تاثیرات سواد مالی بر آسایش اقتصاد 

زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از موضوعات انشاء همیشگی و پرطرفدار کودکی بسیاری از ما این بود «علم بهتر است یا ثروت؟!» بهترین جواب برای این سوال این است، «هر دو». فرد بی‌علم به راحتی علم خود را بر باد می‌دهد و عالم بی‌پول ممکن است دست به هر کار خلافی بزند. سواد مالی به نوعی یک علم است. علمی ضروری برای بقا در دنیای پیچیده امروز و شرایط نابه‌سامان اقتصادی.

قبل از این راجع به ضرورت آموزش سواد مالی به فرزندان صحبت کردیم. برای خواندن این مقاله اینجا کلیک کنید. اکنون قصد داریم از مزایای سواد مالی و تاثیر آن بر آسایش اقتصادی صحبت کنیم.

قبل از این که از تاثیرات سواد مالی بر آسایش صحبت کنیم، لازم است نکته‌ای مهم را یادآور شویم. بی‌شک وجود پول تا حدودی احساس آسایش و امنیت را به ارمغان می‌آورد اما لزوما آرامش شما را تضمین نمی‌کند. در ادامه راجع به تفاوت آسایش و آرامش صحبت خواهیم کرد.

تفاوت بین آسایش و آرامش 

شاید در وحله اول تفاوتی بین این دو واژه نباشد، اما واقعیت با این تصور در تضاد است. آسایش امری است معطوف به بیرون از دنیای شخصی انسان. پول، سفر خوب، خانه‌ی مطلوب و… همه آسایش فرد را فراهم می‌کنند. فردی که آسایش دارد در واقع به لحاظ مادی در شرایط امن و راحتی به سر می‌برد.  

آرامش یک احساس و امری درونی است. ممکن است فردی فقیر باشد یا شرایط مادی زندگی بر وفق مرادش پیش نرود اما آرامش داشته باشد. یا فردی تمام اسباب مادی برایش فراهم باشد و آسایش داشته باشد، اما روی آرامش را ندیده باشد. 

در ادامه به تاثیرات سواد مالی بر آسایش اقتصادی اشاره خواهیم کرد. همانطور که پیش‌تر گفتیم عنوان‌هایی که به آن اشاره می‌کنیم، تنها آسایش شما را تامین می‌کنند و لزوما موجب آرامش نمی‌شوند.

۱_ سواد مالی و تصمیم‌گیری صحیح اقتصادی 

فردی که سواد مالی کافی دارد، هنگام تصمیم‌گیری‌های اقتصادی با دقت بیشتری عمل می‌کند. این فرد به لحاظ اقتصادی کمتر دچار خطا می‌شود و عاقلانه رفتار می‌کند. حتما در اطراف خود شاهد افرادی بوده‌اید که به دلیل نداشتن سواد مالی کافی، تصمیمات غلطی گرفته‌اند و خود و حتی گاهی خانوادشان را به دردسر انداخته‌اند. تصمیمات صحیح اقتصادی و به دنبال آن امنیت و آسایش مالی، نتیجه‌ی داشتن سواد مالی است. 

۲_ آرامش نسبی 

در ابتدای این مقاله راجع به تفاوت آسایش و آرامش صحبت کردیم. این مهم را ذکر کردیم که آسایش اقتصادی «لزوما» موجب آرامش نمی‌شود، اما گاهی آرامش نسبی را فراهم می‌کند. اگر شما صاحب خودرو بشوید، برای جابه‌جایی و رفت و آمد به مکان‌هایی که فاصله زیادی با شما دارد راحت هستید. اگر فردی صاحب خانه باشد بابت هزینه رهن و اجاره نگرانی ندارد یا لازم نیست دائما در حال جابه‌جایی و اسباب‌کشی باشد.

پول و رفاه لزوما باعث خوشبختی نمی‌شوند، اما مقدار حداقل آن آرامش و امنیت نسبی را فراهم می‌کند.

۳_ تامین بازنشستگیبا سواد مالی

جوانی بهترین فرصت برای کار، تلاش و تجربه کردن چیزهای جدید است. جوانان باید به این مسئله توجه داشته باشند که نیرو و فرصت جوانی تنها تا زمانی معین با آن‌ها همراه است. بعد از مدتی بدن انسان ضعیف‌ و ضعیف‌تر شده، توانایی خود را برای کار کردن از دست می‌دهد. فردی که سواد مالی دارد این روزها را می‌بیند و از جوانی برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را انجام می‌دهد. چنین فردی در دوران سالخوردگی به کسی وابسته نمی‌شود. لازم نیست فرزندان و اطرافیان به امورات مالی او رسیدگی کنند. چه بسیار افراد جوان و ثروتمند بودند که به دلیل عدم آینده‌نگری در پیری دچار مشکل می‌شوند و گاهی به دلیل مشکلات مالی خانه سالمندان را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

بنابراین خوب است در هنگام جوانی و سرزندگی به فکر ایام ناتوانی باشیم و اگر تا به امروز این کار را انجام نداده‌اید، شروع به برنامه‌ریزی برای محقق کردن این مهم کنید.

 

۴_ استقلال اقتصادی 

با وجود سواد مالی و البته اقدامات لازم در جهت بهبود شرایط اقتصادی، فرد در نهایت به استقلال مالی می‌رسد. فردی که به لحاظ مالی مستقل است، به راحتی از پس امورات مالی خود برمی‌آید، برنامه‌ریزی می‌کند. خانواده این فرد در آسایش و راحتی اقتصادی به سر می‌برند و به تصمیمات او اعتماد دارند. ‌آن‌ها بدون هیچ نگرانی می‌توانند به این فرد تکیه کنند. استقلال مالی احساس عزت‌نفس را به ارمغان می‌آورد. 

۵_ احساس امنیت اقتصادی در خانواده با سواد مالی

وقتی فردی در حال تلاش برای بهبود شرایط اقتصادی و بیشتر شدن آسایش باشد، خانواده او نیز احساس امنیت بیشتری کرده و  او را در این را همراهی می‌کنند. مثلا اگر قرار باشد برای رسیدن به یک هدف مالی برای مدتی کمتر خرج کنند، مخالفتی نخواهند داشت. وقتی خانواده‌ای به لحاظ اقتصادی در شرایط ناامنی باشد، زمینه‌ مشکلات زیادی را فراهم می‌شود. مشاجره و دعواهای خانوادگی، بروز مشکل در تحصیل فرزندان، احتمال اعتیاد مرد خانواده و فساد اخلاقی از جمله مشکلاتی است که ممکن است در فضای نابه‌سامان اقتصادی خانواده به وجود بیاید‌.

پیشنهادی خوب برای آسایش اقتصادی!

شما می‌توانید با نصب نرم‌افزار همیان، و ایجاد اولین صندوق پس‌انداز خود به صورت رایگان، شرایطی برای آسایش اقتصادی آینده خود فراهم کنید. با وجود یک صندوق پس‌انداز و البته ادامه‌دار بودن این حرکت، شما می‌توانید هر زمان که به پول نیاز داشتید (با رعایت شرایط و قوانین اساسنامه) از این صندوق‌ها وام دریافت کنید. برای دعوت از دوستان خود جهت عضویت در این صندوق می‌توانید این مقاله را برای آن‌ها ارسال کنید. 

شما با وجود چنین صندوقی و ادامه دادن این کار می‌توانید تا دوران سالخوردگی سرمایه بسیاری پس‌انداز کنید و روی آن حساب کرده و در مواقع نیاز از آن استفاده کنید.

 

سخن پایانی

به خاطر داشته باشید که هیچ‌وقت برای شروع دیر نیست. اگر فکر میکنید سواد مالی کافی را ندارید، از همین امروز شروع کنید. حساب و کتاب لازم را انجام دهید و مسیر اقتصادی خود را اصلاح کنید. قدم اول برای این کار بودجه‌بندی و ایجاد برنامه مالی مناسب است. برای آگاهی بیشتر از این دو مسئله مقاله «بودجه‌بندی، راهکاری کلیدی برای پس‌انداز اصولی» و «چگونگی ایجاد یک برنامه مالی» را مطالعه کنید. 

فکر میکنید تا حالا چه تصمیم درستی گرفتید که ناشی از سواد مالی شما بوده؟ آیا تا به حال به دلیل نداشتن سواد مالی کافی دچار مشکل شدید؟ از تجربه‌های خود برایمان بنویسید