مقایسه وام خرد بانک‌ها با نئوبانک‌ها

زمان مطالعه: 3 دقیقه

  با کمی جست‌و‌جو درباره وام، نام وام خرد به چشممان می‌آید. اما گاهی این نکته که “وام خرد چیست؟” برای ما مبهم می‌شود. وام خرد به وامی گفته می‌شود که  پرداختی آن زیر 100 میلیون تومان است. از گذشته تا به امروز این مدل از وام در صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی یا محلی وجود داشته است. امروزه  این نوع وام در بانک‌های مجازی و حقیقی نیز قابل پرداخت است.

 

وام خرد در بانک‌ها

  در چندسال گذشته در عرف بانکداری چیزی به‌نام وام خرد وجود نداشته و اگر هم پرداختی توسط بانک‌ها صورت گرفته وجود ضامن الزامی بوده. نزدیکترین حالتی که وام خرد را در ذهن ما تداعی می‌کند، صندوق‌های خانگی و قرض‌الحسنه هستند. با‌توجه به اینکه تا امروز انواع تسهیلات بانکی به جامعه آماری کمی از مردم تعلق گرفته است، دولت مدتی‌ست که برای سطح رفاه بیشتر در جامعه طرح تسهیلات خرد را ابلاغ کرده. این طرح تا حدودی توسط بانک‌ها اجرایی شده. اما همچنان ارائه این تسهیلات با موانعی همراه روبه‌روست. یکی از این موارد لزوم سفته یا ضامن است. برای اطلاع بیشتر درباره وام خرد، صندوق‌های خانگی و قرض‌الحسنه، توصیه می‌شود مقاله«شرایط اولیه برای تشکیل صندوق خانگی» را مطالعه کنید.

 

 

وام خرد در نئوبانک‌ها 

نئوبانک‌ها به بانک‌هایی هستند که وجود خارجی ندارند و فقط در گوشی به‌وسیله سایت یا اپلیکیشن  ارائه خدمات می‌کنند. این بانک‌های مجازی روند ثبت و دریافت وام را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهند، هرچند ممکن است مبلغ ارائه وام در این بانک‌ها حداقل باشد و حتی به 100 میلیون تومان نرسد، اما سرعت این مدل خیلی بالاتر از بانک‌های حضوری است. در نئوبانک‌ها سقف ارائه وام تا 15 میلیون می‌رسد. در بعضی از بانک‌های مجازی نیز وجود سفته الزامی است

 

 

مقایسه وام خرد بانک‌ها و نئوبانک‌ها

همانطور که اشاره شد، شرایط ارائه وام در بانک‌ها ممکن است کمی متفاوت از مصوبات دولت انجام شود اما با این حال باید گفت، ارائه وام در این بانک‌ها تا سقف 100 میلیون تومان مجاز می‌باشد؛ این در حالی است که در نئوبانک‌ها ارائه وام تا 15  میلیون می‌رسد. از طرفی سرعت دریافت وام در نئوبانک‌ها به مراتب بیشتر از بانک‌های حضوری است. 

مسئله دیگری که در مورد وام حائز اهمیت است میزان کارمزد آن است. کارمزد وام نئوبانک‌ها عددی بین صفر تا 4 درصد است. در حالی که نرخ کارمزد در بانک‌های حقیقی بین عدد 2 درصد تا 18 الی 21 درصد، متغیر می‌باشد.

 

مزیت طرح همیان نسبت به نئوبانک‌ها

در‌باره طرح همشرکتیان که مدتی است فعالیت خود را شروع کرده باید گفت؛ هرچند این طرح در کلیت از رقبای نئوبانک‌ها محسوب می‌گردد اما مزیت قابل توجهی نسبت به نئوبانک‌ها و بانک‌ها دارد. در همیان سپرده‌گذاری صورت نمی‌گیرد و تنها عضویت در صندوق کفایت می‌کند در حالیکه در بانک‌های حضوری و مجازی داشتن سپرده و خواب آن یک الزام محسوب می‌شود و بدون آن خدماتی ارائه نمی‌شود. لازم به ذکر است ارائه وام بدون ضامن در طرح همشر‌کتیان تا سقف 20 میلیون تومان هم مجاز می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر با طرح هم‌شرکتیان اینجا کلیک کنید

 

تا حالاا از صندوق‌های خونگی وام گرفتی؟ از تجربه‌ات برامون بنویس