سرمایه‌گذاری یعنی چه؟ 

زمان مطالعه: 3 دقیقه

این روزها هیچ‌کس از نوسانات اقتصادی در امان نیست. متاسفانه شرایط اقتصادی در کشور ما قابل پیش‌بینی نیست و اگر فکر اقتصادی دیگری غیر از ذخیره پول نداشته باشیم روز به روز در شرایط مالی بدتری قرار می‌گیریم. راه‌های زیادی برای مقابله با این شرایط وجود دارد که یکی از این راه‌‌ها “سرمایه‌گذاری” است. در ادامه به چیستی سرمایه و سرمایه‌گذاری و مزیت‌ها و انواع آن می‌پردازیم.

 

سرمایه به چه چیزی اطلاق می‌شود؟ 

سرمایه‌ به هر دارایی مانند وجه نقد، کارخانه، تجهیزات صنعتی، ارز بین‌الملل، طلا، زمین، خانه و…. گفته می‌شود. سرمایه عموما یا مالی است یا ارزشی معادل دارایی مالی دارد. سرمایه گاه نقدی است و گاه غیرنقدی.

 

سرمایه‌گذاری چیست؟ 

استفاده از سرمایه به شکلی که سودآفرین باشد و موجب رشد آن شود را “سرمایه‌گذاری” می‌گویند. یکی از اهداف سرمایه‌گذاری حفظ ارزش پول  در برابر تورم است. علاوه بر آن، سرمایه‌گذاری ارزش دارایی شما را (خصوصا در ایران) حفظ می‌کند.

 

مزایای سرمایه‌گذاری چیست؟

 

1_ خنثی کردن تورم

به دلیل نبود ثبات اقتصادی در کشور، سرمایه‌گذاری راه نجاتی برای در امان ماندن از نوسانات اقتصادی به شمار می‌آید. سرمایه‌گذاری علاوه بر حفظ پول، موجب رشد آن نیز می‌شود.

 

2_ تامین دوران بازنشستگی

آدمی همیشه جوان نیست و توان کار و تلاش ندارد. هر فردی باید در سنین جوانی به فکر دوران کم‌توانی و اصطلاحا بازنشستگی خود باشد. سرمایه‌گذاری یکی از راه‌های تامین دوران بازنشستگی‌ست. با سرمایه‌گذاری مناسب در جوانی، می‌توانید دوران بازنشستگی خود را بدون دغدغه مالی بگذرانید. این سرمایه‌گذاری می‌تواند شامل هر چیزی شود. از شریک شدن در کسب‌وکار بگیر تا خرید ارز، طلا و سهام شرکت‌ها.

 

3- دستیابی به اهداف مالی

به احتمال زیاد هر کدام از شما اهداف مالی مشخصی داریم. رسیدن به بسیاری از این اهداف با حقوق ماهیانه کارمندی و خرد قابل دستیابی نیست. مثلا ممکن است در زمانی که شما مشغول جمع کردن پول برای خرید خانه هستید قیمت خانه افزایش پیدا کند. اما اگر همین پول‌های خرد را به جای جمع کردن سرمایه‌گذاری کنید، راحت‌تر از قبل به اهدافتان دست پیدا می‌کنید.

 

انواع سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری شامل دو نوع کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌شود.

 

۱_ سرمایه‌گذاری بلند مدت

در این مدل سرمایه‌گذاری شما سرمایه خود را بیشتر از یک سال نگه می‌دارید و در واقع بازدهی این سرمایه‌گذاری در بلندمدت اتفاق می‌افتد.

 

۲_ سرمایه‌گذاری کوتاه مدت

در این نوع سرمایه‌گذاری شما سرمایه خود را در بازه زمانی کوتاه‌تری نگه میدارید. البته که بازه زمانی مشخصی وجود ندارد و ممکن است دو سال برای یک سرمایه‌گذاری زمان کوتاهی محسوب شود.

 

سرمایه‌ همیانی

اگر پیش از این سرمایه‌گذاری نکرده‌اید یا نمی‌دانید چطور این کار را آغاز کنید، ما یک پیشنهاد راحت برای شما داریم. شما می‌توانید با ایجاد صندوقی دورهمی و خانگی رایگان در اپلیکیشن همیان، ماهیانه یا هفتگی مقداری از پول خود را ذخیره کنید و در زمان مناسب از طریق قرعه‌کشی یا به شکل نوبتی از این صندوق وام دریافت کنید. با وجود این صندوق‌ها علاوه بر این که شما یک راه حل برای پاسخ به پیشامدهای ناگهانی و اضطراری دارید، خیلی از اوقات می‌توانید برای افزایش نقدینگی خود از این صندوق‌ وام دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر راجع به همیان این مقاله را مطالعه کنید.

 

یک پیشنهاد!

شما پیش از سرمایه گذاری لازم است بدانید چگونه پول خود را مدیریت کنید. اگر در این کار تبحری ندارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله “5 راه برای جلوگیری از ولخرجی” . “بودجه‌بندی، راهکاری کلیدی برای پس‌انداز اصولی” را مطالعه کنید.

 

تا حالا  پولتون رو سرمایه‌گذاری کردید؟ از تجربه‌تون برای ما بنویسید