مزایای عضویت در صندوق‌های خانگی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

 

پیش‌تر راجع به مزایای احیای قرض‌الحسنه در جامعه و عواقب ترک آن صحبت کردیم (برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید). صندوق‌های خانگی مصداق بارز قرض‌الحسنه هستند که برای فرد و جامعه مزایای بسیاری دارند. وجود این صندوق‌ها بخش زیادی از امور اقتصادی مردم را راحت‌تر می‌کنند. با وجود اوضاع اقتصادی کنونی، صندوق‌های خانگی گاهی حکم صندوق اضطراری را دارند و در هنگام بروز بسیاری از مشکلات به یاری ما می‌آیند.

مشارکت، همدلی‌ و رفع مشکلات اقتصادی که در بطن این صندوق‌ها اتفاق میفتد بزرگترین سرمایه و مزیت صندوق‌های خانگی به شمار می‌آید. علت سفارش بسیاری از حکما و عقلا به عضویت در صندوق‌های خانگی نیز همین است.

در این مقاله قصد داریم به چند مورد از مزایای فردی صندوق‌های خانگی بپردازیم. امید است که مقاله موجب ایجاد گامی محکم به سمت این قبیل امور خیر شود.

1_ سریع‌ و راحت بودن 

در دنیای امروز توانایی سرعت بخشیدن به کارها مزیتی غیرقابل انکار است . دریافت وام از بانک دردسرهای زیادی دارد. از پیدا کردن ضامن و ارائه چک بگیر تا کاغذبازی‌های اداری. دریافت‌ وام‌های خانگی اما سریعتر و راحت‌تر از وام بانکی است. سرعت و سهل‌الوصول بودن از جمله مزایای دریافت وام از صندوق‌های خانگی است. در بسیاری از اوقات سر و کله زدن با بعضی از بانک‌ها علاوه بر اتلاف وقت، انرژی روانی بسیاری از ما میگیرد و حتی گاهی ما را از دریافت وام پشیمان می‌کند.

2_ ترویج سنت دستگیری و قرض حسن

همانطور که قبل از این اشاره شد، قرض‌الحسنه راه حلی برای جلوگیری از ربا است.(برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید) شما وقتی از  صندوق‌های خانگی وام را دریافت می‌کنید، تنها مقدار مبلغی که پرداخت کردید را برمی‌گردانید و نیاز به پرداخت پول بیشتری تحت عنوان کامزد نیست. این مسئله جزء مزیت‌های صندوق‌های خانگی به حساب می‌آید. ریشه‌دار و محکم بودن روابط افراد مختلف در یک گروه مزیت‌های بسیاری دارد و فرد را به لحاظ مادی و معنوی ارتقا می‌دهد. 

3_ ایجاد روابط حسنه

حاضر شدن در گروه و تعامل با افراد باعث شکل‌گیری روابط حسنه می‌شود. گسترده شدن دایره‌ی روابط آدمی از مزایای صندوق‌های خانگی محسوب می‌شود. وقتی فردی وجود و حضور افراد دیگر در کنار خود را می‌بینید، احساس تنهایی نمی‌کند و در زمان بروز مشکل می‌تواند از آن‌ها کمک بگیرد. عدم ارتباط سالم و دائمی با آدم‌ها، رابطه‌ی فرد با واقعیت و حتی خود را متزلزل می‌کند. 

4_ تعامل با گروه

کار گروهی همیشه موجب برکت می‌شود. توان یک گروه نسبت به یک فرد چندین برابر بیشتر است. در صورت بروز مشکل در کارهای گروهی فشار و ناراحتی تقسیم می‌شود و اگر پیروزی حاصل شود، شادکامی بیشتر است. در سنت‌ دینی از کار گروهی به عنوان امری پربرکت یاد شده. به شکلی که آیه‌ی صریح قرآن می‌گوید “دست خداوند همراه و کمک جمع(گروه) است” وام‌های خانگی از جمله کارهای گروهی است که مشکلات اقتصادی زیادی را حل می‌کند و با هدف خیر راه‌اندازی شده است. عضویت در این گروه‌ها علاوه بر این که موجب جاری شدن برکت می‌شود، مشکلات اقتصادی بسیاری از افراد را حل می‌کند و این مسئله از جمله مزایای صندوق‎‌های خانگی به شمار می‌آید. همچنین تعامل با گروه و آدم‌های مختلف موجب افزایش سعه‌صدر و صبر می‌شود و حتی به دنبال آن بسیاری از فضیلت‌های اخلاقی در انسان بروز پیدا می‌کند.

5_ رهایی از سیستم‌های دولتی

سیستم‌های مدیریت دولتی تا یک جایی کارآمد هستند و مزیت دارند. گاهی اوقات لازم است مدیریت بسیاری از امور دست مردم باشد تا کار مورد نظر به بهترین شکل ممکن پیش رود. در بیشتر اوقات مردم هستند که مشکلات مختلف را با همه‎‌ی وجود لمس می‌کنند و راه حل آن را می‌دانند. خیلی از اوقات نظارت ناقص منجر به اجرای برنامه ناکارآمد شده و نه تنها مشکلی را حل نکرده، بلکه منجر به ایجاد مشکل مضاعف شده. صفر تا صد سیستم صندوق‌های خانگی در دست مردم است. این مسئله از جمله مزایای صندوق‎‌های خانگی محسوب می‌شود. البته مردمی بودن این امر خود گاهی مشکل‌زا می‌شود، اما از خیلی از جهات هم نسبت به سیستم‌های دولتی بهتر است.

6_ پس‌انداز اجباری

عضویت در صندوق‌های خانگی و الزام پرداخت ماهیانه اقساط از هدر رفتن پول شما جلوگیری می‌کند. گاهی اوقات شما همین پول را صرف مواردی کم‌اهمیت و غیرضروری میکنید. حال آن که عضویت در صندوق خانگی باعث می‌شود شما ماهیانه مبلغی را کنار بگذارید و سپس آن را به شکل وام دریافت کنید. این مسئله از جمله مزایای صندوق‌های خانگی است.

7_  کمک به مدیریت مالی

وقتی شما خود را ملزم میکنید ماهیانه و به شکل منظم مبلغی را کنار بگذارید و برای کسی یا جایی واریز کنید، خود به خود امور مالی شما نظم پیدا می‌کند. شما دیگر نمی‌توانید به راحتی و بدون فکر پول خود را خرج هر چیزی کنید و مجبورید اقدامات مالی محتاطانه‌تری انجام دهید. 

 

یکی از مشکلات عمده صندوق‌های خانگی مدیریت وقت‌گیر و تعامل حضوری با همه‌ی اعضا است. گاهی این مسئولیت چنان طاقت‌فرسا می‌شود که کسی حاضر نیست آن را به عهده بگیرد. امروزه با وجود اینترنت و دیجیتالی شدن بسیاری از امور، کارها سریعتر و راحت‌تر از قبل پیش می‌روند. مسئله مدیریت وام‌های خانگی هم از این قاعده مستثنی نیست. 

نرم‌افزار همیان با ایجاد بستری امن برای راحت‌تر شدن امورات مالی، مدیریت صندوق‌های خانگی از جمله امکانات دیجیتالی موجود است. همیان با ثبت اطلاعات همه‌ی اعضا، تعداد و میزان وام‌های دریافت شده و یادآوری بابت پرداخت اقساط، بسیاری از سختی‌های صندقداری را کم می‌کند.

این نرم‌افزار علاوه بر صندوق‌های پس‌انداز، خانگی و قرض‌الحسنه، قابلیت مدیریت صندوق‌های ساختمانی را هم دارد. برای اطلاعات بیشتر راجع به نرم‌افزار همیان می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

آیا تا به حال تجربه‌ی استفاده از همیان را داشته‌اید؟ یکی از تفاوت‌های مدیریت صندوق به شکل سنتی و دیجیتالی را با ما به اشتراک بگذارید.