راهکارهای بهبود هوش مالی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

  به نظر می‌رسد این روزها، مسئله سواد و هوش مالی مهمتر از همیشه است. نه به این دلیل که پول بیش از گذشته اهمیت دارد، بلکه به این دلیل که پرداختن به آن پیچیده‌تر شده است. پول به راحتی به دست نمی‌آید و اداره کردن صحیح آن کار ساده‌ای نیست. مدیریت مالی هوشمندانه چیزی است که به هوش مالی هر فرد بستگی دارد. در این مقاله بعد از درک صحیح از چیستی هوش مالی، به برخی از عادت‌هایی که باعث بهبود ضریب این هوش می‌شود اشاره می‌کنیم.

 

هوش مالی چیست؟

این مفهوم توسط نویسنده معروف، رابرت کیوساکی، در کتاب “پدر پولدار، پدر فقیر”، مطرح شد. هوش مالی به توانایی ارتقای سطح مالی، خرج کردن عاقلانه، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری گفته می‌شود. در واقع هوش مالی به معنای استفاده از عقل و خرد برای انتخاب صحیح مالی و مدیریت هرچه بهتر پول است.

 

چرا هوش مالی مهم است؟

ممکن است شما چند تکنیک مدیریت مالی را آموخته باشید و تصور کنید این میزان دانش برای گذران زندگی اقتصادی‌تان کافی است. اما این تصور با واقعیت سازگار نیست. زمانی که از مدیریت مالی صحبت می‌کنیم بی‌شک نمی‌توان عدد مشخصی تعیین کرد. شرایط مالی همه آدم‌ها یکسان نیست. ممکن است شما از خانواده یا دوستانتان اندکی دانش مالی آموخته باشید اما تا هوش مالی شما تقویت نشود نمی‌توانید در شرایط مختلف تصمیمات درستی بگیرید.

برای بهبود ضریب هوش مالی

بدیهی است که پول به خودی خود چند برابر نمی‌شود و این تصمیمات ما هست که پولمان را کم یا زیاد می‌کند. برای گرفتن تصمیمات هوشمندانه جهت مدیریت پول باید هوش مالی خود را تقویت کنیم. هرچقدر هوش مالی شما بیشتر باشد، بهتر می‌توانید پول خود را مدیریت کنید. در ادامه به چند عادت که موجب افزایش ضریب هوشی مالی شما می‌شود اشاره می‌کنیم.

 

 

1_ صرفه‌جویی و پس‌انداز برای ارتقای هوش مالی

در اینجا میزان درآمد شما اهمیتی ندارد. آنچه اهمیت دارد این است که ماهانه مقداری از پول خود را پس‌انداز کنید. با وجود پس‌انداز می‌توانید به اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت خود برسید، بدون اینکه به وام نیاز داشته باشید یا از هزینه‌های معمول خود صرف نظر کنید. وقتی شما محدودیتی تحت عنوان پس‌انداز برای خود ایجاد کنید، به مرور یاد میگیرید که پول خود را احساساتی خرج نکنید. اگر تا به حال تجربه‌ی پس‌انداز نداشته‌اید پیشنهاد می‌شود این مجموعه مقاله را مطالعه کنید.

2_ برنامه، برنامه، برنامه!!!

بیایید با خود روراست باشیم. همه‌ی ما می‎‌دانیم که هیچ نقطه‌ی پایانی برای خرید کردن و ریخت و پاش اقتصادی وجود ندارد. یکی از راه‌های تقویت هوش مالی برنامه‌ریزی برای خرید و اعمال کردن این برنامه بعد از پس‌انداز پول کافی است. سعی کنید پس‌انداز و برنامه‌ریزی برای خرید را به یک عادت تبدیل کنید و از خرید ناگهانی خودداری کنید.

3_ سرمایه گذاری 

اگر می خواهید پول خود را چند برابر کنید، چه برای تحقق اهداف کوتاه مدت و چه برای برنامه ریزی بازنشستگی، سرمایه گذاری یک عادت عالی است. گزینه های متعددی برای سرمایه گذاری پول وجود دارد مانند بازار سهام، املاک، سپرده های ثابت، ارز و غیره. با این حال، زمانی که پول خود را سرمایه گذاری می‌کنید، مطمئن باشید که به اندازه کافی در مورد تمام جوانب مثبت و منفی بازاری که قصد دارید در آن سرمایه‌گذاری کنید اطلاع داشته باشید. 

4_ خروجی واقعی درآمد خود را محاسبه کنید

میزان درآمد ماهیانه شما با آنچه بعد از کسر کردن قسط، بدهی، اجاره و….. برای شما باقی می‌ماند متفاوت است. بهتر است برای برنامه‌ریزی و پس‌انداز، آنچه بعد از کسر قسط و بدهی برای شما باقی می‌ماند را محاسبه کنید. در این صورت بهتر می‌توانید از اوضاع مالی خود سر در بیاورید. اگر به شکل دائم این کار را انجام دهید، به مرور تصور واقعی‌تری از وضع مالی خود خواهید داشت، در نتیجه بهتر می‌توانید برنامه‌ریزی یا پس‌انداز کنید. تکرار این چرخه موجب افزایش هوش مالی شما می‌شود.

5_ استفاده از وام بدون بهره!

دریافت وام بدون بهره یا قرض‌الحسنه و شرایط بازپرداخت آن چند برابر راحت‌تر از بانک است. وجود قرض‌الحسنه نه تنها راه رسیدن به یک سری از اهداف مالی را سهل می‌کند، بلکه انرژی روانی کمتری از شما می‌گیرد. شما دیگر لازم نیست نگران ضامن باشید یا زمان طولانی را صرف قانع کردن کارشناسان برای نیاز خود به دریافت وام کنید. با استفاده از وام قرض‌الحسنه خانگی می‌توانید به راحتی برنامه‌ریزی کنید. چون این مسئله درگیری ذهنی شما را نسبت به مسائل اقتصادی کمتر می‌کند، در نتیجه فکر شما با خیال راحت به مسائل مهم‌تر معطوف می‌شود و می‌توانید هوش مالی خود را ارتقا دهید. شما می‌توانید اولین صندوق قرض‌الحسنه خود را در نرم‌افزار همیان راه‌اندازی کنید.

6_ مطالعه و ارتقای دانش

گاهی اوقات یک کتاب می‌تواند شما را به اندازه‌ی ماه‌ها تجربه جلو بیندازد. مطالعه می‌تواند بسیاری از تردیدهای شما را از بین ببرد و به بسیاری از سوالات شما پاسخ دهد. سعی کنید یک برنامه مطالعه ثابت برای خودتان ترتیب دهید. دائما در حال یادگیری باشید و آنچه یاد گرفته‌اید را اجرا کنید. اجرا کردن داده‌هایی که مطالعه کرده‌اید به مرور موجب تثبیت شدن عاداتی برای مدیریت مالی و ارتقای هوش مالی می‌شود.

علاوه بر آن مطالعه به خودی خود موجب فعال‌تر شدن ذهن شما می‌شود و این خود به ارتقای هوش مالی کمک می‌کند.

 

7_ مشاوره مالی 

سعی کنید در هر کاری، خصوصا مسائل مالی از افراد آگاه مشورت بگیرید. مشورت گرفتن ذهن شما را باز کرده و گزینه‌های پیش روی شما را بیشتر می‌کند. به واسطه مشورت ذهن شما به شکل ناخوداگاه بهتر از قبل و آزادانه یک مسئله را میکاود و این باعث ارتقای هوش مالی می‌شود.

در مسئله هوش مالی ماجرا تنها به شما ختم نمی‌شود. شما به عنوان یک فرد بزرگسال و فردی که ممکن است روزی والد یک بچه باشد باید به این فکر کنید که این دانش را به نسل بعد از خود هم انتقال دهید. با این کار فرزندان شما مرتکب بسیاری از اشتباهات اقتصادی که شما انجام داده‌اید نمی‌شوند و زیست اقتصادی مطلوب‌تری خواهند داشت.

مهم!

در نهایت هیچ چیز بیشتر از آموزش و ارتقای دانش مالی نمی‌تواند شما را در مسیر ارتقای هوش مالی کمک کند. با صرف نظر از بسیاری از مسائلی چون پیری و جوانی، سن و سال و محل زندگی، خوب است مسیر یادگیری و به روز بودن را تا جایی که می‌توانید ادامه دهید.

بنظر خودتون هوش شما در مسائل مالی در چه سطحی قرار داره؟ چقدر تلاش کردید هوش مالی‌تون رو ارتقا بدید؟