چگونه پس‌انداز کردن را بیاموزیم

چگونه پس‌انداز کردن
پس‌انداز کردن
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که هر چقدر هم که تلاش می‌کنید، یافتن راه‌هایی برای پس‌انداز کردن پول غیرممکن است؟ ممکن است بارها شروع به پس‌انداز کرده باشید و هربار موضوع جدیدی پیش آمده باشد. ماشین به لاستیک‌های جدید نیاز پیدا می‌کند، سقف خانه نیاز به ایزوگام جدید دارد و …

حقیقت این است که قبل از شروع به پس‌انداز کردن، به هیچ چیز نیاز ندارید تا برای این کار آماده شوید. در واقع اگر منتظر «زمان مناسب» باشید، این زمان مناسب هرگز ظاهر نمی‌شود. 

گاهی اوقات سخت‌ترین چیز در مورد پس‌انداز کردن پول، همین شروع است. این راهنمای گام به گام برای چگونگی پس‌انداز کردن پول، می‌تواند به شما کمک کند تا یک استراتژی ساده و واقع بینانه ایجاد کنید، بنابراین می‌توانید برای تمام اهداف کوتاه مدت و بلندمدت خود پس‌انداز کنید.

هزینه‌های خود را پیگیری کنید

یکی از راه‌های پس‌انداز کردن ثبت و پیگیری هزینه‌های جاری زندگی است. اولین قدم برای شروع پس‌انداز کردن این است که بفهمید چه میزان خرج میکنید. برای این کار باید تمامی هزینه‌های خود را پیگیری کنید. منظور از هزینه‌ها، شامل خرید یک قهوه تا کالای خانگی می‌شود.

پس انداز کردن
چگونه پس‌انداز کنیم؟

پس از ثبت این اطلاعات، اعداد را بر اساس دسته بندی ها، مانند بنزین، مواد غذایی و وام مسکن، سازماندهی کنید و مجموع هر مبلغ را به دست آورید. تمامی منابع از جمله کارت‌های بانکی مختلف گرفته تا منابع نقدی خود را چک کنید تا مطمئن شوید که هیچ کدام فراموش نشود.

برای این کار شما می‌توانید از اپلیکیشن‌های حسابداری شخصی استفاده کنید. انتخاب این برنامه‌ها برای مدیریت هزینه، در زمان شما نیز صرفه‌جویی می‌کند.

راه‌‌هایی را برای کاهش هزینه خود پیدا کنید

اگر هزینه‌های شما به حدی زیاد است که نمی‌توانید مبلغی را برای پس‌انداز کردن کنار بگذارید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که آن‌ها را کاهش دهید. چیزهای غیرضروری که می‌توانید از زندگی خود حذف یا کم کنید شناسایی و حذف کنید. در اینجا چند ایده برای کاهش این هزینه‌های روزمره را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

1- پس‌انداز کردن با استفاده از از سایت‌های تخفیف

یکی دیگر از روش‌های پس‌انداز کردن، استفاده از بن‌ خرید سایت‌های تخفیف است. در این سایت‌های تخفیف دسته‌بندی‌های مختلفی مشخص شده است. از خرید کالاهای مصرفی و اساسی گرفته تا تفریحی، پزشکی و … با استفاده از این سایت‌ها شما می‌توانید بسیاری از مایحتاج ضروری خود را تهیه کنید. 

2- پس‌انداز کردن با استفاده از بسته‌های اینترنت شبانه و ثابت

یکی از مواردی که جز هزینه‌های جدانشدنی زندگی امروز محسوب می‌شود، هزینه اینترنت است. میزان استفاده از بسته‌های اینترنت گاهی ممکن است هزینه زیادی را برای ما به همراه داشته باشد. از طریق تهیه بسته‌های اینرنت ثابت و شبانه شما می‌توانید قسمتی از هزینه‌های خود را پس‌انداز کنید.

پس‌انداز کردن
پس‌انداز کردن

3-غول تبلیغات تقلبی را نخورید

در بسیاری از موارد فروشگاه‌ها و مراکز خرید برای فروش اجناس خود تخفیف‌های نجومی اما تقلبی را به شما پیشنهاد می‌کنند. این افراد با بالا بردن قیمت قبلی و ارائه تخفیف قابل‌ توجه، مبلغ را به قیمت خرید عادی نزدیک می‌کنند. به همین جهت بهتر است قبل از اقدام به خرید از چندجای دیگر قیمت‌های خود را گرفته و سپس کارت را بکشید. این هم یکی دیگر از روش‌های پس‌انداز کردن است.

قبل از تصمیم به خرید چند روز صبر کنید

تصمیم به خرید هیجانی با برخورد به یک کالای لوکس اتفاقی است که روند پس‌انداز کردن را بر هم می‌زند. برای جلوگیری از این موضوع قبل از خرید یک کالای غیرفوری و غیرضروری بهتر است چند روز دست نگه‌دارید. در بسیاری از اوقات هیجان اولیه خرید در شما فروکش می‌کند و متوجه درست نبودن این تصمیم می‌شوید.

اهداف پس‌انداز خود را مشخص کنید

  1. یکی از بهترین راه‌ها برای پس‌انداز کردن، تعیین هدف است. اهداف پس‌انداز کردن ممکن است متفاوت باشد. ممکن است در حال ازدواج باشید، برای تعطیلات برنامه‌ریزی کنید، قصد خرید خانه‌ای را دارید و یا برای بازنشستگی پس‌انداز می‌کنید. پس از این که متوجه شوید که به چه مقدار پول نیاز دارید و پس‌انداز آن چقدر طول می‌کشد، انگیزه بیشتری را برای پس‌انداز کردن خواهید داشت.
اهداف پس‌انداز
اهداف پس‌انداز

اگر برای بازنشستگی یا تحصیل فرزندتان پس‌انداز می‌کنید، این پول را در یک حساب سرمایه‌گذاری قرار دهید. در صورتی که امکان سرمایه‌گذاری‌های کلان و یا ریسک‌ بالا را ندارید می‌توانید به بانک‌ها اعتماد کنید. 

یک نکته در تعیین هدف پس‌انداز کردن

برخی از اوقات یک هدف کوتاه مدت قابل دستیابی برای چیزی سرگرم‌کننده تعیین کنید که پول خرید آن را نداشته باشید. این هدف می‌تواند یک گوشی هوشمند جدید یا مسافرت برای تعطیلات باشد. رسیدن به اهداف کوچک‌تر، و لذت بردن از پاداش سرگرم‌کننده‌ای که برای آن پس‌انداز کرده‌اید به شما لذتی سرگرم‌کننده بابت پس‌اندازی که داشته‌اید را می‌دهد. این موضوع باعث تقویت روانی شما در پس‌اندازهای آتی می‌شود.

ابزار مناسب را برای پس‌انداز کردن انتخاب کنید

پس از انتخاب اهداف کوتاه مدت و بلندمدت پس‌انداز کردن، ابزار مناسب آن‌ را انتخاب کنید. برای مثال اگر هدف کوتاه مدتی مانند خرید یک کالا در منزل را دنبال می‌کنید، استفاده از حساب‌های پس‌انداز کوتاه مدت می‌تواند مفید باشد. از سمت دیگر برای اهداف بلند مدت مانند ازدواج یا مهاجرت استفاده از حساب‌های بلندمدت، تبدیل سرمایه به ارز، استفاده از اوراق بهادار می‌تواند مفید باشد.

از صندوق پس‌انداز همیان استفاده کنید

اپلیکیشن مدیریت صندوق پس‌انداز همیان، یکی از منابع مناسب برای پس‌انداز پول‌های شما به صورت جمعی است. با استفاده از امکانات این صندوق شما می‌توانید با تعدادی دیگر از اعضای خانواده یا فامیل یک صندوق پس‌انداز را تشکیل دهید. پس از تشکیل صندوق پس‌انداز، اعضای صندوق مبلغ‌های پس‌انداز خود را به آن انتقال داده و در زمان نیاز درخواست وام‌ قرض‌الحسنه کنند. 

همانطور که در مقاله سواد مالی چیست نیز اشاره کردیم؛ یکی از راه‌های مناسب برای پس‌انداز کردن و سرمایه‌گذاری، استفاده از وام‌های بانکی یا قرض‌الحسنه برای خرید اقلام ضروری است. اگر شما نیز به دنبال ابزاری مناسب برای پس‌انداز جمعی هستید پیشنهاد می‌کنیم این اپلیکیشن را دانلود کنید: دانلود اپلیکیشن همیان

چگونه پس‌انداز کردن پول را شروع کنیم

شما فقط زمانی شروع به پس‌انداز خواهید کرد که عادات پولی سالم را بیاموزید و اجازه دهید نیازهای آینده‌ مهم‌تر از خواسته‌های فعلیتان باشد. این بدین معنی است که پس‌انداز کردن پول باید در اولویت زندگی شما قرار گیرد. 

قطعا میزان درآمد شما در پس‌انداز پول نقشی حیاتی دارد. اما پیش از آن، موضوع مهم این است که چگونه پولی را که به دست می آورید خرج و پس‌انداز کنید.