نکات کلیدی در فرآیند پس‌انداز (قسمت اول_صرفه‌جویی در خوراک و مواد غذایی)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

اگر در حال خواندن  این مقاله هستید، حتما جزء آن دسته افراد قرار می‌گیرید که هزینه‌های خود را مدیریت کرده و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند. (پیشنهاد می‌شود جهت مدیریت هرچه بهتر مخارج خود، مقاله ” بودجه‌بندی، راهکاری کلیدی جهت پس‌انداز اصولی” را مطالعه کنید) احتمالا هر کس با توجه به شرایط زندگی و میزان درآمد، روش‌‌های خاص خود را برای پس‌انداز کردن دارد. یکی از لازمه‌های بهینه کردن فرآیند پس‌انداز، بازنگری است. بازنگری در فرآیند مدیریت مالی و پس‌انداز، به ما این امکان را می‌دهد تا از میزان نتیجه‌بخش بودن برنامه‌های خود، اطلاعات دقیقی داشته باشیم، نقص‌های آن را برطرف کرده و بر نقاط قوت بیشتر تمرکز کنیم. در ادامه به نکاتی به ظاهر کم‌اهمیت اما کلیدی، برای داشتن پس‌اندازی بهتر، اشاره می‌کنیم. رعایت کردن این نکات کوچک، فرآیند پس‌انداز را بهینه می‌کند.

معمولا خورد و خوراک، جزء مخارجی محسوب می‌شود که کمتر نسبت به آن حساسیت داریم. هدف از نوشتن مقاله‌ای که در حال خواندنش هستید، این نیست که تدوین قوانینی سختگیرانه برای خورد و خوراکتان را آغاز کنید. هدف آن است، که در این قسمت از مخارج خود، کمی ریزبینی و دقت به خرج دهید تا فرآیند پس‌انداز و مدیریت مالی، به بهترین شکل خود پیش برود.

 

 

 

1_ آشپزی در خانه

سعی کنید اکثر وعده‌های غذایی خود را در خانه میل کنید. روزهایی که فرصت یا حوصله‌ی آشپزی ندارید را پیش‌بینی کرده و در فریزر مقداری غذا نگه دارید. با این کار، در مواقعی که حوصله‌ی آشپزی ندارید، احتمال سفارش غذا از بیرون را کم کرده و می‌توانید هزینه‌ی آن را به حساب پس‌انداز خود حواله کنید. برای وعده‌های غذایی خود برنامه‌ریزی کنید. سعی کنید غذاهای متنوعی را در این برنامه جای دهید و تمام وعده‌های غذایی را، حداقل یک بار در هفته یا یک بار در ماه بپزید. همیشه غذاهای باقی‌مانده را برای وعده‌های دیگر نگه دارید. این کار از مصرف بیش از حد مواد غذایی جلوگیری کرده و هزینه‌های شما را کم‌تر می‌کند.

 

 

2_ خرید مواد غذایی

حتما قبل از خرید، لیستی از اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنید. عدم تهیه‌ی لیست می‌تواند موجب ولخرجی شده و برنامه‌ی شما، جهت پس‌انداز و مدیریت مالی را مختل ‌کند. در خرید مواد غذایی صرفه‌جویی کرده و هنگام آشپزی، به اندازه از مواد غذایی استفاده کنید. سعی کنید از فروشگاه‌های تخفیف‌دار خرید کنید تا هزینه‌ای که برای خورد و خوراک کنار گذاشته‌اید کمتر شود و در این صورت، می‌توانید بخشی از آن را پس‌انداز کنید. ترجیحا از بیش از یک فروشگاه خرید کنید تا بتوانید قیمت کالاها را مقایسه و ارزیابی کنید و در نهایت، مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید.

( به یاد داشته باشید این نکات به این معنا نیست که شما کیفیت خوراک خود را فدای پس‌انداز و برنامه‌ی مالی خود کنید. بلکه باید سعی کنید کیفیت را در کنار قیمت مناسب داشته باشید. فراموش نکنید، اگر به سلامتی خود اهمیت ندهید، قطعا متحمل هزینه‌های گزاف درمان می‌شوید. ابتلا به بیماری می‌تواند برنامه‌های شما جهت پس‌انداز و مدیریت مالی را مختل می‌کند )

اقلامی که زیاد استفاده می‌کنید را به صورت عمده خریداری کنید. اقلام بسته‌بندی شده را به صورت جداگانه نخرید. به جای آن سعی کنید این دسته از اقلام را بیشتر بخرید و خودتان آنها را بسته‌بندی کنید. به برچسب‌های قیمت بر روی مواد غذایی دقت کرده و سعی کنید کمتر از روی هوس چیزی را بخرید.

 

 

3_ خوردن غذا بیرون از خانه

بی‌شک صرف غذا در خانه، یکی از راه‌های موثر برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. اما رفتن به رستوران نیز برای تنوع ضروری‌ست. شما گاهی نیاز دارید تا با قسمتی از درآمد خود احساس راحتی کرده و دائما در حال مدیرت کردن و حساب و کتاب نباشید. ( زندگیِ بدون تنوع به مرور فرسایشی می‌شود. این سبک از زندگی می‌تواند شما را به نقطه‌ای برساند که حوصله‌ی مدیریت مالی، پس‌انداز یا حتی فکر کردن هم نداشته باشید ) حتی ورزشکاران حرفه‌ای، که معمولا برنامه‌های سختگیرانه‌ای برای تغذیه و ورزش خود دارند، در روزهایی از هفته به خود استراحت می‌دهند. بنابراین این حق را به خود بدهید که گاهی با درآمد خود خوش‌گذرانی کنید.

خوب است قبل از رفتن به رستوران، برنامه‌های تخفیف ویژه مشتریان در رستوران‌های مورد علاقه‌ی خود را جست‌و‌جو کنید.

به یاد داشته باشید، همه‌ی این نکات برای پس‌انداز، مدیریت مالی و در نهایت بهبود بخشیدن شرایط مادی زندگی شماست. بدیهی‌ست، افراط یا تفریط در هر کاری زیان‌بار است. بنابراین سعی کنید ضمن رعایت حداکثری این نکات، زندگی را به کام خود و اطرافیانتان تلخ نکنید.

حتما خانواده‌ی خود را در جریان برنامه‌های خود، جهت پس‌انداز و مدیریت مالی قرار دهید. با آن‌ها  درباره‌ی لزوم این کار صحبت کرده و آنان را متقاعد کنید. روش ایده‌آل خود، جهت محقق کردن برنامه‌هایتان را شرح دهید. از آن‌ها بخواهید تا با شما همفکری کنند. این کار، همراهی خانواده‌ی شما و متعاقبا راحت‌تر شدن کارها را به دنبال دارد.

همچنین می‌توانید با طرح ایده‌‌ای خلاقانه، فرزندان خود را به صرفه‌جویی و پس‌انداز، در این بخش از مخارج خانه، تشویق کنید. مثلا می‌توانید این قرار را بگذارید که هر کس در آخر هر ماه، میزان پولی که پس‌انداز کرده را در صندوقی بگذارد. بعد از گذشت 6 ماه، هرکس مجموعا موجودی بیشتری به صندوق واریز کرده بود، می‌تواند تمام مبلغ صندوق را به عنوان وام برداشت کند. در واقع با این کار، فرزندان خود را برای مدیریت مالی و پس‌انداز تشویق کرده‌اید. برای عملی کردن این ایده می‌توانید از اپلیکیشن همیان کمک بگیرید و اولین صندوق پس‌انداز فرزندانتان را در آن ایجاد کنید.

همچنین اگر هنوز تشکیل خانواده نداده‌اید، می‌توانید با گروهی از دوستانِ هم‌هدف، راجع به روش‌های مدیریت مالی و پس‌انداز، صحبت کنید. اگر در چنین گروهی عضو هستید، سعی کنید برنامه‌هایی مشترک، جهت پس‌انداز و مدیریت مالی داشته باشید و به شکل هفتگی یا ماهانه به ارزیابی آن بپردازید. ( شما می‌توانید ایده‌ی صندوق پس‌انداز که پیش‌تر ذکر کردیم را در گروه دوستان یا فامیل خود اجرایی کنید. اولین و راحت‌ترین قدم برای اجرایی کردن این ایده، نصب اپلیکیشن همیان است.  )

اگر با خواندن این نوشته، قصد دارید فرآیند پس‌انداز خود را بهینه کنید، این مقاله را برای دوستان هم‌فکر خود بفرستید. با این کار، اولین گروه دوستان همراه و هم‌هدف خود را تشکیل دهید.