وام ضروری بازنشستگان چیست؟ 

زمان مطالعه: 3 دقیقه

این روزها کسی نیست که برای تامین بعضی از نیازها و خواسته‌های خود به وام نیاز پیدا نکند. بازنشستگان از جمله قشری هستند که بعد از سال‌ها زحمت اکنون توانایی پیشین خود را برای کار کردن ندارند. لذا بدیهی است که گاهی برای رفع بعضی از نیازها و خواسته‌های خود یا فرزندانشان به وام نیاز پیدا می‌کنند. «وام ضروری بازنشستگان» یک راه حل نسبتا خوب به شمار می‌آید.

در این مقاله قصد داریم راجع به وام ضروری بازنشستگان و شرایط دریافت آن توضیح دهیم. امید است که این نوشته به سوالات شما پاسخ دهد.

وام بازنشستگان چیست؟ 

وام بازنشستگان از جمله وام‌هایی است که با درصد پایین و بازپرداخت بالا توسط بانک‌های رفاه و صادرات به متقاضیان بازنشسته تعلق می‌گیرد. 

نهاد تامین وام

نهاد تامین وام بازنشستگی «صندوق بازنشستگان» است. صندوق بازنشستگی کشوری از جمله سازمان‌های باسابقه کشور به شمار می‌آید. صندوق بازنشستگان از زمان نوسازی دستگاه بروکراسی دولت در سده اخیر تا به امروز به حیات خود ادامه داده است. 

هسته نخستین تشکیل صندوق بازنشستگی کشوری به صد سال پیش برمی‌گردد. صندوق بازنشستگی آرام‌آرام به نهادی تعیین‌کننده در نظام دیوان‌سالاری کشور تبدیل شد. 

نخستین اقدامی که زمینه‌ساز شکل‌گیری صندوق بازنشستگی کشوری شد، به سال ۱۲۸۷ و تصویب «قانون وظایف» در مجلس اول مشروطه برمی‌گردد. بر اساس این قانون، کارمندان دولت مشمول «پرداخت حقوق بازنشستگی و وظیفه» شدند.

شرایط دریافت وام ضروری بازنشستگان

وام ضروری بازنشستگان یا وام بازنشستگان کشوری به صورت هر ساله به درخواست کنندگان این وام داده می‌شود.

 مبلغ این وام پیش از سال ۱۳۹۹ ده میلیون تومان بود و هم اکنون، در سال ۱۴۰۱ پانزده میلیون تومان است. این وام ۴ درصد کارمزد دارد و بازپرداخت آن ۳۶ ماهه است. 

– وجود مدارکی چون شماره دفترکل بازنشستگی، شماره ملی، شماره حساب بانک صادرات ایران و شماره تلفن همراه الزامی است.

 

وام ضروری بازنشستگان به چه کسانی اختصاص می‌یابد؟

 وام ضروری بازنشستگان به افرادی که در ارگان‌های دولتی بازنشسته شدن تعلق می‌گیرد. آموزش و پرورش، علوم پزشکی، خانه‌ بهداشت، کارمندان دارایی و ….

مهم! 

این وام به بازنشستگان نیروهای مسلح و تامین اجتماعی تعلق نمی‌گیرد.

– وام ضروری بازنشستگان تنها به بازنشستگانی پرداخت می‌شود که حقوقشان را از طریق بانک صادرات دریافت می‌کنند.

– با ثبت نام در سامانه، صرفا درخواست شما در روند بررسی قرار می‌گیرد و به معنای پرداخت وام نیست

– فقط یکی از وراث وظیفه بگیر با رضایت سایر وراث وظیفه بگیر می‌تواند از وام ضروری بازنشستگان استفاده کند. بنابراین درخواست کننده باید بعد از دریافت «فرم تعهد وراث» و تکمیل آن توسط سایر وراث، فرم را به همراه کارت ملی و شناسنامه متعهدین (سایر وراث) به مدیریت‌های استانی ارائه دهد. تکمیل «فرم تعهد وراث» برای وظیفه بگیران بیش از یک نفر الزامی است.

– تنها در صورت ارائه فرم تعهد وراث و تأیید مدیریت‌های استانی در مرکز استان، درخواست شما در لیست متقاضیان وام ضروری بازنشستگان قرار خواهد گرفت.

– درخصوص وراث صغیر و محجور، اصل حکم سرپرستی صادر شده توسط دادگستری جمهوری اسلامی ایران باید در هنگام دریافت وام ضروری بازنشستگان ارائه گردد

یک پیشنهاد خوب برای بازنشستگان!

یکی از سنت‌های نیکو گذشتگان صندوق‌های خانگی است. با وجود این صندوق‌ها بسیاری از مشکلات مالی خانواده‌ها و افراد در جمع‌های خودمانی و کوچک و البته خیلی سریع حل می‌شد. 

متاسفانه امروزه این سنت در حال فراموشی است و افراد محدودی در این صندوق‌ها عضو هستند. بازنشستگان عزیز می‌توانند با راه‌اندازی چنین صندوقی بسیاری از مشکلات مالی خود و همکارانشان را حل کنند. 

با وجود چنین صندوقی نیازی به صرف وقت زیاد برای ارائه مدارک به بانک و دریافت وام نیست. تنها کافی است این پیشنهاد را با دوستان خود در میان بگذارید و اقدام به راه‌اندازی صندوق کنید. 

شما با دریافت و نصب نرم‌افزار همیان می‌توانید به راحتی و با دردسر کمتر مدیریت صندوق را به عهده بگیرید. با نصب همیان اولین صندوق خود را به صورت رایگان راه‌اندازی کنید. 

برای اطلاعات بیشتر راجع به همیان این مقاله را مطالعه کنید.

آیا تا کنون در صندوقی خانگی عضو بوده‌اید؟ از تجربه‌ی خود برایمان بنویسید.