حساب و وام قرض‌الحسنه‌ در بانک‌ها

زمان مطالعه: 3 دقیقه

وام، یکی از راه‌های مناسب جهت افزایش نقدینگی به شمار می‌آید. در میان وام‌های مختلف بانکی، وام‎‌ قرض‌الحسنه از جمله گزینه‌های مناسب است. بهره و کارمزد کمتر نسبت به وام‌های دیگر و تعداد اقساط مناسب برای بازگشت وام، از جمله دلایل اقبال عمومی به دریافت این وام‌ها است. در این مقاله قصد داریم به بررسی وام‌های قرض‌الحسنه بانکی و غیربانکی بپردازیم.

حساب قرض‌الحسنه چیست؟

به حسابی که توسط بعضی مراجعان بانک افتتاح می‌شود و سودی به سپرده آن تعلق نمی‌گیرد، حساب قرض‌الحسنه گفته می‌شود. بانک‌ها با استفاده از این سپرده‌ها به مشتریان خود وام قرض‌الحسنه اهدا می‌کنند. گاهی به بعضی از این حساب‌ها از طریق قرعه‌کشی جوایزی تعلق می‌گیرد که هدف از این کار تشویق مشتریان جهت افتتاح حساب قرض‌الحسنه می‌باشد. خوب است بدانید برداشت پول از حساب‌های قرض‌الحسنه محدودیتی ندارد.


انواع حساب‌های قرض‌الحسنه

حساب‌های قرض الحسنه خود به دو دسته تقسیم می شوند.

1_ قرض‌الحسنه جاری
این حساب بدون سود است. دارنده می‌تواند با وجود این حساب چک دریافت کند. معمولا تنها افراد شاغل می‌توانند این حساب را داشته باشند یا در کل فردی که دلیل منطقی برای استفاده از چک داشته باشد. علاوه بر چک، برداشت از این حساب از طریق کارت اعتباری هم امکان‌پذیر است.

2_ قرض‌الحسنه پس‌انداز
این نوع حساب برخلاف حساب جاری، هدفش پس‌انداز می‌باشد. افرادی که تراکنش کم و سرمایه محدود دارند می‌توانند این حساب را انتخاب کنند. معمولا صاحبان این حساب‌ها می‌توانند در قرعه‌‌کشی‌های بانک شرکت کنند.

 

چه کسانی می‌توانند وام قرض‌الحسنه دریافت کنند؟

سود کم این وام یکی از دلایل پرطرفدار بودن آن است. برای دریافت این وام باید جز یکی از این دسته‌ها باشید.
متقاضی وام ازدواج، ساخت و تعمیر مسکن در روستا. وام تولد فرزند. وام قرض‌الحسنه برای خرید جهیزیه، تعمیرات مسکن، ابتلا به بیماری، کارآفرینی، کشاورزی و دامپروری.


شرایط دریافت وام قرض‌الحسنه چیست؟

شرط اول افتتاح حساب برای اشخاص حقیقی و حقوقی، داشتن اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی است. با این مدارک می‌توانند حساب مورد نظر را افتتاح کنند. بعد از افتتاح و بعد از گذشت مدت زمان مناسب می‌توانید طبق قوانین بانکی که در آن افتتاح حساب کرده‌اید وام قرض‌الحسنه دریافت کنید. توجه کنید که حتما باید مبلغ مشخصی که بانک تعیین می‌کند را به حساب خود واریز کنید تا بتوانید وام قرض‌الحسنه دریافت کنید. همچنین برای دریافت این وام به ضامن مورد تایید بانک هم نیاز دارید. توجه کنید که برای دریافت وام با سود 2 الی 4 درصد باید سپرده مشخصی را در زمان مشخص در حساب خود نگه دارید.


مبلغ وام قرض‌الحسنه

وام قرض‌الحسنه در بانک‌ها به افراد حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. در سال 1401 مبلغ وام قرض‌الحسنه برای افراد حقیقی 200 میلیون تومان، با بازپرداخت 60 ماهه است. همچنین برای اشخاص حقوقی سقف مبلغ 500 میلیون تومان با بازپرداخت 84 ماهه در نظر گرفته شده. دریافت کننده باید وام دریافت شده را به شکل ماهانه و طی اقساط تعیین شده پرداخت کند.


وام قرض‌الحسنه در همیان

یکی از راه‌های آسان برای دریافت وام قرض‌الحسنه صندوق‌های خانگی هستند. متاسفانه رونق این صندوق‌ها کمتر از گذشته شده و بسیاری از افراد از نعمت دریافت وام قرض‌الحسنه سریع و آسان محروم شده‌اند. اپلیکیشن همیان اما با ایجاد بستری دیجیتال سعی در سهل کردن این سنت و فراگیر شدن دوباره آن دارد. شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن همیان و ایجاد اولین صندوق خود به شکل رایگان، امورات مربوط به مدیریت صندوق خود را راحت‌تر انجام دهید. همچنین اگر از قبل صندوقی داشته‌اید، می‌توانید به راحتی سابقه صندوق خود را به همیان انتقال دهید و ادامه کار صندوق خود را در همیان پیش ببرید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به همیان، این مقاله را مطالعه کنید.
آیا تا به حال وام بانکی قرض‌الحسنه دریافت کردید؟ از تجربه خود برای ما بگویید.