چالش‌های اقتصادی جوانان و راه حل آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

امروزه مسائل اقتصادی از جمله چالش‌های بزرگ و مهم پیش روی جوانان است. نبود بعضی از ابتداعیات، شرایط رسیدگی به کارهایی چون خرید یا اجاره خانه، ازدواج، سفر و… را دشوار می‌کند. در این مقاله قصد داریم به برخی از چالش‌های اقتصادی جوانان اشاره کنیم و سپس راه حل‌هایی برای گذر از این چالش‌های اقتصادی ارائه دهیم.

امید است تا با خواندن این نوشته راهی باز شود.

1_  عدم پیدا کردن شغل

در نظر نسل پیشین، کارمندی و استخدام در ارگان‌های دولتی از جمله شغل‌های ارزشمند هستند. از دید نسل پیشین بیمه شدن و داشتن حقوق ثابت مزیت‌های زیادی دارد. حال آنکه شرایط امروزه با سال‌های پیش متفاوت است. در حال حاضر احتمال استخدام در مراکز دولتی بسیار کم است. حقوق ثابت و مزایای کارمندی (در بعضی مراکز) هم کفاف گذران امور اقتصادی (به شکل ایده‌آل) را نمی‌دهد. انتقال این تصور و ارزش به نسل بعد موجب شده که بعضی از جوانان تصور کنند حتما باید به سمت شغل‌های کارمندی و استخدام بروند و این تصور با شرایط فعلی جامعه در تضاد است. این مسئله از جمله چالش‌های اقتصادی جوانان به شمار می‌آید. 

2_ شغل‌های کاذب

بسیاری از جوانان در ابتدای دانشجویی یا ورود به جامعه به شغل‌هایی مانند فروشندگی یا واسطه‌گری روی می‌آورند. اگر ورود به این مشاغل با هدف خاص یا موقتی نباشد (که معمولا نیست) صرفا تبدیل به کسب درآمدی زودگذر و راکد می‌شود. فرد در چنین مشاغلی رشد نمی‌کند و شغل خود را هم نمی‌تواند ارتقا دهد. بنابراین صرفا به درآمد ناچیز آن وابسته می‌شود و در واقع فقط برای پول درآوردن به این مشاغل روی می‌آورد. علت بروز چنین رفتار اقتصادی غلطی که از جمله چالش‌های اقتصادی جوانان محسوب می‌شود، شرایط مالی نامناسب، نیاز سریع به پول و عدم داشتن سواد مالی است. با وجود چنین مشکلاتی، فرد حاضر می‌شود تن به هر کاری بدهد. برای آگاهی از ضرورت آموختن سواد مالی به این مقاله مراجعه کنید.

3_  عدم آموزش صحیح سواد مالی

نبود سواد مالی کافی موجب می‌شود فرد تصمیمات غلط اقتصادی بگیرد، در نتیجه دچار چالش‌های اقتصادی می‌شود که گاهی جبران‌ناپذیر هستند. والدین باید به این مسئله توجه داشته باشند که از سنین کم سواد مالی را به کودکان خود آموزش دهند تا هنگام ورود به جامعه با چالش‌های اقتصادی کمتری مواجه شوند. در مقاله «چگونگی آموزش سواد مالی به کودکان» به راهکارهایی جهت آموزش سواد مالی اشاره کرده‌ایم. اگر تاکنون سواد مالی کافی نداشته‌اید یا کسی این مهم را به شما آموزش نداده، از همین امروز شروع کنید و دانش مالی خود را ارتقا دهید تا در ادامه‌ زیست اقتصادی مطلوب‌تری داشته باشید. 

4_ درس خواندن و پول

بعضی از والدین تصور می‌کنند فرزندشان هرچه بهتر درس بخواند در آینده شرایط مالی بهتری خواهد داشت. آن‌ها این تصور را به فرزندانشان انتقال می‌دهند و آن‌ها با این تصور غلط، سخت درس می‌خوانند، تحصیل می‌کنند و وقتی وارد جامعه می‌شوند با واقعیتی غیر از این مواجه می‌شوند. جوانان ما باید این مسئله را درک کنند که تحصیلات عالی لزوما به شرایط مالی ایده‌آل ختم نمی‌شود. این تصور غلط موجب به وجود آمدن چالش‌های اقتصادی برای جوانان می‌شود که آسیب‌های زیادی به آنان وارد می‌کند.

5_ عدم داشتن سرمایه برای راه اندازی شغل

امروزه تعداد زیادی از جوانان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی‌دهند، آن‌ها علاقه دارند وارد حوزه کار آزاد شوند. یکی از معضلات این جوانان نداشتن سرمایه مناسب برای پیش بردن کار است. مشاغل آزاد معمولا به سرمایه اولیه نسبتا مناسبی نیاز دارند. جوانانی که به چنین مشاغلی علاقه دارند با چالش‌های اقتصادی زیادی مواجه می‌شوند، خصوصا اگر خانواده‌ آن‌ها توانایی کمک مالی نداشته باشند. 

 

در بالا به ۵ مورد از چالش‌های اقتصادی جوانان اشاره کردیم. قصد ما از نگارش این مقاله این نیست که صرفا به مشکلات اشاره کنیم، بلکه قصد داریم راه حل‌هایی مناسب برای فائق آمدن بر این چالش‌ها ارائه دهیم. در ادامه به ۵ راهکار برای حل کردن این مشکلات اشاره خواهیم کرد. 

 

1_ کارهای مهارتی 

ممکن است همه‌ی ما به کارهای زیادی علاقه داشته باشیم. اما علاقه تنها شرط لازم و کافی برای کار کردن نیست. برای داشتن مشغولیت لازم است متر و معیاری برای علاقه خود انتخاب کنیم‌. مثلا اگر به نویسندگی علاقه دارید می‌توانید نویسنده محتوا شوید، با این کار شما برای نویسندگی محدودیت تعیین کرده‌اید و به یک مهارت روی آورده‌اید، پس می‌توانید از طریق آن کسب درآمد کنید. لازم است جوانان ما بعد از شناسایی علاقه خود برای آن محدودیتی مناسب تعیین کنند؛ سپس آن را به شکل یک مهارت دنبال کرده و از آن کسب درآمد کنند. 

2_ پله‌پله جلو رفتن برای گذر از چالش‌های اقتصادی

جوانان ما باید یاد بگیرند برای پیشرفت صبر کنند. آن‌ها نباید توقع داشته باشند در ابتدای کار و به شکل ناگهانی به نتیجه‌های عالی برسند. خوب است در ابتدای کار اهداف بزرگ را در نظر داشت، سپس آن‌ها را به کارهای کوچک تقسیم کرده و بعد از آن یکی پس از دیگری امورات کوچک انجام شود تا موفقیت حاصل شود. جوانان برای گذر از چالش‌های اقتصادی باید درک کنند که هیچکس بدون زحمت به موفقیت دست نمی‌یابد.

3_  برنامه ریزی برای آینده

علاوه بر کسب مهارت‌های لازم و تلاش بسیار، باید برنامه‌ریزی کرد. برنامه‌ریزی یکی از ارکان مهم موفقیت است. داشتن برنامه باعث می‌شود شما منظم‌تر به کارها رسیدگی کنید. در واقع برنامه‌‌ریزی مهارت و تلاش شما را بهینه می‌کند و شما را زودتر به هدف خود می‌رساند.

4_  یک سرمایه گذاری متفاوت!

سن جوانی بهترین زمان برای یادگیری است. جوانان باید تا می‌توانند مهارت‌های خود را ارتقا دهند. در واقع این کار نوعی سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری روی خود. با ارتقای مهارت فرد تبدیل به نیروی حرفه‌ای می‌شود، در نتیجه‌ کارهای جدی‌تر با آورده مالی بهتر نصیبش می‌شود.

5_ وام قرض‌الحسنه

برای پیش بردن بسیاری از کارها متاسفانه پول حرف اول را می‌زند. گاهی بودجه ما به اندازه هدف و اموراتی که باید انجام دهیم نیست، لذا ناچاریم درخواست وام دهیم. وام‌های قرض‌الحسنه از جمله راحت‌ترین وام‌ها هستند. دریافت قرض‌الحسنه از صندوق‌های خانگی بهترین و بی‌دردسرترین گزینه دریافت وام (نسبت به بانک) به شمار می‌آید. شما می‌توانید با عضویت در این صندوق‌ها یا راه‌اندازی آن‌ها از طریق نرم‌افزار همیان، راهی امن و آسان،جهت دریافت وام ایجاد کنید. 

 فکر میکنید جوانان ما برای گذر از چالش‌های اقتصادی چه مسائل دیگری را باید در نظر بگیرند؟ با ما به اشتراک بگذارید