با انواع پس‌اندازهای شخصی آشنا شوید

انوع پس‌انداز
با پس‌انداز شخصی آشنا شوید
زمان مطالعه: 5 دقیقه

پس‌انداز پول برای اغلب افراد از همان دوران کودکی نامی آشناست. حتماً شما هم از والدین خود و یا از بزرگ‌ترها شنیده‌اید که پس‌انداز برای آینده بسیار مهم است و همه افراد اگر نتوانند قسمتی از درآمد خود را پس‌انداز کنند در آینده به مشکل خواهند خورد. ایده پس‌انداز کردن پول به حدی قابل اهمیت است که نه‌تنها یک نوع پس انداز، بلکه افراد باید انواع پس‌اندازهای شخصی مختلف را داشته باشند. امروزه به دلیل نوع تغییرات در سبک زندگی و چندبعدی شدن انسان‌ها داشتن چندین و چند نوع حساب پس‌انداز برای هر شخص از اهمیتی دوچندان برخوردار است.

باز کردن چندین حساب پس انداز می تواند به شما کمک کند تا اهداف مالی مختلف را شناسایی کرده و مطمئن شوید که در مسیر دستیابی به آن‌ها هستید. شما می‌توانید برای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت حساب داشته باشید. و با پس انداز برای بسیاری از انواع خریدها، از انباشت بدهی‌های سبک و سنگین جلوگیری کنید.

حساب‌هایی که شما باید برای پس‌انداز خود داشته باشید کاملا به موقعیت شخصی شما بستگی دارد. اما باتوجه‌به شرایط زندگی اغلب افراد در این جا به پنج نوع پس‌اندازی که افراد باید داشته باشند می‌پردازیم.

صندوق اضطراری

صندوق اضطراری اولین و مهم‌ترین نوع از انواع پس‌اندازهای شخصی است که باید داشته باشید. صندوق‌های اضطراری از هزینه‌های غافلگیرکننده‌ای که ممکن است شرایط زندگی شما را دستخوش تغییر می‌کند جلوگیری می‌کنند. این شرایط می‌توانند انواع گوناگونی داشته باشند؛ به طور مثال اگر شما پس از مدتی شغلتان را از دست بدهید و بیکار شوید، اگر بیماری به سراغتان آید و یا تصادفی برای شما رخ دهد و در آخر اتفاق افتادن بلایای طبیعی، همه‌وهمه جزو اتفاقات غافلگیرکننده زندگی می‌باشدکه همه ما اذعان داریم که ممکن است برای هر شخصی و در هر موقعیتی اتفاق بی افتد.

صندوق اضطراری شما باید پس‌انداز کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی سه تا شش‌ماهه شما را پوشش دهد. ممکن است در ابتدا شما مجبور باشید به‌آرامی تا آن مقدار کار کنید. این موضوع اصلاً ایرادی ندارد. نکته مهم و قابل‌توجه این است که ساخت یک صندوق اضطراری را در هر سن و در هر جایگاهی که هستید در اولویت قرار داده و به آن پول دست نزنید مگر اینکه یک وضعیت اضطراری، همان هدفی که پول را برای آن ذخیره کرده‌اید برای شما پیش بیاید.

صندوق خرید یا تعمیر خودرو

اگر شما نیز صاحب یک وسیله نقلیه‌ باشید، به‌خوبی از هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر تعمیر خودرو آگاهی دارید. برای تعمیر، نگهداری و تعویض خودرو شما به پول نقد احتیاج دارد. از طرفی دیگر امکان صرف‌نظرکردن از امر حمل‌ونقل آسان و راحت نیز امری ناشدنی به نظر می‌رسد. نکته و اهمیت پس‌انداز برای ضرورت‌های ناشی از داشتن خودرو مانند تعمیر و خرید خودرو جدید در همین موضوع نهفته است.

پس‌انداز شخصی
پس‌انداز شخصی

شاید شما هم در ذهن خود به این موضوع فکر کرده‌اید که می‌توانید برای خرید خودرو صرفاً وام دریافت کنید. اما قطعاً از دردسرهای وام نیز باید آگاهی داشته باشید. دریافت وام برای خرید خودرو دو دردسر بزرگ و همیشگی به همراه دارد؛

یک: در نهایت قیمت خریداری شده توسط شما با گرفتن وام از قیمت تولید شده خودرو بیشتر خواهد بود.

دو: شما یک تعهد ماهانه برای بازپرداخت اقساط وام را به مسئولیت‌هایتان اضافه می‌کنید.

بهترین کار برای انجام این نوع از انواع پس‌اندازهای شخصی، صرفه‌جویی در پول و افزایش پس‌انداز برای خرید خودرو می‌باشد.

صندوق تعمیر خانه یا ملک

اگر صاحب‌خانه باشید، از هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری از خانه باخبر هستید. برخی از این تعمیرات می‌توانند بسیار گران باشند و هزینه‌های چندمیلیونی برای شما به همراه بیاورند.

قرض گرفتن برای نگهداری خانه یا به تعویق انداختن تعمیر و نگهداری به دلیل نداشتن سرمایه کافی، می‌تواند به وضعیت مالی بلندمدت شما آسیب برساند. یکی از بهترین راه‌ها برای این کار پیش‌بینی این مخارج و ایجاد یک صندوق پس‌انداز برای تعمیر خانه می‌باشد.

شاید به ذهن شما نیز این موضوع خطور کند که به دلیل مستأجر بودن دیگر نیازی به داشتن این نوع از انواع پس‌اندازهای شخصی ندارید. با وجود این که صاحب‌خانه شما احتمالاً اکثر تعمیرات را انجام خواهد داد، شما نیازی به صرفه‌جویی در هزینه‌های یک صاحب‌خانه ندارید. بااین‌حال، ممکن است دارایی شخصی داشته باشید که نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد. به طور مثال شما ممکن است مجبور شوید برای تعمیر تلویزیونی که دچار خرابی گشته و یا جاروبرقی که دیگر کار نمی‌کند، هزینه کنید. این هزینه‌های پرداختی از جمله هزینه‌هایی هستند که در دسته این نوع پس‌انداز قرار می‌گیرند.

 

علاوه بر این، اگر شما نیز بخواهید روزی صاحب‌خانه شوید، صندوق‌خانه شما می‌تواند جایی باشد که برای پیش‌پرداخت آینده در آن پس‌انداز می‌کنید.

در این مقاله بخوانید: هوش مالی شامل چه مفاهیم حسابداری می‌شود؟

صندوق مرخصی

اکثر مردم هرچند وقت یک‌بار از تعطیلات لذت می‌برند. استفاده از تعطیلات و رفتن به آن هزینه‌ای ضروری برای حفظ سلامت روان در زندگی می‌باشد. برای دریافت لذت کافی از تعطیلات شما باید بتوانید پس‌اندازی را برای آن در نظر بگیرید. داشتن این نوع پس‌انداز به شما اطمینان کافی را بابت داشتن توانایی مالی رفتن به این سفرها برای شما فراهم می‌کند. بهترین کار برای انجام این پس‌انداز باز کردن یک حساب پس‌انداز اختصاصی برای تأمین هزینه‌های تعطیلات است. با داشتن این نوع حساب پس‌انداز شما می‌دانید چه میزان بودجه‌ای برای رفتن به  سفر دارید. اینکه چطور محل اقامت و تفریحاتی برای  خود انتخاب کنید که هم لذت پیش‌بینی‌شده از تفریحاتتان را ببرید و هم لذت سفر با هزینه‌های به‌صرفه. شما با این کار دیگر نگران موضوعاتی  مانند پرداخت هزینه پروازها، هتل‌ها یا سایر فعالیت‌ها نخواهید بود.

صندوق خرید بزرگ برای پس‌انداز شخصی

اگر شما هم قصد پیشرفت دارید و مانند دیگر افراد موفق بلندپرواز هستید، در نهایت باید در زندگی خود چیزهایی بخرید که توانایی پرداخت آن را با یک فیش حقوقی ندارید. شما باید یک حساب پس‌انداز شخصی برای این موارد در نظر بگیرید تا مجبور به تأمین آن‌ها با وام یا خرید قسطی نباشید.

اگر شما نیز بتوانید به‌جای وام گرفتن، برای خریدهای بزرگ پس‌انداز کنید، می‌توانید از پرداخت سود صرف‌نظر کرده و انعطاف‌پذیری بیشتری در بودجه ماهانه خود حفظ کنید، زیرا هزینه‌های زیادی برای پرداخت ندارید.

با پیش‌بینی این امور و عمل به توصیه‌های ما برای پس‌انداز، شما علاوه بر اینکه امکان پرداخت هر یک از این پنج دسته هزینه را خواهید داشت می‌توانید  برای هزینه‌های معمول و هزینه‌های غیرمنتظره زندگی نیز آماده باشید. همین موضوع باعث می‌شود شما دیگر نگران بدهی‌های این مخارج نباشید. چرا که بودجه لازم را برای پوشش اغلب چیزهایی که می قصد خرید و نگه‌داری از آن را دارید برای شما فراهم می‌شود.

صندوق پس‌انداز شخصی همیان راهی مناسب برای پس‌انداز هزینه‌ها

شما برای پس‌انداز شخصی، انتخاب‌های متنوعی دارید. از روش‌های سنتی و مرسوم مانند خرید طلا، نگه‌داری پول در گاوصندوق خانه که دردسرهای مخصوص به خود را دارد تا روش‌های مدرن مانند باز کردن حساب پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در بورس و بازارهای مالی. نکته قابل‌توجه در انتخاب شما امن بودن بستر صندوق خواهد بود. صندوق پس‌انداز همیان یکی از مناسب‌ترین راه‌ها برای نگه‌داری از پول و سرمایه‌های شما خواهد بود.

این صندوق که در بستر اپلیکیشن صندوق‌های مختلف فعال است، به شما این امکان را می‌دهد تا با تشکیل یک صندوق، با اطرافیان خود پولتان را در بستری امن نگه‌داری کرده و در مواقع نیاز از آن برداشت کرده و حتی وام دریافت کنید. شما به آسانی می‌توانید با دانلود اپلیکیشن همیان از امکانات آن استفاده کنید.