اشتباهات رایج هنگام پس‌انداز

زمان مطالعه: 5 دقیقه

اشتباه کردن امری رایج و طبیعی هنگام انجام دادن هر کاری‌ست. شما هیچگاه فردی را پیدا نمی‌کنید که کاری را تماما درست انجام داده باشد، اما برای بهینه کردن روند کار، باید اشتباهات را شناسایی و آن‌ها را برطرف کرد.  پس‌اندازِ صحیح، یکی از راه‌های اساسی جهت بهبود سطح زندگی مادی به شمار می‌آید. در مقاله‌های قبل راجع به “روش‌های اصولی پس‌انداز” و “نکات مهم در پس‌انداز” صحبت کردیم. با وجود همه‌ی این‌ها، بی‌شک یکی از گام‌های مهم در بهتر شدن روند پس‌انداز، شناسایی خطاهاست. هدف از تدوین مقاله‌ی پیش‌ رو این است که با اشتباهات رایج هنگام پس‌انداز کردن آشنا شوید.

اگر در ابتدای راه هستید، ممکن است بیشتر اشتباهات زیر را مرتکب شده باشید. اگر این حرف صادق بود، کمی صبور باشید و به آرامی و یکی یکی اشتباهات خود را برطرف کنید. ابتدای کار، هر راهی دشوار به نظر می‌رسد، اما با تمرین و استمرار کارها آسان می‌شود.

 

1_ پس‌انداز پولی

با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش روزافزون ارزش پول ملی، یکی از اشتباهات رایج بسیاری از افراد، پس‌انداز پول در بانک است. این که همه‌ی پس‌انداز خود را به شکل پول در بانک نگه دارید و برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری آن نداشته باشید، نه تنها شرایط مالی شما را بهتر نمی‌کند، بلکه روز به روز از ارزش پول شما کم می‌شود. بهتر است مقداری مشخص و ضروری از پس‌انداز خود را به شکل پول نگه دارید و بقیه آن را در جایی سرمایه‌گذاری کرده یا تبدیل به طلا کنید. پیشنهاد می‌شود در کنار مبلغی که سرمایه‌گذاری می‌کنید، یک صندوق اضطراری هم داشته باشید تا در زمان نیاز به آن رجوع کنید. در هر صورت توصیه نمی‌شود همه‌ی پس‌انداز خود را به شکل پول در بانک نگه دارید.

 

2_ نادیده گرفتن نیازها هنگان پس‌انداز

بسیاری از افراد به بهانه‎‌ی پس‌انداز کردن، بخشی از نیازهای اساسی خود مانند خوراک، پوشاک، سفر و… را نادیده می‌گیرند. حال آنکه این روشِ اشتباهی‌ست. پس‌انداز در واقع مقدار پولی است که شما بعد از رفع نیازهای اساسی خود کنار می‌گذارید. شما در ابتدا باید به نیازها و بخشی از خواسته‌های خود پاسخ دهید، سپس باقی‌مانده‌ی پول خود را پس‌انداز کنید. بی‌شک نادیده گرفتن نیازهای خود اثرات مخربی دارد و حتی گاهی هزینه‌زا هم می‌شود. بنابراین به نیازهای خود توجه کافی داشته باشید و سلامت روحی و جسمی خود را به خطر نیندازید. اگر به هر نحوی نمی‌توانید پس‌انداز کنید یا به اهداف مالی خود برسید، بهتر است برنامه‌ای جهت بیشتر کردن درآمد خود داشته باشید.

 

3_ نبود برنامه مالی

شروع کردن و ادامه دادن هر کاری بدون برنامه‌ریزی احتمال شکست را چند برابر می‌کند. تصمیم به داشتن پس‌انداز و مدیریت مالی بدون برنامه‌ریزی عملا بی‌نتیجه است. اولین گام برای پس‌انداز صحیح، تدوین برنامه‌ی مالی‌ست. تصور بعضی از افراد این است که برنامه‌ریزی مالی کار دشواری‌ست، حال آن که ما در مقاله “چگونگی ایجاد یک برنامه مالی” درباره‌ی چگونگی تدوین یک برنامه مالی آسان، صحبت کردیم. پیشنهاد می‌شود اگر تا به حال برای پس‌انداز خود برنامه‌ریزی نکرده‌اید، با خواندن این مقاله روش 50/30/20 یا 80/20 را اجرایی کنید. این دو روش از جمله روش‌های راحت برای شروع محسوب می‌شوند. همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله “بودجه‌بندی، راهکاری کلیدی جهت پس‌انداز اصولی” را مطالعه کنید.

 

4_ عدم مشورت

بعضی افراد از مشورت کردن درباره‌ی مسائل شخصی اما مهم زندگی خود امتناع می‌کنند؛ در حالی که چند فکر بهتر از یکی کار می‌کند. صحبت کردن با افراد باتجربه و دلسوز، فکر آدمی را باز می‌کند، درصد خطا را کاهش داده و باعث می‌شود روند تصمیم‌گیری شما بهینه شود. لذا پیشنهاد می‌شود در برنامه‌ریزی‌ ماه بعد خود حتما با یک فرد مناسب مشورت کنید. خوب است در ابتدای کار با همکاری گروهی از دوستانِ همراه خود، برنامه‌ی مدیریت مالی خود را تدوین کنید. با این روش هم انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه دارید و هم روند کار شما از همان ابتدا با حداکثر کیفیت پیش می‌رود.

 

5_ عدم سرمایه‌گذاری روی خود

گاهی اوقات لازم است شما روی مهارت خود سرمایه‌گذاری کنید و آن را ارتقا دهید تا بتوانید درآمد بیشتری داشته باشید و متعاقبا بیشتر پس‌انداز کنید. به یاد داشته باشید ارزشمندترین دارایی شما خودتان هستید که باید آن را دائما ارتقا دهید. از هزینه کردن برای آموزش نترسید و مطمئن باشید هرچه در دوران آموزش بکارید، هنگام کار آن را برداشت می‌کنید.

 

6_ نداشتن صندوق پس‌انداز

احتمالا برای هر کس پیش آمده که مقداری پول را تحت عنوان پس‌انداز کنار گذاشته است، اما بعد مدتی به دلایل نامعلوم، آن را خرج کرده. داشتن صندوق پس‌انداز ارتباط مستقیم شما را با بخشی از پس‌اندازتان قطع می‌کند؛ در نتیجه نمی‌توانید به راحتی آن را خرج کنید. یک راه دیگر هم این است که پس‌انداز خود را در حسابی بدون کارت و رمز اینترنتی بریزید، در این صورت نمی‌توانید به راحتی پولی برداشت کنید. شما با نصب اپلیکیشن همیان می‌توانید اولین صندوق پس‌انداز خود را ایجاد کنید. همچنین می‌توانید با ارسال این مقاله برای دوستان خود آن‌ها به عضویت در این صندوق دعوت کنید.

 

7_ نبود ارزیابی

ارزیابی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر فعالیتی‌ به شمار می‌آید. شما برای فهم دقیق میزان درستی و غلط بودن برنامه‌ی خود باید به عقب برگردید و به راهی که پشت سر گذاشته‌اید نگاهی بیندازید. نبود ارزیابی باعث می‌شود شما روشی غلط را ادامه دهید و به نتیجه‌ی مطلوب ‌نرسید. حتما هر سه ماه یک بار برنامه‌ی مالی و عملکرد خود را ارزیابی کنید، نقاط ضعف را برطرف کرده و بر نقاط قوت تمرکز کنید.

اگر هر یک از گزینه‌هایی که در بالا به آن اشاره کرده‌ایم در برنامه‌ی مالی شما دیده می‌شود، بهتر است هرچه زودتر اقدام به اصلاح برنامه‌ی خود کنید. اگر بعد از خواندن این مقاله متوجه شده‌اید که تا به حال عملکرد غلطی داشته‌اید ناامید نشوید، شما متوجه‌ی مشکل شده‌اید؛ پس یک قدم جلو هستید.

به یاد داشته باشید شما در نهایت، تنها تا حدودی می‌توانید درصد خطا را کاهش دهید. دنبال کار بی‌عیب و نقص نباشید. این را بپذیرید که همیشه درصدی اشتباه در کارتان خواهید داشت. بنابراین وسواس به خرج ندهید و روند کار خود را متوقف نکنید.

آیا به جز مواردی که گفتیم، اشتباه دیگری به ذهن‌تان می‌رسد؟ کدام یک از اشتباهاتی که نام بردیم را  انجام داده بودید؟با ما به اشتراک بگذارید