وام میلیاردی مسکن جوانان چیست؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بر هیچ کس پوشیده نیست که خرید یا رهن و اجاره مسکن یکی از چالش‌های امروز همه‌ به خصوص جوانان است. پیش از این با مبلغی معقول، پس‌انداز ماهیانه حقوق کارمندی و نهایتا مقداری وام، به راحتی هزینه خرید خانه فراهم میشد، اما امروزه با افزایش سرسام‌آور قیمت خرید خانه بسیاری از افراد باید تا مدت‌ زیادی قید خانه‌دار شدن را بزنند و اجاره‌نشین باشند.

در کنار افزایش قیمت خانه، هزینه رهن و اجاره نیز بدون هیچ پایه و اساسی در حال افزایش است. جوانانی که به تازگی وارد جامعه می‌شوند، به دلیل اختلاف زیاد قیمت خانه با متوسط درآمد، عملا قید خانه‌دار شدن را، حداقل برای مدت زیادی، می‌زنند. 

در چنین شرایطی یکی از مسائلی که می‌تواند جوانان را در خرید خانه یاری رساند وام است. وامی تحت عنوان «وام مسکن جوانان».

وام مسکن جوانان چیست؟

زوج‌های جوانی که قصد خرید خانه دارند می‌توانند روی وام مسکن جوانان حساب کنند. مبلغ این وام نسبتا مقدار قابل توجهی است. سقف مبلغ این وام برای کلانشهرها حدودا یک میلیارد تومان، شهرهای بزرگ ۸۵۰ میلیون تومان و شهرهای کوچکتر حدودا ۷۰۰ میلیون تومان است. 

چه کسانی می‌توانند وام مسکن جوانان را دریافت کنند؟

شما می‌توانید با افتتاح حساب در بانک مسکن این وام را دریافت کنید. البته دریافت این وام نیاز به گذشت زمان نسبتا قابل توجهی دارد. برای دریافت حداقل این وام باید ۵ سال از افتتاح حساب شما گذشته باشد و در این ۵ سال باید ماهیانه مبلغ ۲۰۰ هزارتومان به این حساب واریز کرده باشید. با این کار می‌توانید بعد از ۵ سال برای خرید خانه در شهر تهران مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان، شهرهای بزرگ مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان و شهرهای کوچکتر مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان دریافت کنید. 

برای دریافت سقف وام مسکن جوانان باید ۱۵ سال از افتتاح حساب شما گذشته باشد. در این صورت می‌توانید برای شهر تهران، شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک به ترتیب مبلغ یک میلیارد، ۸۵۰ میلیون و ۷۰۰ میلیون تومان دریافت کنید. 

 

نکته!

افتتاح حساب در بانک مسکن محدودیت سنی ندارد اما فردی که درخواست وام می‌دهد باید حداقل ۱۸ سال داشته باشد. درخواست کننده نباید سابقه چک برگشتی داشته باشد و علاوه بر آن باید درآمد مستقل یا فیش حقوقی داشته باشد. 

شما باید هنگام درخواست وام سند ملک مورد نظرتان را به همراه داشته باشید. همچنین مبلغ وام باید ۸۰ درصد ملک را شامل شود. علاوه بر آن از جواز 

وام مسکن جوانان، پشتوانه‌ای برای آینده فرزندانتان

پیش‌تر راجع به ضرورت آموزش مالی به کودکان در این مقاله صحبت کرده بودیم. علاوه بر آموزش‌های مالی، لازم است به عنوان والدین مسئول، در این روزهای پر پیچ و خم اقتصادی، به فرزند خود کمک کنید. با توجه به شرایط وام مسکن جوانان، ایجاد حساب در بانک مذکور می‌تواند اقدامی تاثیرگذار در آینده‌ی مالی فرزندتان باشد. پس فرصت را از دست ندهید و در اولین فرصت در بانک مسکن برای فرزند خود حسابی باز کنید. 

یک پیشنهاد!

شما می‌توانید علاوه بر ایجاد حساب در بانک مسکن جهت دریافت وام مسکن جوانان، فرزند خود را در صندوق پس‌اندازی عضو کرده و طبق قانون صندوق به شکل ماهیانه یا هفتگی مبلغی را به صندوق واریز کنید. در این صورت می‌توانید برای تامین نیازهای اساسی فرزند خود از سن کم تا زمانی که به لحاظ مالی مستقل شود، از این صندوق وام دریافت کنید.

اگر صندوقی را سراغ ندارید می‌توانید با دانلود و نصب نرم‌افزار همیان اولین صندوق پس‌انداز گروهی فرزندتان را به شکل رایگان راه‌اندازی کنید. نرم‌افزار همیان مدیریت و حسابداری صندوق‌های خانگی و فرعه‌کشی را آسان‌تر می‌کند. برای اطلاعات بیشتر راجع به همیان این مقاله را مطالعه کنید.