نکات کلیدی در فرآیند پس‌انداز (قسمت سوم_سرگرمی)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پیش‌تر در دو مقاله‌ی قبل، به راهکارهایی جهت پس‌انداز و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، هنگام خرید و  خورد و خوراک اشاره کردیم. حال در قسمت سوم و آخر این مجموعه، قصد داریم به راهکارهایی جهت پس‌انداز و صرفه‌جویی در سرگرمی اشاره کنیم.

شاید در ابتدا، قرار گرفتن واژه‌ی تفریح و پس‌انداز، در کنار یک دیگر چندان منطقی به نظر نرسد. احتمالا واژه‌ی پس‌انداز و مدیریت مالی در ذهن بسیاری از ما مساوی است با حذف تمام تفریح و سرگرمی‌ها. خوشبختانه واقعیت با تصور ما چندان سازگار نیست. وجود تفریح و سرگرمی در برنامه‌ی زندگی ما، به اندازه‌ی مدیریت مالی و پس‌انداز (حتی گاهی بیشتر از آن) ضروری‌ست. در واقع تفریح،  یکی از قسمت‌های مهم زندگی هر انسانی‌ست که کیفیت امورات دیگر نیز به آن وابسته است. عدم وجود تفریح و سرگرمی در زندگی می‌تواند منجر به اٌفت عملکرد ما در کار، فکر کردن و حتی امورات مالی شود.

برای این که تفریح و سرگرمی دلچسبی داشته باشیم، لازم نیست متحمل هزینه‌های زیادی شویم. قرار نیست هنگام تفریح یا بعد از آن، دائما به فکر موجودی حساب و میزان پولی که خرج شده باشیم. با کمی فکر کردن و خلاقیت به خرج دادن، می‌توان راهکارهایی جهت داشتن تفریح به صرفه یافت. راهکارهایی که علاوه بر این که کم‌هزینه یا بدون هزینه هستند، گاهی می‌توانند منجر به کسب درآمد نیز شوند!

در ادامه به تعدادی از این راهکارها اشاره خواهیم کرد. اگر بعد از خواندن این مقاله ایده‌ای جهت داشتن تفریحی به صرفه داشتید، با ما به اشتراک بگذارید.

 

1_ ورزش

اگر بهتر به اطراف خود نگاه کنید، پتانسیل‌های زیادی برای داشتن فعالیت فیزیکی رایگان یا کم‌هزینه می‌بینید. شما می‌توانید به جای پرداخت هزینه به باشگاه، پارک نزدیک خانه‌ی خود را برای پیاده‌روی یا دویدن انتخاب کنید. با توجه به هزینه‌های بالای باشگاه، این کار شما را در پس‌انداز کردن مقدار زیادی از هزینه‌هایتان یاری می‌کند.

همچنین می‌توانید همراه با ورزش‌های گروهی یکی از پارک‌های اطراف منزل خود ورزش کنید. این مدل ورزش‌ها معمولا رایگان هستند و فضای مفرحی دارند.

یکی از گزینه‌های کم‌هزینه نیز طبیعت و کوه است. رفتن به کوه و طبیعت (در صورتی که تصمیم نداشته باشید حرفه‌ای به این دو ورزش ادامه دهید) نه تنها فکر شما را باز می‌کند، بلکه (در سطح مبتدی) هزینه‌ای هم ندارند. اگر تصمیم دارید این دو ورزش را به صورت دائمی یا حرفه‌ای ادامه دهید، می‌توانید با خرید تجهیزات مناسب (هرچند کمی گران)، سرمایه‌گذاری‌ای بلند مدت، برای داشتن تفریحی به صرفه بکنید.

( می‌توانید با ایجاد صندوق پس‌اندازی دوستانه در اپلیکیشن همیان، به مرور و بدون این که تحت فشار مالی قرار بگیرید، تجهیزات مورد نیاز خود را برای طبیعت‌گردی و کوهنوردی تهیه کنید)

 

2_سفر

احتمالا سفر کردن در نظر بسیاری از ما فعالیتی پرهزینه است. اما این تصور با واقعیت در تضاد است. برای داشتن سفری دلچسب اما به صرفه، می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومیِ کم‌هزینه (مثل قطار، اتوبوس) استفاده کنید. شهرهای نزدیک را انتخاب کرده و به آن‌ها سفر کنید. مقاصدی را برای سفر انتخاب کنید که آشنایان یا اقوام شما در آن مکان‌ها ساکن هستند. در این صورت می‌توانید هزینه‌ی اسکان را پس‌انداز کرده و به خانه‌ی آن‌ها بروید. همچنین می‌توانید برنامه‌ی سفر خود را یک روزه کنید تا متحمل هزینه‌ی اقامت نشوید. سعی کنید وعده‌های غذایی خود را در خانه درست کنید و با خود ببرید تا هزینه‌ی رستوران را پس‌انداز کنید.

سفرهای کار داوطلبانه نیز ایده‌ی خوبی‌ هستند. سفرهای داوطلبانه علاوه بر این که تجربه‌هایی به یاد ماندنی برای شما به ارمغان می‌آورند، به شما کمک می‌کنند تا بتوانید مقدار زیادی از بودجه‌ی سفر خود را پس انداز کنید.

 

3_ کتاب و فیلم

اگر از آن دسته افرادی هستید که تفریح شما مطالعه یا تماشای فیلم است، مواردی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، شما را در پس‌انداز کردن مقدار زیادی از بودجه‌ی تفریح‌تان یاری می‌کند. شما می‌توانید کتاب‌های موردعلاقه‌تان را از کتابخانه امانت بگیرید. یا برای تماشای فیلم مورد علاقه‌ی خود، به شکل گروهی، اشتراک سایت‌های پخش فیلم را تهیه کنید. برای دیدن فیلم‌های روی پرده، در روزهایی که بلیط سینما نصف قیمت است، به سینما بروید. همچنین خوب است گاهی کمی صبر کنید تا فیلم‌ها را در زمان اکران خانگی آن‌ها تماشا کنید. رفتن به پارک‌هایی که به صورت رایگان فیلم‌هایی را اکران می‌کنند هم راهکار خوبی برای داشتن برنامه‌ای مفرح و به صرفه است. شاید در ظاهر پس انداز کردن این مبلغ‌های کوچک تاثیر زیادی بر موجودی حساب پس‌انداز شما نداشته باشد. اما به مرور مدیریت مالی و تصمیم‌گیری به صرفه را یاد می‌گیرید و این روش را در هنگام تصمیمات بزرگتر اعمال می‌کنید.

 

4_ کسب درآمد از تفریح

اگر به موضوعی علاقه‌ی زیادی دارید (مثلا تغذیه، ورزش، فیلم و…) می‌توانید وبلاگ یا وبسایتی راه‌اندازی کنید و یافته‌ها و مطالعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. اگر این فعالیت را به شکل مداوم انجام دهید، می‌توانید به مرور از آن کسب درآمد کنید. این کار مزیت‌های زیادی را برای برنامه مالی و پس‌انداز شما دارد. ( به یاد داشته باشید اگر نمی‌توانید چنین برنامه‌ای را اجرا کنید، لزومی ندارد خود را تحت فشار بذارید و با تصور این که برنامه‌ای مفرح دارید، با اکراه چنین کاری را انجام دهید. این گزینه تنها یک پیشنهاد است و شما در ابتدا، باید روحیات خود را در نظر بگیرید و سپس تصمیم به اجرایی کردن این برنامه بگیرید)

اگر دوست دارید این برنامه را اجرایی کنید، اما فکر می‌کنید به تنهایی از پس این کار برنمی‎‌آیید، می‌توانید این مقاله را برای دوستانی که احتمال می‌دهید می‌توانند با شما همراه شوند، ارسال کنید. در این صورت باب صحبت را راجع به برنامه‌ای مفرح، که آورده‌ی مالی هم دارد، باز می‌کنید.

توصیه می‌شود حتما خود را مقید کنید که برنامه‌ی تفریحی مداوم داشته باشید. با این کار، به مرور نتیجه‌ی آن را در زندگی خود و حتی برنامه‌های مالی و پس‌انداز خود خواهید دید. راهکارهایی که در بالا ذکر شد، لزوما برای همه‌ی افراد کارساز نیست. به تعداد هر آدم، فکر و ایده‌ی خلاقانه و به صرفه برای تفریح وجود دارد. اگر پیشنهاد دیگری برای داشتن تفریحی به صرفه دارید، حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

امیدواریم که این مجموعه مقاله، گره‌های ذهنی شما را برای مدیریت مالی و پس‌انداز باز کرده باشد.