زنان و صندوق‌های دورهمی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

صندوق‌های دورهمی و خانگی سال‌هاست که بین بسیاری از خانواده‌ها سنتی رایج هست. این صندوق‌ها جایگزین مناسبی برای دور زدن پروسه‌ی وقت‌گیر دریافت وام از بانک هستند. معمولا در این صندوق‌ها از چیزی به نام سود و ضامن خبری نیست و گاهی تنها برای دادن مزد حسابداری به کسی که این مسئولیت را به عهده گرفته، مبلغی اندک به عنوان کارمزد در نظر گرفته می‌شود.

وجود صندوق‌های دورهمی از روزگاران قدیم تا حال امروز، باعث خیر و دستگیری از مردم عادی بوده. چه بسیار گر‌های مالی مانند قرض‌ها، مشکلات اقتصادی ناگهانی بودند که با پول صندوق‌ها دورهمی و خانگی حل شدند. چه بسیار شادی‌هایی چون خرید جهیزیه و جشن عروسی‌هایی که اگر صندوق‌های دورهمی نبود، لبخند را روی لب آدم‌ها نمی‌آوردند.

 

 

یکی از بسترهای مهم ایجاد صندوق‌های دورهمی، جمع‌های زنانه است. پیش از این راجع به اولین صندوق قرض‌الحسنه و تاریخچه شکل‌گیری این صندوق‌ها صحبت کردیم. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید. اکنون قصد داریم به یکی از بسترهای مهم شکل‌گیری این صندوق‌ها، یعنی جمع‌های زنانه، بپردازیم.

 

زنان و سواد اقتصادی

متاسفانه در بعضی از خانواده‌ها به علت باورهای غلط، همچنین فرهنگ مردسالاری اعتقاد بر این است که بهره زنان از هوش اقتصادی و مالی بسیار اندک است. حال آنکه بسیاری از اوقات جمع‌های زنانه از دیرباز تاکنون مبدا شکل‌گیری فعالیت‌های اقتصادی بودند. چه بسیار زنانی که پول کم را به بهترین وجه ممکن مدیریت می‌کنند و از هوش مالی و شم اقتصادی بالایی برخوردارند.

صندوق‌های دورهمی و قرض‌الحسنه از جمله فعالیت‌های اقتصادی است که از قدیم‌الایام در جمع‌های زنانه رایج بوده. خانم‌های پیر و جوانی که شاید سطح سواد بالایی نداشتند، اما به لزوم عضویت در این صندوق‌ها و مسائل اقتصادی واقف بودند. این دسته از زنان همیشه در مواقع حساس و بحران‌های اقتصادی خانواده بار سنگین مالی را به واسطه دوراندیشی خود کم می‌کردند.

 

 

دورهمی های قدیمی زنانه و صندوق‌های دورهمی

وقتی سخن از دورهمی و جمع‌های زنانه به میان می‌آید، تصویری که توی ذهن بسیاری از آدم‌ها می‌آید محدود با آشپزی، سبزی پاک کردن و شست و شورهای معمول است. حال آنکه یک قاب مهم در میان این تصاویر مغفول مانده. بستر بسیاری از صندوق‌های دورهمی، جمع‌های زنانه بوده. جمع‌هایی که علاوه بر آشپزی و امورات روزمره خانه، همیشه به فکر روز مبادا بودند، به اجاره، رهن خانه، جهیزیه و جشن عروسی فرزند خود فکر می‌کردند و برای کم شدن بار مالی از روی دوش همسرانشان به فکر راه چاره‌ای بودند.

 

صندوق‌های خانگی در همیان

یکی از مشکلات عمده صندوق‌های دورهمی و خانگی مدیریت آن و مسئولیت سنگین به عهده گرفتن این کار است. تا جایی که بسیاری از صندوق‌ها به دلیل این معضل تشکیل نمی‌شوند یا در میانه راه با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. امروزه اما با وجود فضای مجازی و بسترهای دیجیتال این مشکل تا حد زیادی حل شدنی‌ست.

از این روی، جمعی از افراد دغدغه‌مند، دست به ایجاد بستری دیجیتال برای حسابداری و مدیریت هرچه راحت‌تر صندوق‌های دورهمی زدند. اپلیکیشن همیان، با ایجاد قابلیت ایجاد صندوق و حسابداری اتوماتیک، بار مدیران صندوق و حسابداری صندوق‌های دورهمی را راحت‌تر کرده. افراد می‌توانند با ایجاد صندوق دورهمی و قرض‌الحسنه خود در همیان، این کار را خیلی راحت‌تر از سال‌های پیش انجام دهند و از مزیت‌های این صندوق‌ها بهرمند شوند. برای خواندن اطلاعات بیشتر راجع به این اپلیکیشن این مقاله را مطالعه کنید.

اگر از همیان استفاده کردید، حتما تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.