نکاتی برای مدیریت مالی بهتر

زمان مطالعه: 5 دقیقه

 اگر در وضعیت مالی نامناسبی قرار گرفته‌اید و راه چاره‌ای پیدا نمی‌کنید، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا وضعیت خود را بهبود ببخشید. برای بهبود وضعیت مالی شخصی خود به شغلی با درآمد بسیار بالا یا پول‌های بادآورده‌ای مثل ارث نیاز ندارید. برای بسیاری از افراد، مدیریت مالی بهترین راه حل است. مدیریت مالی می‌تواند مخارج شما را کاهش دهد، توانایی سرمایه‌گذاری شما را افزایش و به شما قابلیت پس‌انداز و دستیابی به اهداف مالی می‌دهد.

شاید بعضی از اهداف مالی برای بسیاری از افراد غیرممکن به نظر برسد. مدیریت مالی قرار نیست مانند غول چراغ جادو معجزه کند، بلکه شما را به اهداف خود نزدیک‌تر کرده و راه را هموار می‌کند.

در ادامه به چند راهکار برای مدیریت مالی اشاره خواهیم کرد. بدیهی است که مواردی که به آن‌ها اشاره می‌کنیم تنها راه حل‌های موجود نیستند. بنابراین اگر راه بهتری را می‌شناسید با ما به اشتراک بگذارید.

 

1_ برای مدیریت مالی بهتر هزینه های خود را پیگیری کنید

اگر تا به امروز نمی‌دانید هر ماه برای چه چیزهایی و چرا خرج می‌کنید، قطعا برخی از عادات شخصی شما در خرج کردن نیاز به بهبود دارد. اولین گام مدیریت مالی، آگاهی از همه‌ی هزینه‌ها است. شما می‌توانید هر روز تمام هزینه‌های‌تان را یادداشت کنید یا از نرم‌افزارهای مختلف جهت ردیابی هزینه‌های خود استفاده کنید. با این کار هزینه‌های غیرضروری به راحتی شناسایی می‌شوند. وقتی که به این کار عادت کردید، به راحتی می‌توانید هزینه‌های خود را مدیریت کنید.

2_ یک بودجه‌بندی ماهانه ایجاد کنید

بعد از این که از نحوه‌ی خرج شدن پول‌های‌تان آگاهی پیدا کردید، به راحتی می‌توانید آن‌ها را مدیریت کرده و از درآمد خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

در ابتدا به یاد داشته باشید که لازم نیست در اولین برنامه‌ی بودجه‌بندی خود تغییرات زیادی ایجاد کنید. مثلا اگر چند روز در هفته به رستوران می‌روید یا تفریحات گران‌قیمت دارید، نباید از خود توقع داشته باشید که در یک شب همه‌ی این عادات را ترک کنید. اولین نکته در تعیین یک برنامه‌ی بودجه‌بندی جهت مدیریت مالی این است که براساس مخارج معمول و واقع‌بینانه تنظیم شود. ( اگر نمی‌دانید چگونه بودجه‌بندی کنید مقاله “چگونگی ایجاد یک برنامه مالی” را مطالعه کنید.

شما باید از طریق بودجه‌بندی عادت‌هایی که مخل مسئله مدیریت مالی است را به آرامی ترک کنید. مثلا اگر زیاد به رستوران می‌روید، سعی کنید بیشتر در خانه آشپزی کنید. اما برای تثبیت شدن این عادت به خود فرصت واقع بینانه‌ای بدهید. در غیر این صورت نه تنها موفق به مدیریت مالی نمی‌شوید، بلکه در بودجه‌بندی هم دچار مشکل خواهید شد.

اگر همچنان بودجه‌بندی را امری ضروری نمی‌دانید مقاله “چرا بودجه‌بندی” را مطالعه کنید.

 

3_ پس انداز خود را افزایش دهید

سعی کنید به مرور مبلغی از درآمد خود را پس‌انداز کنید. حتی به میزان کم، حتی اگر زمان‌بر باشد. در نگاه اول شاید این عمل خیلی کارآمد به نظر نرسد، اما وقتی شما به مرور شاهد نتایج کوچک مدیریت مالی در زندگی خود شوید و تاثیر مثبت آن را ببینید، انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه‌ی راه دارید. 

سعی کنید یک صندوق اضطراری ایجاد کنید که بتوانید در صورت بروز شرایط غیرقابل پیش‌بینی از آن استفاده کنید. وجود صندوق اضطراری را دست کم نگیرید. حتی اگر مبلغی که به این صندوق اختصاص می‌دهید ناچیز باشد، در نهایت همان مبلغ کم در شرایط اضطراری به یاری شما می‌آید. برای آگاهی از چراییِ لزوم داشتن صندوق اضطراری مقاله “چرا باید صندوق اضطراری داشته باشیم” را مطالعه کنید.

 

4_ پرداخت به موقع قسط و بدهی‌ها برای مدیریت مالی

پرداخت به موقع صورت‌حساب‌ها روشی آسان برای مدیریت مالی است و مزایای بسیاری دارد. این کار از پرداخت جریمه‌ی دیرکرد جلوگیری می‌کند. هنگام مدیریت مالی پرداخت قسط‌ها و بدهی‌های شما باید در اولویت قرار بگیرد. این هزینه‌ها جز هزینه‌های ضروری به حساب می‌آیند.

 

5_ کاهش هزینه‌های بلااستفاده

آیا تا به حال برای‌تان پیش آمده که اشتراک ماهانامه، سایت پخش آنلاین فیلم یا مجله‌ای را تهیه کنید اما در واقعیت از هیچ یک از این خدمات استفاده نکنید؟ اگر این عادت را داشته باشید، بی‌شک هنگام ردیابی کردن مخارج خود آن را شناسایی می‌کنید. کنار گذاشتن اشتراک ماهانه و خدماتی که حتی از آن‌ها استفاده نمی‌کنید کار آسانی است. برای مدیریت مالی بهتر لازم است تا همه‌ی اشتراک‌های غیرضروری را لغو کنید و اگر قابلیت لغو ندارند، می‌توانید آن را به فرد دیگر واگذار کرده و هزینه‌اش را دریافت کنید. با این کار در واقع پول از دست رفته‌ی خود را زنده می‌کنید.

 

6_ برای خریدهای بزرگ برنامه‎‌ریزی کنید

بعضی از وام‌ها یا تسهیلات برای خریدهایی مثل خانه یا ماشین ایده‌آل هستند. اما استفاده از این تسهیلات و وام‌ها همه منوط به مدیریت مالی شما و برنامه‌ای است که برای خریدِ نیاز خود دارید. 

شما می‌توانید علاوه بر وام‌های بانکی روی صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی حساب کنید. اگر از همین لحظه برنامه‌ریزی کنید و عضو چند صندوق قرعه‌کشی یا قرض‌الحسنه‌ی خانگی شوید، دیگر لازم نیست پروسه‌ی خسته‌کننده‌ی دریافت وام از بانک‌ها را طی کنید. برای شروع می‌توانید اولین صندوق‌ قرض‌الحسنه خود را در نرم‌افزار همیان ایجاد کنید و با فرستادن این مقاله برای دوستان خود آن‌ها را به این صندوق دعوت کنید.

 

7_ یک سرمایه گذاری کوچک را شروع کنید

اگر توانایی شما برای سرمایه‌گذاری محدود است، مبالغ کوچک جهت سرمایه‌گذاری را دست کم نگیرید. حتی اگر سود حاصل از این سرمایه‌گذاری کم است، دست‌کم این سود می‌تواند به حساب پس‌انداز شما یا صندوق اضطراری واریز شود.

همچنین اگر شما اهداف مالی داشته باشید، لازم است گام‌هایی هر چند کوچک برای سرمایه‌گذاری بردارید. قدم‌های کوچک را دست کم نگیرید. هرچقدر که از مدیریت مالی نتیجه‌ی مثبت بگیرید نسبت به آن وفادارتر خواهید بود.

مسیر دستیابی به مهارت مدیریت مالی با تغییر عادت‌ها آغاز می‌شود. بدیهی است که تغییر برخی عادت‌ها آسان‌تر از بقیه خواهند بود. مسئله‌ی مهم این است که استمرار داشته باشید و نسبت به برنامه‎‌ای که برای مدیریت مالی در نظر گرفته‌اید، متعهد بمانید. با تمرین و استمرار در نهایت شما مهارت‌های مدیریت مالی را به مرور و به نحو احسن می‌آموزید. مهارت مدیریت مالی یکی از مهم‌ترین مسائل در زندگی هر کسی است و فراگرفتن آن در طول زندگی به شما کمک‌های بسیاری خواهد کرد.

فراموش نکنید که پایه و اساس مدیریت مالی داشتن یک بودجه‌بندی محکم است.