۵ راه برای جلوگیری از ولخرجی

زمان مطالعه: 4 دقیقه
  •  احتمالا برای بسیاری از ما پیش آمده که در آخر ماه با حساب بانکی و جیب‌های تقریبا خالی مواجه شده‌ایم. در کنار آن افراد زیادی را میبینیم که با وجود درآمد متوسط و حقوق معمولی از پس خرج و مخارج خود برمی‌آیند و با مشکل مواجه نمی‌شوند.شاید یکی از ویژگی‌های دسته اول ولخرجی باشد. افراد ولخرج لذت در لحظه را به اهداف مالی بلند مدت ترجیح می‌دهند. آن‌ها معمولا‌ نمی‌توانند احساسات خود را در لحظه خرید چیزی کنترل کنند و سریع تصمیم می‌گیرند. افراد ولخرج معمولا لذت رسیدن به اهداف بلند مدت را نمی‌چشند چون در نگه داشتن پول صبر نمی‌کنند.

در ادامه به چند راهکار برای جلوگیری از ولخرجی اشاره می‌کنیم. ‌پیش از آن توصیه می‌شود مقاله «بودجه‌بندی، راهکاری کلیدی جهت پس‌انداز اصولی» را مطالعه کنید.

۱_ داشتن لیست نیازها

یکی از راه‌های جلوگیری از ولخرجی تهیه لیست نیازهایتان است. در ابتدای هر ماه هر آنچه که فکر می‌کنید باید تهیه شود را یادداشت کنید. از اشتراک سایت‌های مختلف تا پوشاک. با این کار هنگام تماشای لباس‌های جورواجور از پشت ویترین مغازه می‌توانید اولویت و نیاز خود را به راحتی تشخیص دهید و احتمال خرید آنچه نیاز شما نیست کمتر خواهد شد.

۲_ ترک خرید درمانی، برای جلوگیری از ولخرجی 

حتما برای‌تان پیش آمده که مواقعی که بسیار ناراحت یا خوشحال بوده‌اید رفتارهای افراطی از خود نشان دادید. احتمالا یکی از این رفتارها «خرید درمانی» است. افرادی که هنگام غلیان احساسات، برای متعادل شدن احوالاتشان به خرید کردن روی می‌آورند، در واقع خرید درمانی می‌کنند. برای جلوگیری از ولخرجی باید این عادت را کنار بگذارید. خوب است در هنگام عصبانیت یا ناراحتی به جای خرید کردن به ورزش روی آورید. در این صورت علاوه بر این که ولخرجی را کنار گذاشته‌اید، عادت خوبی را نیز جایگزین آن کرده‌اید. 

۳_ هدف‌گذاری مالی داشته باشید 

یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها رسیدن به مقصود بعد از تلاش بسیار است. اگر تصمیم به خرید اتومبیل، خانه یا هر چیزی با هزینه نسبتا بالا دارید، آن را هدف خود قرار دهید و سعی کنید برای آن تلاش کنید. در چنین موقعیتی احتمالا به شکل ناخودآگاه ولخرجی را کنار می‌گذارید و سعی می‌کنید روی هدف مالی خود تمرکز کنید. هدف‌گذاری مالی یکی از راه‌های جلوگیری از ولخرجی است.

۴_ ذهنیت غلط راجع به خرج کردن

بسیاری از ما در ظاهر خوب می‌پوشیم و خوب خرید میکنیم، اما واقعیت آن است که بخش اعظم هزینه‌های ما صرف ظاهر و کیفیت موقتی زندگی می‌شود و هدف مالی بلند مدتی نداریم. در نتیجه بعد از چند سال با مشکل مالی مواجه می‌شویم. اگر از این دسته افراد هستید باید سعی کنید در عین حفظ کیفیت، به شکل منطقی برای هر چیزی هزینه کنید. سعی کنید برای جلوگیری از ولخرجی ذهنیت خود را راجع به خرج کردن و کیفیت زندگی تغییر دهید.

 

۵_ در نظر گرفتن واقعیت‌ها 

یکی از راه‌های جلوگیری از ولخرجی در نظر گرفتن واقعیت‌ها است. یعنی چه؟ مثلا شما ممکن است در حالی که تصمیم دارید خانه بخرید، ماشینی با کیفیت مناسب هم بخواهید؛ اما بودجه شما برای داشتن هر دوی این‌ها کافی نیست. در این شرایط شما باید واقعیت را بپذیرید و اولویت را در نظر بگیرید و بودجه خود را به آن اختصاص دهید و به ماشین ارزان قیمت راضی شوید. متاسفانه بسیاری از افراد به این شکل عمل نمی‌کنند.

این دسته از افراد که نمی‌توانند با واقعیت موجود کنار بیایند یا دست روی دست میگذارند تا روز ایده‌آل فرابرسد؛ یا در انتخاب اولویت‌ها دچار اشتباه می‌شوند. برای جلوگیری از ولخرجی یا به عبارتی خرج کردن غیر معقول، در ابتدا لازم است به واقعیت سطح اقتصادی شخصی خود، عادات خرج کردنتان و اهداف مالی زندگیتان اشراف داشته باشید، آن‌ها را به شکل واقعی بشناسید و سپس پول خود را صرف چیزهای مختلف کنید.

راهکاری برای پس‌انداز اجباری!

شما می‌توانید با عضویت در صندوق‌های خانگی و واریز ماهیانه پول به این صندوق‌ها، به نوعی پس‌انداز اجباری داشته باشید. با این کار شما خود را وادار میکنید ماهیانه مبلغی را برای این صندوق در نظر بگیرید و در تاریخ معین یا از طریق قرعه‌کشی همه پول پس‌انداز شده خود را پس بگیرید.

آیا تا به حال تجربه چنین صندوقی را داشته‌اید؟ برایمان بنویسید.