه یکی از روش‌های مناسب جهت دریافت وام قرض‌الحسنه، با کارمزد پایین، صندوق‌های خانگی بودند. با وجود این صندوق‌ها افراد خیلی سریع‌تر به هدف خود (دریافت وام با درصد پایین و گاهی بدون هیچ کارمزدی) می‌رسند و لازم نیست برای دریافت مبالغ اندک، بخش زیادی از وقت خود را در بانک‌ها صرف کنند. 

همیان با هدف ترویج و احیاء امر قرض‌الحسنه در میان مردم، بستری را برای مدیریت هرچه راحت‌تر صندوق‌های خانگی فراهم‌ کرده. پیش از راجع به مزایای قرض‌الحسنه برای فرد و جامعه نوشته بودیم. (برای مطالعه اینجا کلیک کنید) شما می‌توانید با دانلود اپلیکیشن همیان اولین صندوق خانگی خود را به شکل رایگان راه‌اندازی کنید. با وجود این صندوق دیگر نیاز نیست برای دریافت مبالغ اندک وام، به بانک‌ها مراجعه کنید. اگر پیش از این صندوقی خانگی داشته‌اید هم می‌توانید آن را به همیان انتقال دهید. 

برای اطلاع بیشتر راجع به اپلیکیشن همیان این مقاله را مطالعه کنید. 

‌اگر همیان را نصب کردید، از تجربه کاربری خود برای ما بنویسید. نظرتون چی بود؟