با انواع وام دانشجویی آشنا شوید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

«وام‌دانشجویی» یک راه حل عالی جهت تسهیل امور دانشجو است. در این مقاله به ۵ نوع وام دانشجویی و شرایط دریافت آن می‌پردازیم. اما پیش از شروع این مقاله و توضیح راجع به وام‌های دانشجویی یک پیشنهاد بهتر برای دانشجویان عزیز در نظر گرفته‌ایم‌.

صندوق‌های دورهمی و خانگی از گذشته تا به امروز راحت‌ترین راه جهت دریافت وام‌ یا حتی پس‌انداز به شمار می‌آیند. نرم‌افزار همیان با ایجاد بستری مدرن، مدیریت و عضویت در این صندوق‌ها را آسان‌تر کرده است. دانشجویان می‌توانند با ایجاد صندوقی رایگان در این اپلیکیشن بدون دردسرها و کاغذبازی‌های بانک، وام دریافت کنند. برای اطلاعات بیشتر راجع به امکانات همیان این مقاله را مطالعه کنید.

انواع وام دانشجویی

«وام‌های تحصیلی و مسکن» به دانشجویان روزانه تمام وقت، «وام ویژه دکتری» به دانشجویان دوره روزانه تمام وقت مقطع دکتری ناپیوسته و پیوسته، «وام ضروری» به دانشجویان روزانه تمام وقت  و «وام شهریه» به دانشجویان نوبت دوم‌(همچنین دانشجویان شهریه‌پرداز دانشگاه‌های پیام‌نور- غیردولتی و غیرانتفاعی- جامع علمی کاربردی و آزاد اسلامی) تعلق می‌گیرد.

همچنین همه این وام‌ها شامل دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای می‌شود.

نکته

 ثبت‌نام دانشجو در حداقل تعداد واحدهای آموزشی مطابق ضوابط و مقررات آموزشی دانشگاه الزامی است.

 

مبالغ وام‌های دانشجویی چقدر است؟

مبلغ وام تحصیلی دانشجویی هر سال با تأیید و تصویب هیات امناء تعیین و ابلاغ می گردد

۱_ وام تحصیلی دانشجویی

این وام به منظور کمک به پیشبرد امور تحصیلی و گذران زندگی دانشجویان روزانه تمام‌وقت دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی‌حرفه ای و مستعد کم بضاعت اعطاء می‌شود.

 

شرایط اختصاصی وام دانشجویی تحصیلی:

– مدت استفاده از وام تحصیلی در هر مقطع تحصیلی به شرح زیر میباشد:

1- کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر 4 نیمسال تحصیلی.

 2- کارشناسی پیوسته و دکترای تخصصی ناپیوسته غیربورسیه حداکثر 8 نیمسال تحصیلی.

 3- کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفه‌ای حداکثر 12 نیمسال تحصیلی.

 4- دکتری پیوسته حداکثر 16 نیمسال تحصیلی.

 

مدارک مورد نیاز:

۱- سند تعهدنامه الصاقی در سامانه صندوق که توسط کاربر دانشگاه یا از طریق سامانه برخط ثبت اسناد، کنترل و دریافت می‌گردد. 

۲- مدارک و مستندات مذکور در شرایط اختصاصی وام تحصیلی شامل: سند تاهل/ نامه رسمی سرپرستی فرزند از دادگاه درخصوص دانشجوی متاهل زن دارای شرایط/ معرفی نامه درخصوص دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، دانشجویان برتر، نمونه کشوری و مبتکر/ کارنامه آموزشی درخصوص دانشجوی ممتاز و پذیرفته شدگان مقاطع تحصیلات تکمیلی بدون آزمون/

گواهی پزشک متخصص یا سازمان بهزیستی درخصوص دانشجویان توان‌خواه/ معرفی‌نامه از شورای نظارت بر خوابگاه‌های غیر دولتی یا مدیریت خوابگاه‌ها در خصوص دانشجویان مجرد ساکن خوابگاه غیردولتی.

 

(دانشجویانی که سر کلاس دانشگاه نشسته‌اند. ترجیحا از تصویری استفاده شود که کلاس شبیه آمفی تئاتر است. مثل بعضی از کلاسای شریف و دانشگاه تهران)

 

۲_ وام ضروری دانشجویی

این وام به منظور کمک به تأمین بخشی از هزینه‌های ضروری دانشجویان روزانه تمام وقت دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای در رویدادهای مختلف از جمله حوادث و بلایای طبیعی، شرایط خاص، ازدواج، تولد فرزند و همچنین حمایت از دانشجویان برتر، نمونه کشوری، مبتکر، قهرمان ورزشی و توان‌خواه پرداخت می‌شود.

 

شرایط دریافت وام تحصیلی دانشجویی

الف- تعداد استفاده از رویدادهای وام ضروری در هر مقطع تحصیلی به شرح زیر میباشد:

1- کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر 2 رویداد.

2- کارشناسی پیوسته و دکترای تخصصی ناپیوسته غیر بورسیه حداکثر 4 رویداد.

3- کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته و دکترای حرفه ای حداکثر 5 رویداد

 ۳_ وام ویژه دکتری دانشجویی

این وام به منظور کمک به پیشبرد امور تحصیلی دانشجویان مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته و آن دسته از دانشجویان مقطع دکتری پیوسته که امتحان جامع خود را با موفقیت گذرانده اند، در دوره روزانه تمام وقت دانشگاه های دولتی و مراکز وابسته به دستگاه های اجرایی اعطاء می گردد. 

 

 شرایط اختصاصی وام ویژه دکتری

۱- مدت استفاده از وام ویژه دکتری تخصصی ناپیوسته حداکثر 8 نیمسال تحصیلی در طول مقطع تحصیلی می‌باشد.

 

نکته: دانشجوی شاغل به تحصیل در مقطع دکتری پیوسته پس از موفقیت در امتحان جامع، در صورت درخواست صرفاً می تواند از یکی از وام‌های تحصیلی یا ویژه دکتری استفاده نماید. مشروط به اینکه مدت زمان استفاده وی از وام ویژه دکتری از 8 نیمسال تجاوز ننماید.

 

۲- استفاده همزمان از وام تحصیلی و وام ویژه دکتری برای دانشجویان مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته امکان‌پذیر نمی‌باشد.

۳- متقاضیان واجد شرایط در طول مدت فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت خارج از کشور با تأیید استاد راهنما و معاون پژوهشی دانشگاه محل تحصیل، مشروط بر اینکه کل دوره استفاده از وام از 8 نوبت و یا 48 ماه در مقطع تحصیلی تجاوز ننماید مشمول دریافت وام خواهند شد. 

۴- وام ویژه دکتری در نیمسال‌هایی که محتوای آموزشی به پایان رسیده و دانشجویان مشغول به فعالیت در امور پژوهشی و تکمیل پایان‌نامه یا رساله دکتری می‌باشند، از دارا بودن شرط حداقل تعداد واحد درسی معاف می‌باشد.

 

۴_ وام مسکن دانشجویی

این وام ودیعه‌ای است که به منظور کمک به تأمین بخشی از هزینه اجاره بهای مسکن دانشجویان متأهل روزانه تمام وقت دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی‌حرفه ای پرداخت می‌شود.

 

 شرایط وام مسکن دانشجویی

الف- شرایط اجاره نامه:

1- اجاره نامه رسمی که دارای کد رهگیری از دفاتر مشاورین امالک مجاز باشد، از لحاظ مکانی که در شهر محل تحصیل یا محل سکونت دانشجو باشد و به نام دانشجو و یا همسرش و یا هر دو ایشان باشد.

 

 و- رویداد ازدواج با شرایط ذیل:

1- به منظور ترویج و تسهیل امر ازدواج در دوران تحصیل به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی حداکثر تا 18 ماه پس از تاریخ عقد، وام ازدواج تعلق می‌گیرد.

2- پرداخت وام ضروری ازدواج فقط یک نوبت در تمام مقاطع تحصیلی امکان پذیر می باشد

۵_ وام شهریه دانشجویی

این وام به منظور کمک به تأمین بخشی از شهریه دانشجویان شهریه پرداز شاغل به تحصیل در دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم پرداخت می گردد.

 

 شرایط وام شهریه دانشجویی

 الف- مدت استفاده از وام شهریه در هر مقطع تحصیلی به شرح زیر میباشد:

1- کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر 4 نیمسال تحصیلی.

2- کارشناسی پیوسته و دکترای تخصصی ناپیوسته غیر بورسیه حداکثر 8 نیمسال تحصیلی.

3- کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفه ای حداکثر 12 نیمسال تحصیلی.

4- دکتری پیوسته حداکثر 16 نیمسال تحصیلی.

 

نکته: وام شهریه به دانشجویان دوره.های نوبت دوم دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای و همچنین دانشگاه‌های پیام نور، جامع علمی کاربردی، غیردولتی-غیرانتفاعی و آزاد که از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور منتهی به دریافت مدرک تحصیلی مورد تأیید وزارت علوم می‌گردند، در کلیه مقاطع تحصیلی از محل منابع پیش‌بینی شده پرداخت می‌شود.

 

۵- به دانشجویان دوره‌های پردیس با درخواست کتبی دانشگاه و در قالب لیست مجزا با موافقت رئیس صندوق در صورت وجود اعتبار مازاد از محل اعتبار تخصیصی به دانشگاه، وام شهریه پرداخت می‌گردد.

۶- دانشجویانی که مطابق قوانین و مقررات کشوری از پرداخت تمام یا بخشی از هزینه‌های تحصیل معاف هستند، مشمول دریافت‌کنندگان وام شهریه نمی‌باشند.

۷- وام شهریه به شماره حساب دانشگاه بابت تأمین بخشی از بدهی شهریه دانشجوی متقاضی واریز و به عنوان بدهی وی در پرونده دانشجو ثبت می‌گردد.

 

 مدارک مورد نیاز وام شهریه دانشجویی

سند تعهدنامه الصاقی در سامانه صندوق که توسط کاربر دانشگاه یا از طریق سامانه برخط ثبت اسناد، کنترل و دریافت می گردد.

 

تا حالا از وام دانشجویی استفاده کردید؟ از تجربه‌تون بنویسید