چگونه به آزادی مالی برسم؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

 آزادی مالی برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. آزادی مالی برای بعضی به معنای توانایی مدیریت هزینه‌های غیرمنتظره یا شرایط اضطراری است. برای بعضی دیگر به معنای پرداخت نقدی برای یک خرید بزرگ، مانند ماشین یا تعطیلات رویایی است. شاید تصور شما از آزادی مالی این باشد که هر زمان که بخواهید خود را بازنشسته کنید.  

اما درست‌ترین تعریف عبارت “آزادی مالی” این است: کنترل شما بر امور مالی نه برعکس. 

شاید این مسئله رویای بسیاری از ما باشد. در ادامه به راهکارهایی که ما را به این رویا نزدیک‌تر می‌کند اشاره خواهیم کرد.

 شروع مسیر آزادی مالی

شروع همیشه یکی از سخت‌ترین بخش‌های یک فرآیند است. خوب است برای پیش رفتن در سفر آزادی مالی خود، در ابتدا راهکارهایی جهت کاهش هزینه‌ها، کنترل مخارج و ایجاد استقلال مالی را مرور کنیم.

پیش از این لازم است به مسئله‌ای مهم اشاره کنیم. اگر تا به حال هزینه‌های خود را مدیریت نکرده‌ و برای خرج کردن محدودیتی نداشته‌اید، به احتمال زیاد  عملی کردن بسیاری از توصیه‌های این مقاله برای شما سخت خواهد بود. توصیه‌ی ما این است که صبور باشید و به آرامی اما مستمر این کارها را انجام دهید.

1_ پیگیری هزینه‌ها برای آزادی مالی

همیشه اولین قدم تحقیق و شناسایی‌ست! ثبت هزینه‌های روزانه اولین قدمی است که باید برای آزادی مالی بردارید. بسیاری از ما بدون برنامه‌ریزی برای کالاها و خدمات غیرضروری هزینه می‌کنیم. 

ردیابی عادات خرید در طول زمان به شما کمک می کند که خریدهای بیهوده را مشخص کرده و از بین ببرید. به عنوان مثال، اگر شما روزانه 5 هزار تومان برای خرید خوراکی‌ای خرج می‌کنید، در ظاهر عدد زیادی به نظر نمی‌رسد، اما در طول یک سال، هزینه‌ی خوراکی شما یک میلیون و هشتصد تومان شده است. این پول می‌توانست برای بلیط یکی از سفرهای شما خرج شود! 

برای ردیابی مخارج‌تان سعی کنید تمام خریدهای خود را در شش ماه گذشته ثبت کنید. خریدهای ثابت و متغیر را جدا کنید. اگر نمی‌دانید هزینه‌های ثابت و متغییر چیست، این مقاله را مطالعه کنید. 

با این کار می‌توانید ببینید هر ماه پول خود را چگونه خرج می‌‌کنید و تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد چگونگی کاهش هزینه‌ها بگیرید. 

2_ بودجه‌بندی برای آزادی مالی

حالا شما می‌دانید کدام هزینه‌ها ضروری و کدام غیرضروری است. برای حذف و یا کاهش این هزینه‌ها باید برنامه مالی داشته باشید. بودجه‌بندی در واقع یک برنامه‌ی مالی است که شما را در خرج کردن درآمدتان یاری می‌کند. 

شاید این کار برای شما جالب و سرگرم‌کننده نباشد اما در نهایت شما را به آزادی مالی نزدیک‌تر می‌کند. بعد از ایجاد این برنامه باید به آن پایبند باشید. خوب است با نزدیکان خود راجع به این برنامه صحبت کنید. از آن‌ها بخواهید که اگر قصد سرپیچی از این برنامه را داشتید اهدافتان را به شما یادآوری کنند. در این صورت راحت‌تر می‌توانید در مقابل خریدهای غیرضروری و عوامل وسوسه‌کننده مقاومت کنید. برای داشتن یک برنامه مالی این مقاله را مطالعه کنید.

 

3_ پرداخت کردن همه بدهی‌ها

زمانی که درصد زیادی از درآمد شما صرف پرداخت بدهی می‌شود، رسیدن به آزادی مالی سخت یا گاهی غیرممکن به نظر می‌رسد. با این حال، ایجاد یک برنامه برای رهایی از بدهی‌ها (حتی اگر مدت زیادی طول بکشد) به شما در پیش رفتن در راه آزادی مالی انگیزه زیادی می‌دهد.

 در کنار تسویه کردن بدهی‌های خود سعی کنید از قرض گرفتن خودداری کنید.

یک فکر بکر!

یکی از راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن بسیای از بدهی‌های خود را پرداخت کنید، عضویت در صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی و دوستانه است. دریافت وام از این صندوق‌ها راحت‌تر از تسهیلات بانک و دیگر روش‌ها است. علاوه بر آن هیچ بهره‌ای به این وام‌ها تعلق نمی‌گیرد. 

شما می‌توانید با نصب نرم‌افزار همیان اولین صندوق خانگی خود را ایجاد کنید. یا با استفاده از این نرم‌افزار در یکی از صندوق‌های دوستان و آشنایان خود عضو شوید.

نرم‌افزار همیان مدیریت صندوق‌های خانگی و قرض‌الحسنه را برای صندوقدار راحت‌تر می‌کند.

 

4_ یک صندوق اضطراری ایجاد کنید

 برای اینکه یک اتفاق غیرمنتظره زندگی‌تان را مختل نکند یا شما را از رسیدن به آزادی مالی باز دارد، باید صندوقی اضطراری داشته باشیم. در ابتدا ممکن است فکر کنید که با وجود این صندوق نمی‌توانید پولی پس‌انداز کنید. اما خوب است بدانید بدون صندوق اضطراری شما مجبور می‌شوید در زمان حادثه از صندوق پس‌انداز خود برداشت کنید. برای آگاهی بیشتر درباره‌ی صندوق اضطراری مقاله “چرا باید صندوق اضطراری داشته باشیم؟” را مطالعه کنید. 

داشتن یک صندوق اضطراری برای استقلال مالی به حدی ضروری است که شاید لازم باشد موقتا به فکر یافتن راهی برای افزایش درآمد خود باشید. 

 

5_ با افزایش حقوق، مخارج خود را افزایش ندهید

بسیاری از مردم این اشتباه را مرتکب می شوند که با افزایش قدرت درآمد، سبک زندگی و هزینه‌های خود را تغییر می‌دهند. اما آزادی مالی به معنای آزادی در خرج کردن درآمد نیست.

 به جای آن که درآمد اضافی خود را صرف خرید خانه بزرگ‌تر (بیش از حد نیاز)، ماشین جدید یا گران‌ترین دستگاه‎‌های دیجیتالی کنید، هزینه‌های فعلی زندگی خود را حفظ کرده و قسمتی از درآمد جدید خود را صرف ایجاد یک شرایط ایمن مالی در حساب پس‌انداز و صندوق اضطراری خود کنید.

 مقاومت در برابر تمایل به خرج کردن بی‌رویه پولی که امروز به دست می آورید، گامی عظیم به سوی آزادی مالی آینده است. بدیهی‌ست که ارزش آزادی مالی بیشتر از آخرین مدل گوشی هوشمند است.

سوال؟

چطور بفهمیم به آزادی مالی دست یافته‌ایم؟

هیچ خط پایان مشخصی برای سفر آزادی مالی شما وجود ندارد. درست مانند تعریف مفهوم این عبارت، هر کس معیارهای خود را برای موفقیت دارد.

 با این حال، چند شاخص عمومی و پذیرفته شده وجود دارد که نشان می‌دهد شما در راه رسیدن به آزادی مالی هستید: 

  • استفاده محدود از قرض 
  • به اندازه‌ی 4 الی 6 ماه پول در  صندوق اضطراری خود دارید.
  • امکان تامین مالی حساب‌های پس‌انداز و بازنشستگی
  • آمادگی بازنشستگی با شرایط حال حاضر

دستیابی به آزادی مالی آسان نیست، اما قطعا ارزش تلاش کردن را  دارد. پنج توصیه‌ی بالا می تواند به شما کمک کند تا از بدهی‌ها رها شوید و هزینه‌های بیهوده را به حداقل برسانید تا پایه‌ای محکم برای آزادی مالی آینده خود ایجاد کنید.

از کوچک شروع کنید اما بزرگ فکر کنید