درباره‌ی وام اشتغال و کارآفرینی.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تا به حال ایده‌ا‌ی برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار در ذهن داشته‌اید؟ آیا برای‌تان پیش آمده که ایده‌ای را بخاطر نداشتن بودجه‌ی کافی از ذهن خود دور کنید؟ یا شده به دلیل نداشتن پول نتوانید آنچه برای کسب و کار شما ضروری بوده عملی کنید؟ بی‌شک شما اولین نفری نیستید که در مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار خود با چالشِ مالی مواجه می‌شوید. علاوه بر آن، قطعا هر کس که قدم در مسیر تولید و کسب‌وکار می‌گذارد با مشکلات مالی متعددی روبه‌رو می‌شود. یکی از راه حل‌های برطرف کردن مشکلات مالی، وام اشتغال و کارآفرینی است.

این وام به متقاضیانِ راه‌اندازی کسب و کار و کارآفرینان داده می‌شود. وام اشتغال مانند تمام وام‌های دیگر شرایط خاص خود را دارد. 

برای آشنایی بیشتر با بانکداری در ایران توصیه می‌شود مقاله “نگاهی به بانک‌داری در ایران | از تاریخچه تا ویژگی‌های یک بانک خوب” را مطالعه کنید.

شرایط دریافت وام اشتغال و کارآفرینی چیست؟

اولین شرط وام کارآفرینی این است که فرد در هیچ سازمان خصوصی یا دولتی مشغول به کار نباشد.

همچنین متقاضیان مذکر باید کارت پایان خدمت یا معافیت داشته باشند.

در ابتدا حتما باید ایده‌ای قابل‌اعتنا داشته و آن را به بانک ارائه داد. فردی که درخواست وام اشتغال و کارآفرینی می‌دهد، در وهله‌ی اول باید کارشناسان را قانع کند که طرح او آینده‌ی روشنی دارد. همچنین ایده‌ی کسب‌وکار حتما باید به مرحله‌ای از درآمدزایی رسیده باشد که افراد دیگر (خصوصا جوانان) را مشغول به کار کرده باشد. 

کارشناسان باید از راستی حرف‌های شما راجع به کسب وکارتان و درستی ایده مطمئن شوند. همچنین باید ثابت شود که این وام تنها برای کسب و کار خرج خواهد شد نه چیز دیگر.

توجه داشته باشید که شما فقط یک بار می‌توانید از این وام استفاده کنید. بنابراین اگر یک بار این وام را دریافت کرده‌اید، نمی‌توانید برای بار دوم جهت دریافت این وام به بانک درخواست بدهید.

در نهایت کارشناسان بانک بعد از بررسی طرح شما میزان مبلغی که کسب و کار شما به آن نیاز دارد را تعیین می‌کنند.

این وام به چه شغل‌هایی اختصاص می‌یابد؟

وام اشتغال و کارآفرینی به هر شغل و کسب‌وکاری اختصاص نمی‌یابد. این وام شامل شغل‌هایی چون:

_کارگاه‌ها و تولیدی‌های پوشاک، تولیدی چرم، پارچه‌بافی، نخ‌ریسی‌ و…. 

_ مهارت‌های هنری چون خاتم‌کاری، قلم‌زنی، معرق‌کاری، ساخت زیورآلات، فرش‌بافی و….

_ مشاغل روستایی و عشایری مثل صنایع دستی، دامداری، پرورش زنبور، مرغ‌داری و…

_ شغل‌های پرطرفداری چون تولید قارچ خوراکی، پرورش گیاهان دارویی، تولید عرقیات گیاهان و….

_ همچنین شغل‌های فنی چون انیمیشن‌سازی، برنامه‌نویسی و….

_ تمام زنان سرپرست خانوار که تحت حمایت بهزیستی یا کمیته امداد هستند نیز می‌توانند برای راه اندازی کسب‌وکار خود از این وام استفاده کنند.

شاخه‌های مختلف وام اشتغال

 

1_ کسب و کار خانگی

به کارهایی که محیط کاری در خانه است اطلاق می‌شود. مانند شیرینی‌پزی، تهیه مواد غذایی خانگی و….

 

2_ خوداشتغالی

در این شاخه مدیریت یک شغل دست یک فرد است و علاوه بر خودِ فرد، افراد دیگر نیز در مجموعه‌ مشغول به کار می‌شوند. مثل بعضی از مشاغل خانوادگی و کارگاه‌های کوچک.

 

3_ کارآفرینی

در این شاخه فرد کالایی خاص تولید می‌کند یا فعالیتی منحصر به فرد انجام می‌دهد. در کنار آن افراد دیگر نیز در مجموعه او کار می‌کنند. کالای تولید شده توسط کارآفرین باید قابل اعتنا باشد.

 

4_ کارفرمایی

در این مدل فردی مدیریت کاری را بر عهده دارد و می‌تواند افراد دیگر را به استخدام خود درآورد.

 

سقف مبلغ همه‌ی این وام‌ها بین 20 الی 100 میلیون تومان است که به افراد 18 الی 50 سال تعلق می‌گیرد. سود این وام‌ بیشتر اوقات کم‌تر از 4 الی 10 درصد است.

مشاغل خانگی، روستائیان، زنان سرپرست خانوار، دانشگاهیان و…. شانس بیشتری برای دریافت این وام دارند.

دو راه آسان‌تر!

 

1_ صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی

بی‌شک وام اشتغال یکی از اولین راه‌هایی است که هر فرد صاحب ایده یا کسب و کار به ذهنش می‌رسد. اما راه‌های بهتر و آسان‌تری هم وجود دارد. وام‌های قر‌ض‌الحسنه‌ی خانگی و صندوق‌های دوستانه و فامیلی از جمله جایگزین‌های همیشه در صحنه هستند. این وام‌ها خیلی راحت و بی‌دردسرتر از بانک هستند. تنها کافی‌ست در یک صندوق عضو باشید و ماهیانه مبلغ معینی را به آن واریز کنید. شما می‌توانید برای دریافت مبلغ بیشتر، هم‎‌زمان در چند صندوق عضو باشید یا خودتان صندوقی را راه‌اندازی کنید که تعداد افراد بیشتری در آن عضو باشند یا اعضا مبالغ بیشتری به آن واریز کنند. در این صورت می‌توانید برای راه‌اندازی کسب و کار خود به جای بانک، از این صندوق وام دریافت کنید. 

برای راحت‌تر شدن کار می‌توانید با نصب نرم‌افزار همیان اولین صندوق قرض‌الحسنه دوستانه خود را ایجاد کنید. 

2_ صندوق پس‌انداز

پس‌انداز کردن از دیرباز تا به امروز اولین راه‌‌کاری‌ست که برای حل کردن مشکلات مالی به فکر هر فردی می‌رسد.اما امروزه با وجود شرایط اقتصادی نه چندان مناسب، پس‌انداز به تنهایی نمی‌تواند از پس چالش‌های راه‌اندازی کسب‌وکار یا مشکلات احتمالی در مسیر کسب و کار شما برآید. در این شرایط، داشتن یک صندوق پس‌انداز می‌تواند به شما در رد شدن از چالش‌های مالی کسب و کارتان کمک کند. شما می‌توانید با نصب نرم‌افزار همیان، اولین صندوق پس‌انداز خود را ایجاد کرده و با فرستادن این مطلب برای دوستان خود آن‌ها را به عضویت در این صندوق دعوت کنید. 

همچنین می‌توانید برای این که صندوق پس‌اندازتان مبلغ قابل توجهی داشته باشد، حداقل سهم هر فرد را کمی بالاتر در نظر بگیرید و سعی کنید تعداد افراد بیشتری را به عضویت در این صندوق درآورید.

نرم‌افزار همیان، برنامه‌‌ای جهت مدیریت مالی‌ست که چالش‌های حسابداری و پیگیری اعضا را در صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی کم کرده و کار مدیر را راحت‌تر می‌کند. با وجود این نرم‌افزار دیگر نیازی به کاغذ و قلم نیست. اعضا می‌توانند وارد نرم‌افزار شوند و حق اشتراک خود را پرداخت کنند. 

یکی از ویژگی‌های مثبت همیان این است که اعضا می‌توانند در جریان همه‌ی پرداخت‌ها به صندوق و موجودی آن قرار بگیرند. همچنین همه‌ی اعضا می‌توانند ببینند چه کسی وام دریافت کرده و هر فرد چه میزان از قسط خود را پرداخت کرده.

این نرم‌افزار علاوه بر صندوق‌های قرض‌الحسنه و قرعه‌کشی، قابلیت مدیریت صندوق‌های ساختمانی را هم دارد. به کمک این قابلیت، مدیر یک ساختمان می‌تواند به تمام امورات مربوط به شارژ ساختمان و  پیگیری پرداخت‌ها راحت‌تر رسیدگی کند.

آیا شما تا به حال عضو صندوق‌های قرض‌الحسنه بوده‌اید؟ با چه چالش‌هایی مواجه شدید؟ برای ما از تجربیات خود بنویسید