«وام اهلی» روایتی درباره صندوقی قرض‌الحسنه

زمان مطالعه: 3 دقیقه

قبل از این راجع به لزوم ترویج قرض‌الحسنه و اهمیت آن صحبت کردیم. احتمالا اگر این مقاله را خوانده باشید با نحوه شکل‌گیری اولین صندوق قرض‌الحسنه آشنا هستید. یکی از ابزاری که می‌تواند در فراگیر شدن سنت صندوق‌های قرض‌الحسنه موثر باشد، رسانه است. امروزه تاثیر ابزار رسانه بیشتر از هر چیزی‌ست. تنها تولید چند فیلم می‌تواند یک فرهنگ نادرست را از بین ببرد یا مروج عملی نیکو باشد.

در میان همه فیلم‌ها و سریال‌های که ساخته شده اما جای خالی موضوع وام و صندوق‌های قرض‌الحسنه مشهود است. تعداد فیلم‌ها و تولیدات رسانه‌ای که حول محور وام و صندوق‌های قرض‌الحسنه انگشت شمار است؛ به قدری کم که حتی می‌توان گفت اصلا به این موضوع پرداخته نشده. 

در این میان اما مستند «وام اهلی» جزء معدود مستندهایی است که به موضوع وام و صندوق قرض‌الحسنه پرداخته است. در ادامه قصد داریم راجع به این مستند توضیح دهیم.

«وام اهلی»، روایتی از صندوق قرض‌الحسنه

خوب است بدانید قانون عملیات بانکی بدون ربا در ۱۰ شهریور ۱۳۶۲ به تایید شورای نگهبان رسید. این روز «روز بانکداری اسلامی» نامگذاری شد؛ اما با وجود این مسئله، در سال‌های اخیر اعتراض برخی مراجع و کارشناسان نسبت به عملکرد سیستم بانکی کشور قابل اغماض نیست. 

محمد اسفندیاری، نویسنده و کارگردان این اثر، از جمله مستندسازان جوان است که در اثر خود با عنوان «وام اهلی» به بررسی بانکداری اسلامی در کشور و وضعیت وام‌های اعطایی به مردم توسط بانک‌ها پرداخته است.

این مستند با حمایت سازمان هنری اوج ساخته شده و تهیه کننده آن مهدی مطهر است. 

داستان مستند 

شخصیت اصلی این مستند مصطفی شمس است. رضا و مصطفی دو برادر و از تعزیه‌خوانان روز عاشورا هستند. رضا دچار عارضه‌ی قلبی‌ست و باید هرچه زودتر عمل جراحی انجام دهد. مصطفی سعی می‌کند با گرفتن وام تعمیرات خانه از بانک  هزینه عمل برادرش را مهیا کند اما رضا با این کار مخالفت می‌کند. در نهایت رضا در روز عاشورا فوت می‌کند. بعد از فوت رضا، برادرش مصطفی صندوق قرض‌الحسنه‌ای را در روستایشان راه‌اندازی می‌کند تا افرادی که به پول احتیاج دارند از این صندوق استفاده کنند و درگیر وام‌های بانکی با بهره بالا نشوند. 

اسفندیاری از مستند خود می‌گوید 

محمد اسفندیاری، کارگردان «وام اهلی» طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس در سال ۱۳۹۷ درباره‌ مستند خود توضیحاتی میدهد. 

در واقع اسفندیاری این مستند را برای نشان دادن تجربه موفق صندوق‌های قرض‌الحسنه و البته نقد کردن وام‌های بانکی ساخته است‌.

او ذکر کرد که طی تحقیقتاش راجع به این مستند به داستانی برخورد که نظر او را جلب کرد. این داستان راجع به گروهی بود که خاطره‌ای جالب راجع به راه‌اندازی صندوقی قرض‌الحسنه داشتند. خاطره‌ی این افراد به خط اصلی مستند تبدیل شد.

مصطفی شمس، شخصیت اصلی داستان روایت خود را درباره‌ی صندوق قرض‌الحسنه و نحوه شکل‌گیری آن بیان می‌کند. این خاطره توسط افرادی که بازیگر هم نبودند بازسازی شد و خروجی «وام اهلی» به شکل مستند داستانی از شبکه همدان و مستند پخش شد. 

علاوه بر این، محمد اسفندیاری به این مسئله اشاره کرد که پیش از تولید این مستند، قراردادهای مختلف وام‌های بانکی را بررسی کرده و با وام‌هایی چون مشارکتی و مضاربه آشنا شده.

عنوان «وام اهلی» الهام گرفته از سبک زندگی گروهی از مردم که سوژه مستند بودند است. افرادی روستانشین که به دلیل شرایط نابه‌سامان اقتصادی، به امید داشتن درآمد به شهر آمدند و درگیر وام شهری شدند. 

همیان

پلیکیشن همیان سعی کرده با ایجاد بستری مناسب، راه‌اندازی صندوق‌های خانگی و قرض‌الحسنه را راحت‌تر کند. شما می‌توانید با نصب این اپلیکیشن اولین صندوق خود را به شکل رایگان راه‌اندازی کنید. برای اطلاعات بیشتر راجع به همیان اینجا کلیک کنید.

آیا تا به حال از بانک‌ها وام دریافت کردید؟ مبلغ بهره چقدر بوده؟ از تجربه‌ی خود برای ما بنویسید.