چگونگی آموزش سواد مالی به کودکان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

سواد و هوش مالی از جمله مسائل ابتدایی اما مهم در زندگی همه ما است. اما متاسفانه بسیاری از ما همین مسئله ابتدایی و مهم را خیلی دیر و با آزمون و خطا آموختیم. بسیاری از والدین تنها سعی بر این دارند که فرزند خود را به لحاظ مالی تامین کنند و به این فکر نمی‌کنند که بالاخره  روزی فرزندشان باید مستقل شود و به تنهایی نیازهای مالی خود را رفع کند. این رویکرد خانواده‌ها به فرزند و حتی خودشان آسیب می‌زند. در این میان آموزش سواد مالی به کودکان یک مسئله مهم به شمار می‌آید.

در کنار خانواده‌ها اما مدارس که وظیفه تعلیم و تربیت را بر عهده دارند از این مسئله غافل هستند. هیچ سر فصل یا درسی تحت عنوان سواد مالی کودکان و نوجوانان وجود ندارد. بنابراین می‌شود گفت بیشتر فرزندان ما بدون آموزش ابتدایی مسائل مالی در جامعه قدم می‌گذارند. خیلی از آن‌ها از طریق آزمون و خطا مسائل مالی را می‌آموزند و بعضی هم هیچ وقت این مهم را یاد نمی‌گیرند و به خود و اطرافیانشان ضربه می‌زنند. 

سن آموزش مالی به کودکان 6 الی 7 سال است. والدین از این سنین می‌توانند به آرامی تقویت هوش و سواد مالی فرزندشان را آغاز کنند.

در این مقاله قصد داریم درباره‌ی سواد مالی کودکان گفت‌و‌گو کنیم و چند راهکار جهت آموزش مالی به کودکان ارائه دهیم.

1_ دادن پول تو جیبی برای آموزش سواد مالی به کودکان

پول تو جیبی اولین و مناسب‌ترین راهکار برای آموزش سواد مالی به کودکان است. شما می‌توانید روزانه یا هفتگی (برای سنین کم) به فرزندان خود پول تو جیبی بدهید. برای آنان توضیح دهید که پول توجیبی بعدی‌شان را چه زمانی میگیرند. مبلغ پول توجیبی باید به اندازه توان مالی والدین باشد (اگر توان مالی شما محدود و اندک است باید برای فرزندتان توضیح دهید تا از شرایط مالی خانواده آگاهی پیدا کند) اگر فرزندتان مبلغی بیش از آنچه به او داده‌اید درخواست کرد، دلیلش را از او بپرسید و در صورت نیاز به او پول بیشتری دهید و در غیر این صورت دلیل این که پول بیشتری نمی‌دهید را توضیح دهید.

2_ رفع یکی از نیازهای کودک با پول خودش

سعی کنید یکی از نیازهای کوچ فرزندتان را هدف بگیرید و به او بگویید که سعی کند همه یا کمی از پول آن را از طریق پس‌انداز پول توجیبی خود تامین کند. این عمل باعث می‌شود هوش اقتصادی کودک تقویت شود. با این کار کودک متوجه اولویت‌ها و نیازها می‌شود و می‌داند چه میزان از پول خود را کجا خرج کند. این مسئله یکی از راهکارهای آموزش سواد مالی به کودکان است.

3_ گذاشتن صندوق پس‌انداز و قرض‌الحسنه

سعی کنید برای آموزش سواد مالی به کودکان صندوق پس‌انداز یا خانوادگی برای کودکان خود یا در صورت فراهم بودن شرایط با همکاری کودکان آشنایان دیگر در نظر بگیرید. با این کار کودک موظف می‌شود ماهیانه مقدار کمی از پول خود را نگه دارد و پس‌انداز کند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط و تعیین قانون، از این صندوق به هر کودک وام بدهید. مثلا شرط شما می‌تواند این باشد که مسئله‌ای که کودک می‌خواهد بخاطر آن وام بگیرد نیاز او باشد نه خواسته‌ای زودگذر. 

نکته مهم!

اگر تصمیم دارید در بی‌دردسرترین حالت ممکن این کار (صندوق پس‌انداز یا خانوادگی برای کودک) را انجام دهید، می‌توانید نرم‎‌افزار همیان را نصب کنید و اولین صندوقتان را به صورت رایگان ایجاد کنید. لازم به ذکر است که همیان نرم‌افزار مدیریت مالی صندوق‌های خانگی، قرض‌الحسنه، پس‌انداز و ساختمانی است که با عهده‌دار شدن بسیاری از مسئولیت‌های صندوقدار و گزارش شفاف و مرتب از صندوق به همه‌ی اعضا، بار زیادی را از روی دوش صندوق‌ها برمیدارد و عضویت در این صندوق‌ها را راحت‌تر و امن‌تر می‌کند. 

برای اطلاعات بیشتر راجع به نرم‌افزار و نسخه رایگان و کامل آن به این مقاله مراجعه کنید.

4_  گفت‌و‌گوی شفاف جهت آموزش سود مالی به کودکان

شاید بزرگترین خلا ما در تربیت فرزندانمان، به خصوص تربیت مالی، عدم گفت‌و‌گو با آن‌ها است. بسیاری از فرزندان ما از توان مالی و میزان درآمد ما اطلاعی ندارند. ممکن است بچه‌ای تصور کند وضع مالی پدر بسیار خوب است و خانواده هم در این مورد صحبتی با او نداشته باشند. در این صورت ممکن است بچه خواسته‌هایی بیش از توان والدین داشته باشد، یا برعکس، ممکن است بچه‌ای تصور کند خانواده شرایط مالی مساعدی ندارند و بسیاری از خواسته‌های خود را نادیده بگیرد.

علاوه بر این، باید تفاوت نیاز و خواسته را به کودک بیاموزیم. کودک باید بداند خواسته‌های انسان هیچگاه تمامی ندارند و این ما هستیم که باید آن را کنترل و محدود کنیم. 

5_ بازی و آموزش سواد مالی به کودکان

یکی از راهکارهای اساسی آموزش سواد مالی به کودکان بازی است. شما می‌توانید با مشورت با مشاور کودک آگاه از بازی‌هایی که سواد مالی کودک را تقویت می‌کند آگاه شوید. همچنین می‌توانید با تشکیل گروهی دوستانه نظر و ایده‌های خود راجع به بازی به گفت‌و‌گو بپردازید. در هر صورت ذهن و دل بچه‌ها مانند یک لوح دست نخورده و پاک است. آن‌ها علاقه زیادی به بازی دارند. بازی برای کودکان دقیقا شبیه زندگی است. پس بهتر است آن را جدی بگیریم و برای آموزش سواد مالی به کودکمان از بازی کمک بگیریم.

سخن پایانی

به خاطر داشته باشید که گفت‌و‌گو یک قسمت از کار است و مهم‌ترین بخش آن تجربه کودک است. بزرگترین معلم انسان تجربیاتش است. بنابراین به کودک خود اجازه بدهید که مدیریت مالی را تجربه کند، اشتباه کند، تا به مرور بیاموزد. به خاطر داشته باشید که اگر تمکن مالی دارید پول زیادی را در اختیار فرزند خود نگذارید. فرزند شما باید یاد بگیرد که پول را مدیریت کند نه این که آنقدر پول داشته باشد که نداند کی، کجا و چطور آن را خرج کند.

توجه کنید که در هنگام گفت‌وگو قرار نست هرآنچه کودک شما درخواست کرد اجابت شود، بلکه والدین آگاه باید به خواسته‌های کودک خود جهت دهند و آن را به بهترین مسیر هدایت کنند. 

خوب است هنگام گفت‌وگو با فرزند خود او را تشویق کنید که علاوه بر این مقداری از پول خود را خرج میکند، مقداری از آن را پس‌انداز کند و قسمتی را به دیگران کمک کند. در این صورت علاوه بر آموزش مالی به کودک خود اخلاق هم به او می‌آموزید