بانکداری اسلامی در اروپا

زمان مطالعه: 3 دقیقه

با توسعه صنعت بانکداری در جهان، بانکداری اسلامی به دلیل ویژگی‌های متمایزی که داشت در کشورهای مختلف اسلامی و غیراسلامی با رشد چشمگیری رو به رو شد. به طوری که حتی بسترهایی برای ادامه تحصیل در زمینه بانکداری اسلامی فراهم شد.

صنعت بانکداری اسلامی تا حدی پیش رفت که ۱۰۹ موسسه آموزشی شرایط تحصیل در این رشته را فراهم کردند. خوب است بدانید ۶۳ درصد از این موسسات در انگلیس فعالیت دارند. هم‌اکنون شمار زیادی بانک اسلامی در اروپا و جهان مشغول به فعالیت هستند. 

چگونگی شکل‌گیری بانکداری اسلامی در اروپا

در سال ۲۰۰۸ بحران مالی در غرب پیش آمد. مشکلات پیش آمده در نظام مالی اروپا و آمریکا باعث ورشکستگی و تعطیلی بانک‌های زیادی شد. سازمان ملل حین انجام تحقیقات به روزنه‌ی امیدی به نام بانکداری اسلامی رسید. بعد از آن تصمیم بر آن شد که بانکداری اسلامی در سیستم مالی جهان پیاده و آزمایش شود.

لندن، پیشرو در بانکداری اسلامی 

یکی از مراکز مهم مالی در جهان لندن است. در بازار بین‌الملل لندن و وال‌استریت رقیب یک‌دیگر محسوب می‌شوند. تا پیش از سال ۲۰۰۰ میلادی در انگلستان مجوز تاسیس بانک‌های اسلامی داده نمی‌شد و تنها به موسسات مالی اسلامی مجوز تاسیس داده میشد. در سال‌های اخیر اما لندن برای این که بتواند مرکزیت خود را حفظ کند، تلاش کرد تا ابزارها و صنایع مختلف مالی را به سمت خود جذب کند. بنابراین بعد از شناسایی بازار مالی گسترده در کشورهای اسلامی، برای جذب این منابع اجازه تاسیس بانک‌های اسلامی را به صورت گسترده صادر شد.

انگلیس علاوه بر رشد چشمگیر در صنعت بانکداری اسلامی، فعالیت‌های گسترده‌ای در جهت تحقیقات و آموزش مالی_اسلامی دارد. این تحقیقات در حوزه بانکداری اسلامی به گونه‌ای است که منبع بسیاری از کشورها از حوزه مالی و بانکداری اسلامی است. مدارس و دانشگاه‌های زیادی در انگلستان در حوزه بانکداری اسلامی فعالیت دارند و به جرئت می‌توان گفت فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها از دانشجویان در کشورهای دیگر قوی‌تر و باسوادتر هستند.

تحصیل بانکداری اسلامی در انگلستان

فارغ‌التحصیلان حوزه علوم مالی و بانکی در انگلستان بعد از  گذراندن علوم پایه مالی، بعد از انجام مصاحبه و گزینش وارد دوره‌ای یک ساله می‌شوند که در آن مباحث اسلامی و احکام بانکداری بدون ربا به آنان آموزش داده می‌شود. سپس بعد از آموزش‌های لازم، از کسانی که مباحث را به خوبی فراگرفته‌اند در صنعت بانکداری اسلامیِ اروپا استفاده می‌شود. حتی بعضی کشورهای دیگر، از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا از این افراد استفاده می‌کنند.

طبق آمار کشورهای اندونزی و مالزی در حدود ۵ سال آینده به ۵۰۰۰ نیروی کار در حوزه بانکداری اسلامی نیاز دارند و اکنون با کمبود نیرو مواجه هستند. 

شیوه‌ای دیگر از فعالیت مالی اسلامی

صندوق‌های خانگی و قرض الحسنه، از جمله فعالیت‌های مالی کارآمد به شمار می‌آیند. این سنت که ریشه در دین اسلام دارد، جوابگوی بسیاری از مشکلات فعلی است. (اگر دوست دارید بدانید اولین صندوق قرض‌الحسنه چه زمان و توسط چه کسی تاسیس شده این مقاله را مطالعه کنید)

امروزه به علت وقت‌گیر بودن این کار و دردسرهای آن، کمتر کسی مسئولیت راه‌اندازی این صندوق را به عهده می‌گیرد. اپلیکیشن همیان با ایجاد بستری مناسب، سعی کرده تا در سهل شدنِ راه‌اندازی و مدیریت صندوق‌های خانگی قدمی موثر بردارد. شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن همیان اولین صندوق خانگی خود را به شکل رایگان راه‌اندازی کرده و فعالیت مالی مفید خود را آغاز کنید. برای اطلاعات بیشتر راجع به همیان این نوشته را مطالعه کنید.