راهکارهای آموزش پس‌انداز به فرزندانمان

زمان مطالعه: 3 دقیقه

همانطور که پیش‌تر در این مقاله اشاره کردیم، آموزش سواد مالی و مشتقات آن از جمله ضروریات زندگی امروزه به شمار می‌آید. پس‌انداز یکی از سرفصل‌های مهم در آموزش سواد مالی است. ممکن است فردی بتواند به خوبی درآمد خود را افزایش دهد اما اگر همین فرد پس‌انداز کردن را نیاموخته باشد، همه دسترنج خود را به راحتی نابود می‌کند.

بنابراین لازم است به عنوان یک والد آگاه پس‌انداز را از سن کم به فرزندان خود آموزش دهیم. بسیاری از والدین روش‌های آموزش پس‌انداز را نمی‌دانند. در این مقاله قصد داریم روش‌های آموزش این مهم را به شما بیاموزیم، به امید این که شاهد نسلی با هوش مالی بالا باشیم. 

۱_دادن جایزه

یکی از راهکارهای همیشگی و کارساز برای تشویق بچه‌ها به انجام دادن کاری، دادن جایزه است. وقتی فرزند شما کاری انجام می‌دهد و از شما بازخورد مثبت دریافت می‌کند، ترغیب می‌شود بیشتر از قبل و به درستی آن کار را انجام دهد‌. شما می‌توانید مسئولیت پس‌انداز مقداری پول را به فرزندتان واگذار کنید و اگر در این کار موفق شد، به او جایزه دهید. 

۲_ آموزش پس‌انداز با بازی 

یکی از راهکارهای مهم جهت تفهیم مسائل مختلف به کودکان بازی است. امروزه طراحان بازی بسیاری در سراسر جهان و البته ایران بازی‌هایی جهت ارتقای هوش مالی و آموزش مفاهیم مالی برای کودکان طراحی می‌کنند. شما می‌توانید با مشورت گرفتن از یک طراح بازی و روانشناس کودک، بازی‌هایی که برای آموزش پس‌انداز طراحی شده‌اند را شناسایی کرده و خریداری کنید. تاثیر بازی را دست کم نگیرید. دنیای کودکان تماما در بازی خلاصه می‌شود. حتی می‌توان گفت کودکان از طریق بازی به شکل عادی زیست می‌کنند.

۳_ گفت‌و‌گوی شفاف

گاهی لازم است با در نظر گرفتن سن فرزندتان با او گفت‌و‌گویی واضح و صمیمی راجع به مسائل مالی و اهمیت آن داشته باشید. گفت‌و‌گو همیشه از جمله روش‌های مناسب برای هر نوع آموزش به حساب می‌آید‌. وقتی فرزند شما نسبت به مزایای پس‌انداز آگاهی پیدا کند، انگیزه بیشتری برای رعایت این مسئله می‌گیرد. سعی کنید در صحبت خود از مسائلی که فرزندتان یا اطرافیان او با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مثال بزنید تا حرف شما به خوبی در ذهن او ثبت شود. توجه داشته باشید لحن خود را با میزان درک و سن فرزند خود تنظیم کنید تا گفته شما برای او واضح باشد. 

۴_ خرید با پولی که خود پس‌انداز کرده 

شما می‌توانید وسیله‌ای که فرزندتان دوست دارد را در نظر او به عنوان یک هدف جلوه دهید و فرزندتان را تشویق کنید تا با پس‌انداز کردن پول‌های خود و مدیریت مالی به هدف خود (که خرید آن وسیله است) برسد. در این صورت فرزند شما می‌آموزد که چگونه برای رسیدن به اهداف خود تلاش کرده و هزینه‌های خود را مدیریت کند. علاوه بر آن وقتی فرزند شما لذت خریدن کردن با پول خود را بچشد، به شکل ناخودآگاه به سمت استقلال مالی حرکت می‌کند.

۵_ ایجاد صندوق پس‌انداز برای آموزش پس‌انداز

شما می‌توانید با ایجاد یک صندوق تحت عنوان «صندوق پس‌انداز خانوادگی»، همه‌ی خانواده را موظف کنید که ماهانه مقداری از پول خود را جهت پس‌انداز در این صندوق بگذارند و هر از چندگاهی به شکل گروهی برای خرج کردن این پول برنامه بریزید و راجع به آن صحبت کنید. وقتی فرزند شما در یک فعالیت گروهی مالی دخیل باشد، خود به خود مسائل مالی و پس‌انداز را می‌آموزد و البته برای انجام دادن آن عمل انگیزه‌ی بیشتری می‌گیرد.

برای آموزش پس‌انداز به فرزندتان زمان را از دست ندهید و با نصب نرم‌افزار همیان اولین صندوق پس‌انداز فرزندتان را به شکل رایگان راه‌اندازی کنید. برای اطلاع بیشتر راجع به نرم‌افزار همیان و امکانات آن این مقاله را مطالعه کنید. همیان نرم‌افزاری‌ست برای مدیریت مالی راحت‌تر صندوق‌های قرض‌الحسنه، پس‌انداز و ساختمانی. 

آیا تا به حال از همیان استفاده کرده‌اید؟ از تجربه‌ی خود برایمان بنویسید.