نکات کلیدی در فرآیند پس‌انداز (قسمت دوم_خرید)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پیش‌تر در قسمت اول این مقاله، راجع به چگونگی صرفه‌جویی مالی و پس‌انداز در خورد و خوراک صحبت کردیم، حال در قسمت دوم، قصد داریم به راهکارهایی که در صرفه‌‌جویی و پس‌انداز، هنگام خرید ما را یاری می‌کنند، اشاره کنیم. بدیهی‌ست که قرار نیست با رعایت کردن این نکات، زندگی را بر خود و عزیزانمان سخت کنیم. بلکه همه‌ی این نکات، تنها برای مدیریت بهتر امورات مالی‌ست.

 

یکی از آفت‌های پس‌انداز، خرید بی‌رویه و غیرضروری‌ست. احتمالا اگر دَرِ کمد بسیاری از آدم‌ها را باز کنید، لباس‌ها یا وسیله‌های زیادی که مدت‌هاست بلااستفاده هستند را می‌یابید. بی‌شک چیزهای کاربردی‌تری می‌توانستند جایگزین این وسیله‌های غیرضروری شوند. یا حتی می‌شد هزینه‌ی این وسایل اضافه را پس‌انداز کرد. راهکارهای زیادی برای جلوگیری از این عادت پیشنهاد می‌شود مثل؛ تعیین بودجه محدود برای خرید، تهیه لیست خرید، خرید کلی و ماهیانه و….. همه‌ی این‌ها برای پس‌انداز کردن مهم و ضروری هستند. اما در میان همه‌ی این توصیه‌ها، یک سری نکات ظریف وجود دارد که ممکن است همه به آن توجه نداشته باشند. در واقع عمل کردن به این نکات ظریف، قبل از خرید، فرآیند پس‌انداز شما را بهینه می‌کند.

توجه داشته باشید که قرار نیست بعد از خواندن این مقاله، بخاطر پس‌انداز شخصی خود، تا آخر عمر با حساب و کتابی سختگیرانه خرید کنید. یا هرگز اجناس موردعلاقه‌ی خود را نخرید. بلکه باید کمی بیشتر از قبل ریزبینی به خرج دهید، قاطع‌تر اولویت‌های خود را مشخص کنید و در حد توان، طبق اولویت‌هایتان خرج کنید تا به هدف خود (پس‌انداز به شکل اصولی، برای بهبود بخشیدن به بٌعد مادی حیات) برسید.

 

1_ خرید در زمان مناسب

در مواقعی که خیلی احساساتی هستید ( بسیار خوشحال یا ناراحت هستید ) خرید خود را به چند روز بعد موکول کنید. بیشتر آدم‌ها در مواقعی که احساسات بر آن‌ها غلبه می‌کند تصمیمات درستی نمی‌گیرند. حذف خریدهای احساساتی، بخش زیادی از هزینه‌های شما را کاهش داده و به دنبال آن می‌تواند موجب بهینه شدن پس‌انداز شما شود. سعی کنید تخفیف‌های فصلی فروشگاه‌های مختلف را شناسایی کرده و در زمان تخفیف، خریدهای خود را انجام دهید. در این صورت بخشی از هزینه‌ها‌ی شما پس‌انداز می‌شود. نیازهای خود را پیش‌بینی کرده تا کمتر با خرج‌های ناگهانی مواجه شوید. تولد دوستان یا مهمانی‌های معمول و همیشگی را در نظر بگیرید و در زمان‌های تخفیف برای آن‌ها خرید کنید تا بتوانید مقدار زیادی از هزینه‌ی این دسته از خرج‌ها را پس‌انداز کنید.

 

2_ اطمینان به نیاز خود

شاید این حرف عجیب یا کمی طنز به نظر برسد، اما واقعیت دارد. بسیاری از ما وسیله‌هایی داریم که حتی خودمان از وجود آن‌ها مطلع نیستیم! این عدم اطلاع دقیق راجع به لباس، کفش و…به صورت کلی چیزهایی که داریم، باعث می‌شود در صورت نیاز، دوباره آن وسیله‌ها را تهیه کنیم. در واقع با این کار برای یک چیز، دوبار هزینه کرده‌ایم. درحالی که می‌توانستیم هزینه‌ی اضافه را پس‌انداز کرده یا در جای دیگر خرج کنیم. قبل از خرید حتما از نیاز خود به آن وسیله اطمینان حاصل کنید. مطمئن شوید که مشابه آن وسیله را ندارید یا وسیله‌های مشابه قدیمی‌تان دیگر کارایی ندارند. خوب است هر از چندگاهی به کمد و کشوهای خود سرکشی کنید تا بدانید دقیقا چه چیزهایی دارید و در صورت نیاز از داشته‌های خود استفاده کنید.

 

3_ خرید اجناس دست دوم

احتمالا بسیاری از ما دید منفی نسبت به اجناس دست دوم داریم. در حالی که خیلی از اوقات و برای برخی از کالاها، خرید جنس دست دوم، بهترین گزینه است. خرید دست دوم به این معنا نیست که کالایی بی‌کیفیت خریداری کنیم. بسیاری از اجناس دست دوم تفاوت زیادی با مشابه نو آن کالا ندارند. شما با خرید جنس دست دوم، علاوه بر این که مانع چرخه‌ی تولید بی‌رویه می‌شوید، در بخش زیادی از مخارج خود صرفه‌جویی کرده‌ و می‌توانید مقدار باقی‌مانده را پس‌انداز کنید. اگر در استفاده از وسایل دست دومِ افراد غریبه حساسیت دارید، می‌توانید از دوستان و آشنایان خرید کنید.

 

4_ امانت گرفتن

امانت گرفتن به شدت هزینه‌های اضافه را کاهش داده و امر پس‌انداز را راحت‌تر می‌کند. تصور کنید به یک جشن عروسی دعوت شده‌اید. برای این جشن به لباسی نیاز دارید که اگر آن را تهیه کنید ممکن است هیچ وقت دیگر از آن استفاده نکنید. در چنین موقعیتی، بهترین گزینه امانت گرفتن است. توجه داشته باشید که اگر چیزی را امانت گرفته‌اید، در مراقبت از آن کوشا باشید و آن را سالم و به موقع به صاحبش بازگرداند.

 

5_ خرید با کیفیت

علاوه بر این که سعی می‌کنید در خریدهای خود صرفه‌جویی کنید، فراموش نکنید، کیفیت خرید خود را فدای پس‌انداز و کاهش هزینه نکنید. شما با خرید کالای بی‌کیفیت، علاوه بر این که هزینه‌ی مضاعفی برای خود به وجود می‌آورید، متحمل خرج‌های ناگهانی نیز می ‌شوید. فرض کنید شما مبل یا لوازم خانگی‌ای که قیمت پایینی داشته‌اند را تهیه کرده‌اید. در صورت مستعمل شدن آن‌ها، بعد از مدت نه چندان طولانی، شما مجبور می‌شوید دوباره آن‌ اجناس را خریداری کنید ( حتی شاید مجبور شوید مقداری از پس‌انداز خود را برای خرید دوباره‌ی آن وسیله‌ها خرج کنید. در واقع نه تنها پس‌اندازی صورت نگرفته، بلکه قسمتی از پس‌انداز خود را از دست داده‌اید ) بنابراین وسایل خود را (مخصوصا وسایل عمری یا چیزهایی که مستقیما با سلامتی شما گره خورده‌اند مثل کفش) با کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنید.

چگونه این نکات را اجرایی کنیم؟

 


کارسازترین راه، عضویت در یک گروه است. اما نه به شکل متداول! شما می‌توانید همراه با اعضای گروه برنامه‌ای مشترک جهت پس‌انداز و صرفه‌جویی در هزینه‌های خود (هنگام خرید) داشته باشید. سپس در آخر هر ماه میزان پول پس‌انداز شده را در صندوقی دوستانه بگذارید. هر زمان که این پس‌انداز گروهی به مبلغ قابل توجهی رسید، بنا به نیاز هر عضو، از آن صندوق وام بدهید. در این صورت انگیزه‌ی شما و دوستانتان برای پس‌انداز کردن بیشتر می‌شود (چون هرچه بیشتر پس‌انداز کنید، در صورت نیاز، می‌توانید مبلغ بیشتری وام دریافت کنید)

برای اجرایی کردن این کار، می‌توانید از اپلیکیشن همیان استفاده کنید. وقت را تلف نکنید! این مقاله را برای دوستان هم‌هدف خود ارسال کرده و اولین صندوق پس‌انداز گروهی خود را در اپلیکیشن همیان ایجاد کنید.

اگر همچنان خود را در میانه‌ی راه می‌بینید و تصمیم قطعی برای چگونگی پس‌انداز نگرفته‌اید. یا نگاهی منفی نسبت به مدیریت مالی و پس‌انداز ( به شکلی که در این مقاله مطرح شد) دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “ بودجه‌بندی، راهکاری کلیدی جهت پس‌انداز اصولی” را مطالعه کنید.

ما را از راهکارهای شخصی خود برای پس‌انداز کردن، در قسمت نظرات، مطلع کنید.