وام مسکن روستایی چیست؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

پیشتر در مقاله «وام میلیاردی مسکن جوانان» راجع به وامی که به خانه‌دار شدن جوانان کمک می‌کند صحبت کردیم. پیشنهاد میکنیم اگر قصد تهیه خانه دارید این مقاله را هم مطالعه کنید. در این مقاله راجع به «وام مسکن روستا» سخن به میان آوریم.

این روزها اکثریت افراد برای رهن، خرید یا حتی تعمیر خانه به وام نیاز دارند. روستائیان نیز از افزایش ناگهانی قیمت خانه در امان نماندند. طبق آمار سال ۱۴۰۱ حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کشور وجود دارد که نیمی از آن‌ها نوسازی شده‌اند. همچنین مطابق قانون جهش تولید، سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی باید در کشور نوسازی شود که هم اکنون ۱۸۵ هزار واحد مسکونی روستایی در همه جای روستاهای کشور در حال ساخت است که از این تعداد حدود ۱۰۰ هزار واحد به مرحله سقف رسیده است.

یکی از تسهیلات ویژه ساکنین روستا، جهت خرید یا تعمیر خانه «وام مسکن روستا» نام دارد.

وام مسکن روستا چیست؟

وام مسکن روستایی به خانه‌دار شدن قشر ساکن روستا کمک می‌کند. این وام به شهرها و روستاهایی که جمعیت زیر بیست و پنج هزار نفر دارد تعلق می‌گیرد. مبلغ این وام ۲۰۰ میلیون تومان، سود این وام ۵ درصد و بازپرداخت آن ۲۰ ساله است. در واقع بازپرداخت این وام بلند مدت و به شکلی هست که برای همگان قابل پرداخت است.

شرایط دریافت وام مسکن روستا چیست؟

_ اگر متقاضی دریافت این وام هستید نباید پیش از آن از تسهیلات مسکن روستا استفاده کرده باشید. علاوه بر آن سابقه ۵ سال زندگی در روستا و سند مسکن روستایی از جمله ملزومات دریافت وام مسکن روستا است.

_ متقاضی وام مسکن روستا نباید هیچ بدهی به بانک‌ها داشته باشد.

_ بانک‌های مختلفی از جمله تجارت، مسکن، ملی و ملت وام مسکن روستا را ارائه می‌دهند. مدارک لازم برای دریافت این وام عبارتند از اصل شناسنامه و کپی‌ از تمام صفحات آن، کارت ملی و کپی آن، مدارک شناسایی ضامن و پر کردن فرم درخواست وام مسکن روستا.

_ همچنین دریافت وام مسکن روستا به شکل حضوری در شعبه‌های بانک مسکن یا غیرحضوری از طریق سایت این بانک امکان‌پذیر است.

آیا جایگزین بهتر و سریعتری نسبت به وام مسکن روستا وجود دارد؟ 

شما می‌توانید به جای مراجعه به بانک و انتظار کشیدن جهت دریافت وام مسیری راحت‌تری به نام قرض‌الحسنه را انتخاب کنید. پیش‌تر راجع به مزایای قرض‌‌الحسنه و معایب ترک آن صحبت کردیم. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید. همچنین راجع به تاریخچه قرض‌الحسنه و اولین صندوق هم چیزهایی نوشتیم که با مراجعه به این مقاله می‌توانید آن را بخوانید.

صندوق‌های خانگی و قرعه‌کشی، مصداق بارز قرض‌الحسنه هستند. متاسفانه امروزه این سنت نیکو در حال فراموشی‌ست. یکی علت‌های آن می‌تواند دردسرهای بعد از راه‌اندازی این صندوق‌ها باشد. تهمت تقلب در صندوق‌های قرعه‌کشی، هماهنگی‌های وقت‌گیر و طاقت‌فرسا، عدم شفافیت و… همه این‌ها افراد را از راه‌اندازی و مدیریت این چنین صندوق‌هایی پشیمان می‌کند.

علاوه بر آن، زندگی مدرن و وابستگی آن به سرعت (حتی در بعضی از روستاها) باعث شده انجام دادن چنین امور وقت‌گیر و طاقت‌فرسایی از حوصله افراد خارج باشد.

راه حل برای احیا این سنت چیست؟

تیم همیان، با تولید نرم‌افزاری موبایلی، بستری آسان جهت مدیریت صندوق‌های خانگی و قرعه‌کشی فراهم کرده است. شما با نصب نرم‌افزار همیان می‌توانید اولین صندوق خود را به شکل رایگان راه‌‌اندازی کنید. همچنین اگر قصد راه‌اندازی صندوق قرعه‌کشی دارید، همیان عمل قرعه‌کشی را به شکل نرم‌افزاری انجام می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر راجع به نسخه رایگان همیان به این مقاله مراجعه کنید.

نظر شما راجع به صندوق‌های خانگی چیست؟ بنظر شما دردسرهای صندوق‌های خانگی بیشتر است یا بانک‌ها؟