وام ازدواج چیست؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به جرئت می‌توان گفت مسئله ازدواج یکی از چالش‌های اساسی جوانان به شمار می‌آید. از شرایط نه چندان مطلوب کار تا مسکن، جهیزیه، مراسم و…. همه مراحلی از امر ازدواج هستند که گاهی به سختی طی می‌شوند. یکی از علل دشوار شدن ازدواج شرایط اقتصادی‌ست. لذا برای حمایت از ازدواج و آسان‌تر شدن این راه امکانی به نام «وام ازدواج» فراهم شده تا بتواند بخشی از کار را راحت کند.

در ادامه قصد داریم راجع به این وام اطلاعاتی را در اختیار شما بگذاریم.

تاریخچه وام ازدواج 

 از سال ۱۳۸۸ بود که در راستای حمایت از جوانان برای تامین بخشی از نیازهای آنها در آستانه تشکیل زندگی، شبکه بانکی شروع به پرداخت وام ازدواج کرد. وام ازدواج در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه به زوجین اهدا می‌شود.

در ابتدای کار برای مدیریت بهتر و نظارت هرچه بهتر بر عملکرد سیستم بانکی، سامانه اینترنتی قرض‌الحسنه ازدواج راه‌اندازی شد. زوجین می‌توانند از طریق ثبت نام در این سامانه می‌توانند سایر مراحل اعطای تسهیلات را طی کنند. در آغاز این راه، ۱۱ بانک دولتی در این طرح حضور داشتند اما هم‌اکنون شاهد مشارکت بیش از ۳۲ بانک، موسسه مالی و صندوق هستیم.

شرایط دریافت وام ازدواج 

تسهیلات ازدواج از طریق بانک مرکزی در اختیار زوج‌ها قرار می‌گیرد. این وام به زوج‌های کمتر از ۵۰ سال پرداخت می‌شود. براساس طرح تشویقی، زوج زیر ۲۵ سال و زوجه زیر ۲۳ سال، مبلغ ۳۰ میلیون تومان به وام ۱۲۰ میلیون تومان که (مبلغ اصلی این وام ازدواج است) اضافه خواهد.

زوجین می‌توانند با مراجعه به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی، به نشانی ve.cbi.ir برای دریافت این وام ثبت نام کنند. با مراجعه به این سایت و تکمیل فرم مربوطه، کد رهگیری ۱۰ رقمی برای آن‌ها ارسال می‌شود. بعد از آن بانک مرکزی شعبه را تعیین می‌کند و زوجین تا ۱۲ روز کاری فرصت دارند که به بانک مراجعه کنند. علاوه بر آن ۴۵ روز، فرصت تکمیل مدارک است. با تکمیل مدارک، در نهایت این تسهیلات پرداخت می‌شود.

کارت ملی، کد پستی محل سکونت، تابعیت ایرانی، از جمله شرایط دریافت وام ازدواج است. این تسهیلات با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله است، همچنین اقساط این وام ماهیانه یک میلیون تومان است.

ضامنت دریافت وام ازدواج با اعتبارسنجی، سفته و ضامن معتبر انجام می‌شود. مدارک مورد نیاز برای دریافت این وام عبارت است از سند ازدواج، اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی زوجین، اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی ضامن.

شهروندان ایرانی که در خارج از کشور سکونت دارند و گواهی ازدواج آن‌ها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران صادر شده، می‌توانند این وام را ثبت نام کنند و گواهی ازدواج آن‌ها که کنسولگری ایران مهر کرده، به عنوان سند ازدواج تلقی می‌شود.

 لازم به ذکر است که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان به ۹۲۴ هزار متقاضی تسهیلات ازدواج داده شد.

سه‌سوته وام بگیر!

یکی از اقدامات آسانی که زوجین می‌توانند برای تسهیل شرایط مالی ازدواج خود انجام دهند عضویت صندوق‌های خانگی است. دریافت وام از این صندوق‌ها بسیار راحت‌تر از بانک است. هرچند شاید به پای مبالغ کلان بانک نرسد اما راه‌گشاست و البته بهره‌های مختلف بانک را هم ندارد. 

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن همیان اولین صندوق خود را به شکل رایگان و البته بدون دردسرهای سنتی راه‌اندازی کنید. 

اپلیکیشن همیان تلاش می‌کند بستری آسان برای صندوق‌های قرض‌الحسنه مهیا کند. برای آشنایی بیشتر با همین این مقاله را مطالعه کنید. 

از تجربه دریافت وام ازدواج برای ما بنویسید.