اساسنامه در صندوق‌‌های خانگی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

عضویت در صندوق‌ خانگی سنتی‌ست که از سال‌های قدیم تا به امروز در میان خانواده‌های ایرانی رایج است‌ (برای مطالعه تاریخچه قرض‌الحسنه اینجا کلیک کنید). امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی و البته دردسرهای زیاد این کار، اقبال عمومی نسبت به عضویت در این صندوق‌ها کاهش یافته. اساس کار این صندوق‌ها همیشه اعتماد متقابل اعضا به یک دیگر بود. خیلی اوقات نبود قانون یا مکتوب نکردن قول و قرارهایی که لازم است بین اعضای صندوق‌های خانوادگی گذاشته شود، نه تنها موجب اخلال در  روند عادی صندوق می‌شود، بلکه گاهی روابط خانوادگی هم دچار بحران می‌کند.

در این میان بهترین راه حل «اساسنامه» است. در اساسنامه جزئیات و قوانین صندوق مشخص می‌شود و همه اعضا باید آن را قبول کنند. حال به چند مورد که حتما باید در اساسنامه صندوق خانگی شما قید شود اشاره می‌کنیم.

۱_تعداد اعضا و نامشان مشخص باشد

شما حتما باید نام و نام خانوادگی شناسنامه‌ای همه اعضا را داشته باشید و به طور کامل یادداشت کنید. هیچ وقت بر حسب دوستی یا ارتباط فامیلی نام اعضای صندوق را ناقص ننویسید که بعدا دچار مشکل نشوید. حداقل و حداکثر تعداد اعضای صندوق را هم باید در نظر بگیرید. این اعمال محدودیت از بی‌نظمی در صندوق قرض‌الحسنه شما جلوگیری می‌کند. 

۲_ مبلغ حق عضویت و تاریخ دریافت آن

شما باید شکل دقیق و تاریخ واریزی افراد را تعیین کنید. آیا آن‌ها باید ماهانه مبلغی را واریز کنند؟ یا هفتگی؟ میزان مبلغ در هر نوبت چقدر است؟ اگر افراد در پرداخت سهم خود تاخیر کنند چه تبعاتی دارد؟ و… باید کاملا به این دست از سوالات پاسخ دهید و همه چیز را در رابطه با صندوق خانگی خود مشخص کنید.

۳_ مشخص کردن فردی به عنوان حسابدار صندوق خانگی

حتما باید فردی را به عنوان حسابدار و امین مشخص کنید و بقیه را از این مسئله مطلع کنید. توجه کنید که حسابدار صندوق خانگی شما باید فردی درست کار و امین باشد، به نحوی که برای کسی در رابطه با امور مالی صندوق خانگی شک و شبهه‌ای به وجود نیاید. همچنین حسابدار شما باید توجیه باشد که اطلاعات مالی صندوق را بدون دلیل و اجازه در اختیار اعضا قرار ندهد مگر این که اساسنامه صندوق خانگی شما منعی برای این کار نداشته باشد.

۴_ چگونگی انجام دادن قرعه‌کشی صندوق خانگی

نحوه انجام قرعه‌کشی و فرد یا افرادی که این کار را انجام می‌دهدند باید مشخص باشد. شرایط حضور افراد در حین قرعه‌کشی باید مشخص باشد. آیا همه هنگام قرعه‌کشی باید حضور داشته باشند؟ یا تنها افرادی به نمایندگی از همه؟ اگر کسی به قرعه‌کشی صندوق شک و شبهه‌ای وارد کرد باید چه کرد؟ 

قرعه‌کشی راحت! 

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن همیان و انتقال صندوق خانگی خود به آن، عمل قرعه‌کشی را به صورت نرم‌افزاری و بی‌دردسر انجام دهید. همیان بستری را جهت راحت‌تر کردن امور صندوق‌های خانگی و دورهمی فراهم کرده تا با استفاده از امکانات بیشتر این سنت نیکو را اشاعه دهد. برای اطلاعات بیشتر راجع به همیان مقاله «راه حلی به نام صندوق‌های قرض‌الحسنه همیان» را مطالعه کنید. لازم به ذکر است که شما می‌توانید اولین صندوق خود را به شکل رایگان راه‌اندازی کنید. 

به یاد باشید حتما تبصره‌ها و نکات مهم را در اساسنامه درج کنید. اگر می‌خواهید ارتباط فامیلی یا دوستی شما با وجود این صندوق به مخاطره نیفتد، حتما قوانین را جدی بگیرید و ایجاد یک اساسنامه دقیق از اختلافات جلوگیری کنید.