ضرورت آموزش سواد مالی به فرزندان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

  انسان برای بقا و البته زندگی راحت نیاز دارد فعالیت اقتصادی داشته باشد. وقتی کسی فعالیت‌های اقتصادی خود را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد اصطلاحا می‌گوییم شم اقتصادی قوی یا سواد مالی خوبی دارد. سواد مالی صرفا یک مهارت نیست، بلکه مسئله‌ای مهم و ضروری برای موفقیت (خصوصا در جامعه امروز و شرایط اقتصادی ناپایدار) محسوب می‌شود. شما به عنوان والدین آگاه و مسئول باید فرزند خود را برای مواجه با چالش‌های اقتصادی پیش‌رویش آماده کنید. برای ایجاد این آمادگی لازم است سواد مالی را به او آموزش دهید. آموزش سواد مالی به فرزندتان باعث می‌شود شما در آینده‌ای نه چندان دور شاهد موفقیت و رشد مالی روزافزون او باشید.

 

سواد مالی چیست؟ 

توانایی تصمیم‌گیری صحیح اقتصادی، توانایی پس‌انداز، مدیریت مالی، مدیریت بدهی‌ها، کسب درآمد و رشد آن را سواد مالی می‌گویند. فردی که آموزش‌های لازم را در زمینه سواد مالی دیده اولویت‌های مالی خود را می‌داند. خواسته‌ها و نیازهای خود را تفکیک می‌کند. برای کار و تلاش ارزش قائل است و می‌کوشد برای رفاه اقتصادی خود و اطرافیانش تلاش کند.

در ادامه به ۷ نکته‌ای که ضرورت آموزش سواد مالی به فرزندتان را روشن می‌کند اشاره میکنیم.

۱_ محقق شدن هدف تعلیم و تربیت 

هدف از تعلیم و تربیت فرزندان، ایجاد توانایی برای ورود به جامعه و مواجه صحیح با چالش‌های مختلف است. آموزش سواد مالی یکی از ضرورت‌های مهم تعلیم و تربیت به حساب می‌آید‌. اگر فرزند شما بدون آموزش سواد مالی وارد جامعه شود، توانایی مدیریت مالی نخواهد داشت، نمی‌تواند کسب درآمد کند یا درآمد خود را بیشتر کند.

 

۲_ مزایای استقلال

مستقل بودن یک ویژگی اساسی برای فرد بالغ محسوب می‌شود. برای بروز این ویژگی در دوران بزرگسالی، لازم است تا این مسئله از سنین پایین آموزش داده شود. استقلال مالی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زندگی امروزه ما است. ناظر به شرایط اقتصادی نه چندان مطلوب کشور، لازم است که سواد مالی را به فرزندانمان آموزش دهیم تا از مشکلات اقتصادی آینده در امان بمانند. با این کار آن‌ها دیر یا زود به لحاظ مالی مستقل می‌شوند و امور مالی خود را به نحو احسن هدایت میکنند.

۳_ جلوگیری از آسیب‌های جامعه

ورود فرد به جامعه، بدون آموزش‌ سواد مالی لازم به احتمال زیاد موجب آسیب‌های بسیاری می‌شود. بی‌شک فرزند شما اگر نداند چگونه پول خود را مدیریت کند، چه موقع چه چیزی را بخرد، چگونه پس‌انداز کند و در کل اولویت‌هایش را تشخیص ندهد، حتی پولی که شما به او می‌دهید هم هدر خواهد داد و برای والدین هم مشکل‌آفرین خواهد شد. ممکن است افراد سودجو به راحتی پولش را از او بربایند. بدون آموزش سواد مالی فرزند شما در پیدا کردن کار و کسب درآمد ناتوان شده و برای ادامه بقای مالی خود به شما وابسته می‌شود. در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، بدون آموزش سواد مالی، فرزند شما بعد از آزمون و خطای بسیار و شاید تجربه‌های تلخ، مسیر درست را می‌آموزد. برای جلوگیری از چنین ضرر و زیان‌های اجتماعی و بقای اقتصادی افراد، آموزش سواد مالی یک مسئله بسیار مهم است.

۴_جلوگیری از آسیب‌های خانوادگی

شاید تذکر این موضوع برای آموزش سواد مالی فرزند کم‌سنتان کمی تعجب‌‌آور به نظر برسد، اما شما به عنوان والدین آگاه باید به فکر آینده فرزند خود باشید. اگر فردی سواد مالی لازم را نداشته باشد و تصمیم به تشکیل خانواده بگیرد، خود و همسرش را دچار مشکل میکند. خصوصا اگر این فرد جنس مذکر باشد. زیرا در فرهنگ ما معمولا جنس مذکر در بیرون از منزل کار میکند و اصطلاحا نان‌آور خانواده است. مردی که به واسطه عدم آموزش سواد مالی نداند چگونه به درستی کسب درآمد کند و درآمد خود را افزایش دهد، مشکلات بسیاری را برای خانواده به وجود می‌آورد. ممکن است بعد از مدتی همسر او نتواند روی تصمیمات اقتصادی وی حساب کند و این ناتوانی در تصمیم‌گیری موجب اختلافات بسیاری شود.

۵_ تقویت عزت‌نفس

خوب است از همین زمان که فرزندتان سن کمی دارد و یادگیری برایش آسان‌تر است، آموزش سواد مالی را آغاز کنید. با این کار در آینده شاهد یک فرد بالغ، با عزت‌نفس بالا خواهید بود. فردی که بتواند نیازهای مالی خود و حتی اطرافیانش را برطرف کند احساس اعتماد بنفس و عزت‌نفس بالایی خواهد داشت. او برای رفع نیازهای خود لازم نیست از کسی پول درخواست کند و خود با تلاش و کوشش، نیازهای اقتصادی خود را برآورده میکند. در واقع آموزش سواد مالی حتی می‌تواند موجب بروز صفات نیکو در فرزندتان شود.


۶_ کسب درآمد بیشتر

با وجود شرایط ناپایدار کنونی، فرزند شما باید یادبگیرد چگونه هنگامی که وارد جامعه شد خود و درآمدش را مدیریت کند تا مشکلات اقتصادی‌اش به حداقل برسد. فردی که از کودکی سواد مالی لازم را آموخته باشد، به احتمال زیاد ارزش کار کردن و کسب درآمد را می‌داند. این فرد سعی میکند خود را از میان مشکلات اقتصادی بیرون بکشد و درآمد خود را افزایش دهد. 

7_ مسئولیت‌پذیری 

یکی از شاخصه‌های مهم در آموزش سواد مالی مسئولیت‌پذیری است. فرزند شما با آموزش سواد مالی در واقع می‌آموزد که چگونه مسئولیت‌های مالی خرد را به عهده بگیرد تا در آینده بتواند از پس چالش‌های اقتصادی برآید. علاوه  بر آن، فردی که مسئولیت‌پذیر باشد متوجه این مسئله می‌شود که از یک جایی به بعد باید خود امورات مالی شخصی‌اش را مدیریت کند و وظیفه‌ی خود را روی دوش والدین نیندازد و در صورت تشکیل خانواده با تصمیمات نادرست امنیت اقتصادی خانواده را دچار مشکل نکند.

 

یک پیشنهاد!

شما می‌توانید آموزش خود را از همیان شروع کنید! به این صورت که نرم‌افزار همیان را نصب کرده و اولین صندوق پس‌انداز فرزندتان را به شکل رایگان ایجاد کنید. از او بخواهید دوستانش را به عضویت در این صندوق دعوت کند. با این کار هر کس باید ماهیانه مبلغی را به این صندوق واریز کند و بعد از مدتی هر کس می‌تواند بنا به نیاز خود از این صندوق وام دریافت کند. با این کار فرزند شما مدیریت مالی و پس‌انداز را می‌‌آموزد.

 

به یاد داشته باشید، آموزش سواد مالی صرفا یک مهارت یا نیاز نیست، بلکه در جامعه امروزی ما مانند خوردن غذا یک مسئله مهم، ضروری و حیاتی است. سن آموزش مالی به کودکان از ۶ الی ۸ سال آغاز می‌شود. بهترین فرصت برای آموزش و یادگیری فرزندتان کودکی و نوجوانی است. بنابراین همه‌ی تلاش خود را بکنید که در قالب‌ها و شرایط مختلف آموزش‌های لازم را به او بدهید. برای آگاهی از راهکاری آموزش سواد مالی این مقاله را مطالعه کنید.