سواد مالی چیست و چرا اهمیت دارد؟

سواد مالی
سواد مالی چیست و چرا اهمیت دارد؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

داشتن هوش و سواد مالی در جهان امروز سبب می‌شود که شما بتوانید با انواع مهارت‌ها و مفاهیم مالی از قبیل پس انداز پول، داشتن بیمه عمر، وام‌های قرض‌الحسنه آشنا شوید و از آن‌ها برای بهبود کیفیت زندگی خود بهره بگیرید.

افرادی که از هوش و سواد مالی کافی برخوردارند در برابر زیان‌ها و کلاهبرداری‌ها آسیب‌پذیری کمتری را دارند. آن‌ها در پس‌انداز پول و استفاده‌ از وام، صندوق قرض‌الحسنه، صندوق پس‌انداز و یا حتی قرعه‌کشی خانگی چشم و گوش تیزتری را دارند.

افزون بر تمامی این نکات، سواد مالی باعث مدیریت فرد در امور مختلف می‌شود. توانایی پس‌انداز، کنترل هزینه و افزایش درآمد از روش‌های مختلف از جمله مصداق‌های این نوع سواد تلقی می‌شود.

اما برای این که بدانیم سواد مالی دقیقا چه اهمیتی دارد و چگونه می‌توان آن را رشد داد، باید به مفهوم اولیه‌ی چیستی آن بپردازیم.

اهمیت سواد مالی
اهمیت سواد مالی

سواد مالی چیست؟

سواد مالی در زبان ساده به معنای دانش کافی در کنترل و مدیریت منابع مالی، کنترل هزینه‌ها، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری دارایی‌ها است. برای اصطلاح سواد مالی تعاریف مختلفی ارائه شده است. اما به صورت کلی می‌توان گفت سواد مالی شامل این موارد می‌شود:

  •         مدیریت هزینه‌ها و سعی در افزایش جریان‌های درآمدی
  •         ایجاد اهداف مالی و تلاش برای پس‌انداز صحیح
  •         آشنایی اصولی برای اخذ انواع وام قرض‌الحسنه، قرعه‌کشی خانگی و …
  •         خرید و حفظ دارایی‌ و کنترل ارزش آن‌ها
  •         پرداخت به موقع سررسیدها

برای درک بهتر مفهوم سواد مالی، چند فاکتور اصلی آموزش سواد مالی را بررسی می‌کنیم:

 

پس‌انداز صحیح

فرقی نمی‌کند در چه زمانی از تاریخ و یا در کجای جهان باشیم. پس‌انداز پول در دوره‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی وجود داشته است. ما به دلایلی مانند: آرامش ذهنی، پیش‌بینی آینده، تامین استقلال و افزایش کیفیت زندگی نیاز به پس‌انداز پول داریم. انتخاب روش صحیح در پس‌انداز پول سبب می‌شود:

  •         به اهداف مالی خود دست پیدا کنیم.
  •         در مقابل حوادث امنیت داشته باشیم.
  •         مخارج زندگی را اولویت‌بندی کنیم.
  •         برای آینده خود و خانواده‌مان در سال‌های آینده اندوخته‌ای داشته باشیم.
چگونه پس انداز کنیم
چگونه پس انداز کنیم

همچنین بخوانید : چگونه پس‌انداز کردن را بیاموزیم

پس‌انداز صحیح، هم‌گام با زمان عصر خود در حرکت است. زمانی پس‌انداز به شکل جمع‌ شدن سکه در قلک محقق می‌شد. زمانی با خرید طلا و نگهداری در بانک و زمانی نیز با خرید سهام و ارز دیجیتال. این شمایید که باید بهترین راه زمان خود را با سواد مالی شناسایی و انتخاب کنید.

سرمایه‌گذاری مطمئن

بدون شک یکی از مشخصه‌های افراد با سواد مالی بالا، سرمایه‌گذاری با روش‌های مطمئن است. سرمایه‌گذاری مطمئن سبب ایجاد جریان‌های درآمدی و رشد سرمایه راکد می‌شود. سواد مالی به ما کمک می‌کند بهترین راه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم. ارزش پولمان را در طول زمان حفظ کرده و یا حتی آن را افزایش دهیم.

بودجه‌بندی اصولی

بودجه‌بندی اصولی یکی از مهارت‌هایی اساسی است که برای سواد مالی باید آن را بیاموزیم. از طریق بودجه‌بندی ما می‌توانیم حساب درآمد و هزینه‌های خود را داشته باشیم و آن‌ها را مدیریت کنیم. با استفاده از مدیریت مالی، می‌توانیم مخارج ضروری و غیرضروری خود را تفکیک کرده و برای هر کدام بودجه‌ای را تعیین کنیم.

در نظر داشته باشید برای موفقیت در بودجه‌بندی، باید درآمد بیشتری از هزینه‌ها داشته باشید. بودجه‌بندی اصولی سبب پس‌انداز بیشتر و سرمایه‌گذاری موفق‌تر خواهد شد.

بدهی

برای بسیاری از افراد کلمه بدهی در معنای اولیه ممکن است بار منفی به همراه داشته باشد. اما بدهی به منظور تامین مخارج ضروری زندگی مانند خرید خانه و خودرو جز موارد مثبت بدهی تلقی می‌شود. بدهی از طریق وام‌ بانکی، قرض از دیگران یا استفاده از کارت‌های اعتباری انجام می‌شود. در بحث بدهی همواره باید توجه داشت که بدهی به شکل مثبت آن باشد.

پس انداز صحیح
پس انداز صحیح

زمانی بدهی به حالت منفی خود تبدیل می‌شود که وام و قرض به منظور خرید وسایل تجملی و غیر ضروری استفاده شود.

بودجه‌بندی صحیح برای تفکیک هزینه‌های ضروری و غیرضروری مدیریت بهتر بدهی را نیز به همراه دارد.

چگونه سواد مالی خود را افزایش دهیم؟

داشتن سواد مالی شامل مهارت‌های مختلف در یادگیری پس‌انداز صحیح، ایجاد بودجه‌بندی، کنترل هزینه‌ها، بررسی دوره‌ای روند سرمایه‌گذاری و بهبود دارایی‌ها، توجه به صندوق قرض‌الحسنه در بانک‌های مختلف و تلاش در پرداخت به موقع سررسید وام‌های بانکی است.

بسیار بهتر است سواد مالی مانند بسیاری از مهارت‌های نرم از همان دوران کودکی آموزش داده شود. هیچ آموزگاری به مانند والدین امکان نهادینه کردن دانش را در فرزند نمی‌تواند ایجاد کند. اما از آموزش‌های دوران کودکی اگر بگذریم با استفاده از این نکات می‌توان دانش مالی را فراگرفت:

بر روی شخصیت خود کار کنید

رشد شخصیتی سواد مالی شما را نیز افزایش خواهد داد. زمانی که بتوانید بدون تردید تصمیم به پس‌انداز بگیرید، یک قدم در مسیر استقلال مالی برداشته‌اید. کنترل بر روی خواسته‌ و خریدهای غیر ضروری، ایجاد اشتیاق برای یادگیری و کسب درآمد بیشتر، در نهایت سبب افزایش هوش مالی می‌شود.

کتاب‌ها را دست کم نگیرید

کم نیستند افرادی که تجربیات خود را از طریق کتاب‌ها و پادکست‌ها به گوش سایرین می‌رسانند. یکی از راه‌های افزایش سواد مالی، مطالعه کتاب‌هایی است که در این زمینه وجود دارند. مهم نیست چقدر مشغول هستید و وقت کمی را برای استراحت دارید. همیشه یک زمانی از روز را به افزایش سواد خود در این زمینه اختصاص دهید.

یادداشت مخارج را فراموش نکنید

مخارج و هزینه‌ها در تمامی طول روز با ما همراه هستند. یادداشت کردن و کنترل آن به صورت دوره‌ای یکی از کارهای ضروری روزانه است. این کار ممکن است خسته‌کننده به نظر برسد، اما پس از بررسی متوجه خواهید شد چه نقش مهمی در بودجه‌بندی و پس‌انداز درآمدتان خواهد داشت.

رورش درست پس انداز
رورش درست پس انداز

در نظر داشته باشید که برای این کار می‌توانید از دفترچه‌های یادداشت، نوت گوشی و یا اپ‌های مدیریت هزینه استفاده کنید. یادداشت مخارج سبب اولویت‌بندی هزینه‌های شما در امور مختلف خواهد شد.

از پول خود استفاده کنید

هیچ‌گاه افزایش سواد مالی را در استفاده کردن از پول نبینید، طرز صحیح استفاده از آن را بیاموزید. این استفاده می‌تواند در سرمایه‌گذاری صحیح، رفتن به سفر برای افزایش کیفیت زندگی و یا حتی کمک به دیگران است. نکته پر اهمیت این است که سرمایه خود را تا جای امکان نگه ندارید.

سواد مالی یک نیاز ضروری است

در نظر داشته باشید سواد مالی یک نیاز ضروری برای زندگی فردی و خانوادگی شماست. اگر قصد این را دارید که با خیال راحت به بخش‌های مختلف زندگی بپردازید و تمام حواستان بر روی مسائل مالی متمرکز نباشد، باید این نوع سواد را بیاموزید. پس برای تامین آسایش خود و آینده‌تان هم که شده به هیچ‌وجه این موضوع را دست کم نگیرید.

 صندوق پس‌انداز همیان 

یکی از امکانات اپلیکیشن همیان، ایجاد صندوق پس‌انداز است. با استفاده از صندوق پس‌انداز همیان شما می‌توانید به صورت جمعی سرمایه‌های خود را در آن مدیریت کرده و به اشتراک بگذارید. امکان دریافت وام قرض‌الحسنه، مدیریت سرمایه، گزارش‌گیری و … در این صندوق پس‌انداز فراهم شده است.