راه حلی به نام صندوق‌ قرض‌الحسنه همیان 

زمان مطالعه: 6 دقیقه

 پیش‌تر راجع به مزایای قرض‌الحسنه و لزوم ترویج آن صحبت کردیم (برای مطالعه مقاله اینجا کلیک کنید) حال قصد داریم درباره‌ی مشکلاتی که ممکن است برای اعضا و مدیر یک صندوق‌ قرض‌الحسنه پیش بیاید بگوییم. 

اما برای همه‌ی مشکلاتی که بیان خواهیم کرد راه حلی مناسب وجود دارد. نرم‌افزار مدیریت صندوق‌های قرض‌الحسنه همیان موجب می‌شود که تبادل اعضا با صندوقدار  با کمترین چالش اتفاق بیفتد.

در ادامه به چندی از مشکلات مدیریت صندوق‌های قرض‌الحسنه به شکل سنتی اشاره خواهیم کرد.

1_ مشکل دور هم جمع شدن

معمولا یکی از مشکلاتی که صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ خانگی با آن درگیر هستند، هماهنگ کردن همه‌ی اعضا و  ترتیب دادن جلسه‌ی حضوری برای جمع کردن مبالغ و قرعه‌کشی است. اما با وجود این نرم‌افزار و قابلیت ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ همیان، این مشکل رفع شده. در این نرم‌افزار امکان دیدن اطلاعات و واریزی‌های اعضا وجود دارد. نه تنها برای صندوقدار بلکه برای همه اعضا!

با وجود این امکان در نرم‌افزار صندوق‌های قرض‌الحسنه همیان، دیگر نیازی نیست وقت و بی‌وقت نگران ترتیب دادن مهمانی‌ در خانه‌ی صندوقدار یا اعضای دیگر باشید. تنها اتصال به اینترنت، نصب نرم‌افزار، ایجاد صندوقی قرض‌الحسنه در نرم‌افزار و انتقال مبالغ به صندوق قرض‎‌الحسنه همیان، این مشکل را حل می‌کند.

 

2_ بدقولی در حضور

حال فرض کنید که شما به روش سنتی دورهمی ترتیب داده‌ و همه‌ی اعضا صندوق قرض‌الحسنه یا قرعه‌کشی را دعوت کرده‌اید. در این گونه موارد ممکن است بسیاری از اعضا نتوانند خود را با روز و ساعتی که برای حضورشان در نظر گرفته شده هماهنگ کنند یا دیرتر از زمان مشخص شده حاضر شوند.

مسئله تنها به عدم حضور ختم نمی‌شود. گاهی اعضایی که در جلسات حاضر نمی‌شوند فراموش می‌کنند هزینه‌ی خود را پرداخت کنند. یا اگر صندوق قرعه‌کشی باشد به صحت برگزاری قرعه‌کشی شک می‌کنند. نرم‌افزار همیان اما با مجازی کردن این روند، بسیاری از این قبیل مشکلات را رفع کرده است. با ایجاد یک صندوق در نرم‌افزار صندوق‌های قرض‌الحسنه همیان و انتقال صندوق قرض‌الحسنه‌ی خانگی خود به همیان، شما به عنوان صندوقدار یا اعضا یک نیروی کمکی خواهید داشت. صندوق قرض‌الحسنه‌ی همیان از چند روز پیش از موعد واریز هزینه‌ شروع به یادآوری می‌کند. در این صورت به حضور فیزیکی همه اعضا، جهت تضمین واریز هزینه نیازی نیست. تنها باید صندوق خانگی به صندوق قرض‌الحسنه‌ای در همیان انتقال داده شود.

3_ گم شدن پول

گاهی پیش آمده که بعضی از اعضا صندوق، خصوصا اعضایی که پیر هستند، هزینه‌ی خود را به شکل نقدی پرداخت ‌کنند. در این شکل از پرداخت ممکن است مقداری از پول گم شود یا عضو در شمارش اسکناس‌ها اشتباه کرده باشد و مبلغ کم یا زیاد شود. پیش آمدن این مسئله در صندوق‌های قرض‌الحسنه می‌تواند موجب ایجاد اختلاف‌های بسیاری شود. اما صندوق‌های قرض‌الحسنه همیان این مشکلات را حل کرده‌اند. با انتقال صندوق‌ خانگی یا قرعه‌کشی به این نرم‌افزار و ایجاد صندوق قرض‌الحسنه در همیان، گزینه‌ی پرداخت نقدی برای اعضا وجود نخواهد داشت. همه موظف هستند هزینه‌ی خود را از طریق درگاه صندوق قرض‌الحسنه همیان پرداخت کنند. در واقع با ایجاد صندوق قرض‌الحسنه همیان احتمال اختلاف میان صندوقدار و اعضا کمتر شده زیرا همه چیز کاملا شفاف است.

4_ عدم اعتماد به نتیجه قرعه‌کشی

آدم‌ها تفاوت‌های بسیاری با یک دیگر دارند. بعضی به راحتی اعتماد می‌کنند؛ اما جلب اعتماد بعضی از آدم‌ها دشوار است. از آنجایی که معمولا اعضای صندوق‌های قرض‌الحسنه و قرعه‌کشی زیاد است، در نتیجه آدم‌ها با شخصیت‌های متفاوتی عضو صندوق هستند. بعضی از افراد حتما باید هنگام قرعه‌کشی ( در صندوق‌های قرعه‌کشی) حضور داشته باشند تا از صحت برگزاری آن مطمئن شوند. حال اگر صندوق به شکل سنتی اداره شود و همه‌ی امورات وابسته به حضور افراد باشد، مشکل به وجود می‌آید. ممکن است بعضی از اعضا به جواب قرعه‌کشی شک کنند یا جز در شرایطی که خود قرعه‌کشی را دیده باشند به جواب آن اعتماد نکنند.

صندوق‌های قرض‌الحسنه و قرعه‌کشی همیان این قبیل مشکلات را حل کرده است. با نصب این نرم‌افزار و انتقال صندوق قرض‌الحسنه یا قرعه‌کشی خود به نرم‌افزار صندوق‌های قرض‌الحسنه همیان به راحتی می‌توانید عمل قرعه‌‌کشی را انجام دهید. از آنجایی که قرعه‌کشی در نرم‌افزار صندوق‌های قرض‌الحسنه همیان به شکل مجازی انجام می‌شود، در نتیجه جای هیچ شک و شبه‌ای برای اعضا باقی نمی‌ماند.

5_ پیگیری زیاد برای واریز کردن هزینه ماهانه

با وجود مشغله‌های زیادی که همیشه گریبانگیر ما آدم‌ها است، فراموشکار بودن تا حدی امری طبیعی‌ست. ممکن است اعضا یک صندوق قرض‌الحسنه فراموش کنند که هزینه‌ی خود را به موقع پرداخت کنند. در این صورت، مسئولیت تماس با تک تک اعضا و یادآوری به آنها بر دوش صندوقدار می‌افتد. مشکل بزرگتر این است که گاهی این مسئله تنها با یک تماس حل نمی‌شود و  بعضی از اعضا بعد از چندین تماس هزینه‌ی خود را واریز می‌کنند. در نرم‌افزار صندوق‌های قرض‌الحسنه همیان امکانی جهت یادآوری به اعضا بابت پرداخت هزینه‎‌ی صندوق ایجاد شده. به این صورت که تا چند روز پیش از موعد واریز یادآوری شروع می‌شود. با ایجاد صندوق قرض‌الحسنه همیان زحمت صندوقدار کمتر شده و البته مدیریت صندوق راحت‌تر.

گاهی اوقات زحمات مضاعف و گاهی غیرمنطقی که بر دوش بانی‌های یک کار خیر می‌افتد، ممکن است آن‌ها را از اقدام دوباره پشیمان کند. از آنجایی که قرض‌الحسنه بنایی خیر است و وجود آن مزایای زیادی برای افراد یک جامعه دارد (پیشنهاد می‌شود “تاثیرات مثبت ترویج قرض‌الحسنه” را مطالعه کنید)، بهتر است که شرایطی فراهم شود که این امر در راحت‌ترین شکل ممکن انجام شود و محدودیت‌ها به حداقل برسد. صندوق‌های قرض‌الحسنه همیان این امکان را برای همه‌ی افراد جامعه ایجاد می‌‌کنند که اولین گام خود را برای انجام دادن این کار بردارند.

 

6_ پیگری پرداخت اقساط وام

گاهی افراد بعد از دریافت وام از صندوق، موعد پرداخت اقساط خود را فراموش می‌کنند. با نصب این نرم‌افزار و ایجاد صندوق قرض‌الحسنه همیان، پیگیری پرداخت اقساط راحت‌تر می‌شود. علاوه بر آن، اطلاعات پرداخت شفاف است و همه می‎‌توانند از کم و کیف پرداخت‌های صندوق مطلع شوند.

7_ گم شدن یا قاطی شدن اطلاعات اعضا

در بسیاری از صندوق‌های قرض‌الحسنه اطلاعات افراد و صندوق به شکل دستی و روی کاغذ نوشته می‌شد. در این روش در صورت گم شدن کاغذ، اطلاعات همه‌ی اعضا و صندوق از بین می‌رود و دردسرهای زیادی دارد. اما در صندوق‌های قرض‌الحسنه همیان اطلاعات افراد و واریزی هر فرد در حساب شما و نرم‌افزار ثبت می‌شود. حتی اگر شما گوشی خود را از دست بدهید باز هم می‌توانید به حساب کاربری و صندوق قرض‌الحسنه خود در همیان دسترسی داشته باشید.

 

8_ نبود شرایط مناسب جهت ارائه گزارش صندوق

شفاف بودن اطلاعات اعضای صندوق قرض‌الحسنه همیان موجب می‌شود اعضا راحت‌تر به آن صندوق اعتماد کنند. در این  صورت از دوستان و آشنایان خود دعوت می‌کنند تا در آن عضو شوند. در نتیجه تعداد اعضای صندوق بیشتر شده، مبلغ صندوق بیشتر  و گره از کار افراد بیشتری باز می‌شود. اما گزارش واریزی‌ها به همه اعضا کار دشوار و وقت‌گیری به نظر می‌رسد. در صندوق‌های قرض‌الحسنه همیان اطلاعات همه‌ی اعضا، تمام واریزی‌ها، تعداد وام‌هایی که گرفتند، میزان قسط‌هایی که پرداخت کردند و… همه ثبت شده و برای همه‌ی اعضا قابل نمایش است. با وجود چنین امکانی در صندوق قرض‌الحسنه همیان، مراجعه به صندوقدار کمتر می‌شود.

 

9_ مسئولیت سنگین صندوقدار بودن

یکی از مشکلات دیگری که در صندوق‌های قرض‌الحسنه و خانگی به وجود می‌آید عدم قبول مسئولیت صندوقداری است. دلیل این مسئله هم این است که صندوقداری مسئولیتی سنگین و البته کاری پرزحمت است. از پیگیری پرداخت واریزی‌ها گرفته تا دردسرهای تخصیص وام به اعضا. مسئول یک صندوق قرض‌الحسنه در واقع امانتدار پول‌های همه‌ی اعضا است. اما نرم‌افزار همیان هم این قسمت از کار را راحت کرده. با وجود این نرم‌افزار مدیریت صندوق راحت‌تر است و مسئولیت‌های صندوقدار کمتر. شما به عنوان صندوقدار تنها کافی است اطلاعات نرم‌افزاری صندوق قرض‌الحسنه خود را هر روز چک کنید و در صورت مشاهده مشکل با عضو مورد نظر تماس بگیرید.

 

آیا تا به حال در صندوق قرض‌الحسنه‌ای عضو بوده‌اید؟ این صندوق به شکل سنتی اداره می‌شد یا از طریق نرم‌افزار؟

تجربه‌ی خود را با ما به اشتراک بگذارید.